[1] |
|
---|
[2] |
Svatý Jakub sťat. Izaiáš pilau přetřín. Svatý Bartoloměj odřín. Svatý
|
---|
[3] |
Vavřinec na rožtě pečen. Mistr Jan Husa Jeroným upáleni etc.“
|
---|
[4] |
|
---|
[5] |
Pravda nemá nyní místa natomtosvětě. Sami kněží
|
---|
[6] |
jsou proti těm, kteří pravdu vyznávají, neboť pokládají
|
---|
[7] |
„upřímné vyznání pravdy od světa za rauhání a kacířství.“ Chovají
|
---|
[8] |
se tak, jako „biskup pokrytec“ Kaifáš, jenž roztrhl roucho své na
|
---|
[9] |
znamení, že se Kristus rouhbá, když vyznal, že jest Syn Boží. „Odtud
|
---|
[10] |
se může viděti, jaké pokrytství bylo těch svatáčků kněžských,
|
---|
[11] |
a co se toho ještě podnes při nich nalézá.“ (I. 625). Kněží vůbec
|
---|
[12] |
nejsou tací, jako za prvních dob církve Kristovy: „Ó,
|
---|
[13] |
zlatý věk jistě toto byl, když kněží a učitelé tak živi byli, jakž učili!
|
---|
[14] |
Kéž pak nynější věk toho ndsledovati chce!? Ale nedbají na to nyní
|
---|
[15] |
Antikristovi služebníci!“ (I. 401). Většina kněží hledí
|
---|
[16] |
jen svého zisku; „za vše peníze trží, křest, oddavky, mše
|
---|
[17] |
ete... .* (I. 422). „Zlý služebník nepase ovcí, než sám sebe a břicho
|
---|
[18] |
své: pakli kdy na pastvu je vyvede, krmí je mlátem lidských
|
---|
[19] |
ustanovení a nálezků, z nichž ony nasyceny býti nemohau.“
|
---|
[20] |
(I. 908). Kněží opustili křesťanskou chudobu; jak chudý,
|
---|
[21] |
ale přece slavný byl příjezd Kristův do Jerusaléma, ale jak „nyní
|
---|
[22] |
již mnohem jináč jezdí ti, kdož jménem Krista a náměstenství jeho se
|
---|
[23] |
|
---|
[24] |
Horlivě zastává se Kapito kázání slova božího.
|
---|
[25] |
Stěžuje si, że jedni „o kazatelich svatého čtení více než náleží
|
---|
[26] |
smýšlejí, jiní pak méně nežli sluší;“ jest třeba zachovávati cestu pro-
|
---|
[27] |
střední. (I. 109—110 a sl.). I vyzývá kazatel křesťany těmito slovy:
|
---|
[28] |
„Rádi se učme se vší chtivostí poslauchati božího slova tu, kdež se
|
---|
[29] |
ono od věrných církve zprávců v čistotě rozsívá a káže, bez lid-
|
---|
[30] |
ských vymyšlených a bludných přídavků! 2 toho slova
|
---|
[31] |
božího učme se nabývati toho všeho, což k spasení našemu přináleží !
|
---|
[32] |
Neb jakž mistr Jan Hus svaté paměti učil: Zákon Kri-
|
---|
[33] |
stův jest dostatečný k zpravování církve rytěřující
|
---|
[34] |
bez přičinění a přimíšenízákonů lidských.“ (I. 537—538).
|
---|
[35] |
Nezáleží na tom, kde se káže. Kázání „nemá k místu přiva-
|
---|
[36] |
|
---|
[37] |
Co se týče velebné svátosti, „má se vériti, a vyznávati,
|
---|
[38] |
že Pán Ježíš jest v slávě Boha Otce a ne nékde v mon-
|
---|
[39] |
strancí v kautě, ne v chlebě ani pod chlebem neb nad chlebem,
|
---|
[40] |
kdežby znovu trápen a tělesně lámán a jeden byl.“ (I. 601). „Poně-
|
---|
[41] |
vadž ... večeře Páně jest od Pána Krista ustavena. .., máť jí sobě
|
---|