EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
180

[2]
Svatý Jakub sťat. Izaiáš pilau přetřín. Svatý Bartoloměj odřín. Svatý
[3]
Vavřinec na rožtě pečen. Mistr Jan Husa Jeroným upáleni etc.
[4]
(I. 856).

[5]
Pravda nemá nyní místa natomtosvětě. Sami kněží
[6]
jsou proti těm, kteří pravdu vyznávají, neboť pokládají
[7]
upřímné vyznání pravdy od světa za rauhání a kacířství. Chovají
[8]
se tak, jako biskup pokrytec Kaifáš, jenž roztrhl roucho své na
[9]
znamení, že se Kristus rouhbá, když vyznal, že jest Syn Boží. Odtud
[10]
se může viděti, jaké pokrytství bylo těch svatáčků kněžských,
[11]
a co se toho ještě podnes při nich nalézá. (I. 625). Kněží vůbec
[12]
nejsou tací, jako za prvních dob církve Kristovy: Ó,
[13]
zlatý věk jistě toto byl, když kněží a učitelé tak živi byli, jakž učili!
[14]
Kéž pak nynější věk toho ndsledovati chce!? Ale nedbají na to nyní
[15]
Antikristovi služebníci! (I. 401). Většina kněží hledí
[16]
jen svého zisku; za vše peníze trží, křest, oddavky, mše
[17]
ete... .* (I. 422). Zlý služebník nepase ovcí, než sám sebe a břicho
[18]
své: pakli kdy na pastvu je vyvede, krmí je mlátem lidských
[19]
ustanovení a nálezků, z nichž ony nasyceny býti nemohau.
[20]
(I. 908). Kněží opustili křesťanskou chudobu; jak chudý,
[21]
ale přece slavný byl příjezd Kristův do Jerusaléma, ale jak nyní
[22]
již mnohem jináč jezdí ti, kdož jménem Krista a náměstenství jeho se
[23]
přiodívají! (I. 580).

[24]
Horlivě zastává se Kapito kázání slova božího.
[25]
Stěžuje si, że jedni o kazatelich svatého čtení více než náleží
[26]
smýšlejí, jiní pak méně nežli sluší; jest třeba zachovávati cestu pro-
[27]
střední. (I. 109—110 a sl.). I vyzývá kazatel křesťany těmito slovy:
[28]
Rádi se učme se vší chtivostí poslauchati božího slova tu, kdež se
[29]
ono od věrných církve zprávců v čistotě rozsívá a káže, bez lid-
[30]
ských vymyšlených a bludných přídavků! 2 toho slova
[31]
božího učme se nabývati toho všeho, což k spasení našemu přináleží !
[32]
Neb jakž mistr Jan Hus svaté paměti učil: Zákon Kri-
[33]
stův jest dostatečný k zpravování církve rytěřující
[34]
bez přičinění a přimíšenízákonů lidských. (I. 537—538).
[35]
Nezáleží na tom, kde se káže. Kázání nemá k místu přiva-
[36]
zováno býti. (I. 411).

[37]
Co se týče velebné svátosti, se vériti, a vyznávati,
[38]
že Pán Ježíš jest v slávě Boha Otce a ne nékde v mon-
[39]
strancí v kautě, ne v chlebě ani pod chlebem neb nad chlebem,
[40]
kdežby znovu trápen a tělesně lámán a jeden byl. (I. 601). Poně-
[41]
vadž ... večeře Páně jest od Pána Krista ustavena. .., máť sobě


Text viewFacsimile