EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
206

[2]
TerqUInà et bInà FebrUI, BaCChaCIUs eXIt,
[3]
HInc pIUs, eXCeL/& Mente, (Ub atra feneX,
[4]
Quae docuit vivens alios; jamq; illa corufeans
[5]
Ante Dei vultus inferiora videt.
[6]
Geor: Carolides à Carlspergá.^ (I 316—317).

[7]
Horlivé zastává se Dikast ve své postille učení evangeli-
[8]
ckého. Není křesťanem, kdo věří tomu, čemu některá strana
[9]
náboženská věří a co věřiti ustanovila, ale ten, kdož věří, co psáno
[10]
jest v knihách Mojžíšových, prorockých, v žalmích a v knihách evange-
[11]
listův a apoštolův Páně. (I 358). Jen Písmo sv. jest nám vy-
[12]
dáno od Pána Boha, a proto jen to náboženství jest pravé, které se
[13]
zakládá jen na Písmě sv., a tedy jiná všecka náboženství, učení pro-
[14]
rockému a apoštolskému odporná, jsau básně a rauhání proti Pánu
[15]
Bohu . .. (I 287). Nyní zvláště se rodí mnoho koukole, více než
[16]
kdy jindy, neboť lidé zpějí, jsau nepilní, ješto dávno se zvěstuje
[17]
evangelium. I 165). Učení křesťanské jest učení lásky.
[18]
Zle tedy činí ti, kteříž bojují proti odporníkům V učení mečem:
[19]
Není cíl braně ten, nutiti k víře. Nebo víra jest dar Boží. Ephez. 2.
[20]
Mat. 16. Ale mocí moci odpírati sluší. Neodpírám tomu, ale toliko
[21]
býti ochrana věrných skrze takové války. Abraham může Lota
[22]
z vězení a zajetí vysvoboditi. (I 164). Na církev katolickou
[23]
naráží často, na .: Tuť jest opravdová církev, kdež netoliko
[24]
vidíme zázraky, ale také slyšíme potěšení evangelická. A toť jest
[25]
proti těm, kteří křičí: Zázraci, zázracil, ale chudým evangelium ne-
[26]
zvéstují.^ (I 21). Horlí též proti Novokřtěncům, kteří bloudí,
[27]
když praví, že nejblížeji k apoštolům piistaupili, když nemajíce
[28]
žádného umění moc sobě k vykládání Písem svatých osobují. (I 492).
[29]
Jsa knězem pod obojí, Dikast volá: Ach, jaké potěšení, když
[30]
krůpějička krve Pána Ježíše občerstvuje a obživuje srdce našel
[31]
(I. 272). Zvláště na Zelený čtvrtek káže o večeři Páně. Na artikul
[32]
o večeři Páně pry dábel veliký autoky činí, a nesčíslnými la-
[33]
birynty jej vyvrátiti usiluje, však věrným pravého smyslu jeho vydříti
[34]
nemůže. Nebo tu večeři svau sám Syn Boží svým věrným ku posile
[35]
víry, lásky, naděje, svornosti a zachování svatého obcování vydati
[36]
ráčil. (I. 278). Píte z toho všichni! Ten rozkaz je proti lidskému
[37]
ustanovení, kteréž odjímá kalich věrnému obecnému lidu. Kristus
[38]
chce, abychom všickni jedli a pili: ale lidské ustanovení nechce,
[39]
abychom všickni pili, ale sami kněží. Ta nestydatost poráží se tím
[40]
rozkazem Páně: ,Pite z toho všicknil atd... Kdyby bylo po názoru


Text viewFacsimile