EN | ES |

Facsimile Lines

994


< Page >

[1]
13

[2]
radí králi (1477 sl.), aby rád slyšel řeči všelikaké
[3]
v piesních i v každém pravení; řečí a pravením
[4]
nazývá se N. Rada v doslově v rukopisech připsaném
[5]
a není tedy pochyby, že tu Smil odporoučí spisy poučné,
[6]
jako v radě jelenově odporoučí kroniky o svých před-
[7]
chůdcích (818 sl), a odporoučel-li je, tedy je také
[8]
znal. Ovšem pak znal Smil také svaté písmo, neboť se
[9]
jím výslovně dokládá (1112 sl., 1235 sl.) a popis po-
[10]
sledního soudu v řeči labutině také na písmo svaté
[11]
a kromě toho na velebné zpěvy církevní (Dies illa,
[12]
dies irae, calamitatis et miseriae, 2061 sl.; Dies irae,
[13]
dies illa 2076 a 2095) upomíná. V radě slavíkově
[14]
(1683 sl.) mluví Smil jako znatel umění hudebního.
[15]
K vylíčení duševních předností Smilových dlužno
[16]
také o jeho umění básnickém se zmíniti. V tom ohledě
[17]
jest se v rozpravdech o N. Radé*) velmi chvalných
[18]
posudkiv o Smilovi doëisti, a přítomné vydání Nové
[19]
Rady tuto chrálu nejen ospravedlní, ale cenu Smilovu
[20]
soudeüm literarnim bohdá valně zvýší: neboť dosud
[21]
znala se jeho N. Rada z textu velice znešvařeneho (B),
[22]
nyní pak tiskem vychází v podobě mnohem čistší
[23]
a ušlechtilejší, v jaké nám ji s velikou zásluhou o Smila
[24]
a o básnictví staročeské písař textu jiného (4) zachoval.
[25]
Se vším tím dobře se srovnává, co starší spiso-
[26]
vatelé o Smilovi zaznamenali. Viktorin Kornel ze Vše-
[27]
hrd uvádí některé verše z N. Rady ve svých knihách
[28]
devaterých 1499**) a praví tam o Smilovi: To jeden
[29]
z prvních někdy a v zemi české předních pánóv v svých
[30]
knihách Nové Rady o zmatcích . . . . k věčné paměti
[31]
a napomenutí lidí a obyvatelóv země české napsal jest

[32]
*) Vizn. na str. 3. a 4. pozn.
[33]
**) V kn. V., 18; IX., 1; IX., 2; IX., 10.


Text viewFacsimile