EN | ES |

Facsimile Lines

994


< Page >

[1]
6

[2]
obecné a na každý věk i na každou zemi by se hodilo,
[3]
na . rada, aby král byl spravedliv; ale mnohé naproti
[4]
tomu jenom na středověk a jenom na Čechy se hodí,
[5]
na . rada o turnajích, o deskách a j. Proto celou
[6]
báseň považujeme za tendenční obzvláště k poměrům
[7]
českým XIV. věku ano jistou měrou za báseň alle-
[8]
gorickou, nebot mladý král lev, který zde od podda-
[9]
ných svých rady přijímá a jejž liška 1382 a opice 1552
[10]
jménem královice oslovují, představuje dle úmyslu básní-
[11]
kova zajisté nastávajícího nebo nastnpujiciho króle Ce-
[12]
ského). Za báseň allegoriekou považoval Novou Radu
[13]
biskup J. Dúbravský, když ji v Theriobulii své (1520,
[14]
v. str. 15) pro krále Ludvíka latinsky přepracoval, dru-
[15]
hym titulem De regiis praeceptis opatřil a v dedikaci
[16]
Ludvíka tím králem lvem býti praví, jemuž se rady
[17]
dávají. Za takovou považoval ji také malíř, který rukopis
[18]
B (v. doleji) illustroval, anebo vlastněji ten, kdo vy-
[19]
myslil obraz lva a orla takový, jaký se v řečeném rkp.
[20]
nalézá: lev je tam totiž docela v podobě heraldického
[21]
Iva v erbu českém, a orel skoro taktéž v heraldické
[22]
podobě orlice na erbu moravském; myslilo se při tom
[23]
bezpochyby, že také v textě lvem král Český a orlem
[24]
zastupitel a panovník Moravský se rozumí. V textu pak
[25]
orel skutečně jako suzerén se představuje pod suverénem
[26]
lvem, jako byla Morava pod Čechy. Lev vzkázal pro
[27]
své poddané čtyrnožce a pro orla ne také pro ptáky
[28]
ostatní, ty vzal s sebou orel jako jejich kníže; orel
[29]
také v rkp. B výslovně knížetem se jmenuje (v. 17).
[30]
jej král při vítání jediného objímá (27), jemu vedlé
[31]
sebe místo dává (364 B), jej přítelem svým nazývá
[32]
(82) a jeho poddaného řeřába ślechetnym hostem (599),

[33]
*) Jak Wocel a j. za to mají, snad Václava IV.; viz o tom
[34]
poznam. na str. 8.


Text viewFacsimile