EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
188

[2]
k stálosti u víře. Mnozí lidé prý snadno dají se svésti a od
[3]
pravé víry se odchylujl. V tehdejší době bylo hojně Zen,
[4]
které posilovaly sekty, zvláště Jednotu českých bratří,
[5]
tím, že jim přiváděly přívržence. Touží na to Bavorov-
[6]
ský slovy mrzutfmi (Winter, Z. c. I, 57): Není-liž to věc
[7]
v tomto slavném království známá, že mnozí, někteří i z vyššího stavu,
[8]
tak musili vóriti, jak od manżelek svych jim vyměřeno bylo, kteréz
[9]
vedle svého ženského a mdlého rozumu oblíbivše si tuto neb jinau
[10]
bludnau sektu v tu své manžely více lahodným namlauváním nežli
[11]
písma sv. duovody uvedly? A tak se potom stalo, že... tyto man-
[12]
žely své vyvedše z vyvolené a starobylé církve Boží a z kosteluov
[13]
křesťanských uvedli do rozličných Bratrských zboruov aji-
[14]
ných domuov pokrytskÿch. (224"-»), Jest viděti, že Bavorovsky,
[15]
jenž jinak pokoj a smíření mezi stranami káže, nemá bratří ve
[16]
zvláštní lásce, poněvadž se mu zdálo, že učením svým
[17]
od víry katolické nejvíce se odchýlili. (Novák, Sborník
[18]
hist. 1885, 238.)

[19]
Bavorovský hájí víry katolické při každé příležitosti, a činí
[20]
to způsobem zcela důstojným. (375% a j.)

[21]
Svět zkažený chýlí se ke konci svému. Tuto my-
[22]
šlenku u mravokárců často projevovanou shledáváme
[23]
tóż u Bavorovskóho: Již, již, 6 nejmilejší, chejlí se k večeru
[24]
svět, k svému skonání pospíchá, obilé dozrává, žeň se přibližuje .. .
[25]
(54°; pod. , 328 a j.)

[26]
Smýšlení Bavorovského v postille jest čisté, evan-
[27]
gelické; kazatel chce, aby lid věřil všemu, co jest ob-
[28]
saženo v evangeliu. Nestačí však pouze věřiti, jest třeba skutky
[29]
víru osvédéovati. Sama víra bez skutků k spasení nepo-
[30]
stačí; i horlí tedy Bavorovský proti protestantům, kteří tážíce
[31]
se: Kdo v pekle bude?, odpovídají prý: Sami toliko nevěřící,
[32]
nebo věřícím žádní hříchové neškodí, neb za již Kristus dosti
[33]
učinil, prve než jsme my se jich dopustili. (1774).

[34]
Bavorovský jest z nejlepších českých katolických
[35]
kazatelů. Dostalo se mu plným právem čestného
[36]
názvu českého Skargy. O Petru Skargovi, největším z pol-
[37]
ských řečníků duchovních (nar. 1536), vyslovil se Mickiewicz,
[38]
že se v něm obráží celá vlast, celý národ se svou minulostí, pří-
[39]
tomností i budoucností, že rodinou jeho byla Polska. (Viz
[40]
Mužík, Stručný dějepis kazatelských literatur slovanských, Praha,
[41]
1875, str. XII.) Podobně můžeme tvyrditi o Bavorovském, že ro-


Text viewFacsimile