EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
171

[2]
slovech: Církev římská potlačivší výmysly svými čistotu učení
[3]
apoštolského, samu larvu toliko a tvárnost církve první apoštolské
[4]
zůstavila, čehož zjevným svědectvím, apoštolům neslýchaným, učení
[5]
jejich o mái, o očistei, o odpusteích, o vzývání svatých mrtvých, kla-
[6]
nění obrazům, poškvrnění a skažení svátosti Páně atd. 194). Naráží
[7]
na klatby a koncilia proti vyznavačům Pána Krista ustanoveným
[8]
a vyhlášeným (5*-'), horli proti kněžské pýše (9"), proti tém,
[9]
kLeFí ctí Pannu Marii jako Boha (77") atd. Ostrou polemiku
[10]
vede s Jeswity a s jejich postillami. Zvláště naráží často
[11]
na jednu jesuitskou postillu, snad Wujkovu dle domnění
[12]
Jirečkova. Podáme některé doklady jeho polemiky. Na 1. neděli ad-
[13]
ventní jest výklad, že nám není nie užitečnějšího, než když se
[14]
k Pánu Dohu navracujeme skrze pokání a jej v svatém slovu k nám
[15]
přicházejícího přijímáme. Kazatel k tomu dodává: Ale že schvalu e
[16]
Josuita v postylli své lidem hlaupým Římského adventu cery-
[17]
monie, ukazujíc, jakoby Pán Kristus nyní na každý rok měl se v den
[18]
Božího narozenf voditi, a protož radí, aby se po čtyři neděle sy-
[19]
nové církve, svaté imatky, připravovali, aby potom narozeného při-
[20]
vítali a prijali, což jest zjevný blud: Poněvadž synové církve svaté
[21]
vědí a věří, žejednau se vtěliv Syn Boží, rostl třidceti let, potom tři léta
[22]
kázal, učil, divy činil a Spasitelem lidským se býti ukazoval, naposledy
[23]
umučen, umřel i pohřben a třetího dne z mrtvých vstal, vstaupil potom na
[24]
nebesa, odkudž přijde saudit všech, protož se nerodí na každý rok. Poznaj
[25]
tedy, jaké sau to bajky! Zchvaluje ještě Josuita nad to mšičku
[26]
ranní, kterauž novým i starým otcům neslychanym jmenem roraty
[27]
nazývají, i mši Panny Marie, jakž v Postylli své píše, atd. Horlí
[28]
dále proti ceremoniím, při nichž prý nic jiného není než
[29]
sevnitřní tvárnost bez pravdy, oči lidské mámící, což se z jejich
[30]
postylle ukdzati mfize ... atd. Tak mluví na str. [^", Na str.
[31]
36" mluví o ďáblu, nepříteli pokolení lidského, jenž působí, že ne-
[32]
pravá církev připisuje si moc církve svaté, a že věrní poslové Kristovi
[33]
jsou kaceřováni, a dokládá, že zřetelný příklad toho jest v postylli
[34]
Jozuitské, v níž nestydatí lidé sektě Babilonské, od Nimroda
[35]
římského z falše a lži ulepené, titul církve svaté nestydatě přivlast-
[36]
ňují... Jakož sme jinde ukázali a s pomoci boží ukazovati budeme,
[37]
že my ne proti církvi Boží svaté, pravé, apoštolské válčíme,.. ale
[38]
válčíme s rotau Antikristovau, kteréž střecha jest, jak po-
[39]
styllári svědčí, odpustkové římští, lživý, smyšlený očistec i jiné
[40]
bludné povéry ...^* atd.

[41]
Takové polemiky táhnou se postillou Zernovcovou

[42]
Jubilejních spisů č. XII. 12


Text viewFacsimile