[1] |
|
---|
[2] |
formy a bez přísně logického pořádku. Ale veliká síla něme-
|
---|
[3] |
ckých kazatelů lutherských nebyla vlivem Arndtovým
|
---|
[4] |
dotčena a šla starou cestou. (Dle Rotha; o Arndtovi 371.)
|
---|
[5] |
V Čechách nabyla kázání kazatelů všech vyznání vlivem
|
---|
[6] |
školského humanismu formy rozvláčné, jsouce naplněna
|
---|
[7] |
křesťansko-hwmanistickou učeností a polemikou proti Jinověrcům. Polemika
|
---|
[8] |
vedla se často způsobem až urážlivým. A nepřestávalo se na spo-
|
---|
[9] |
rech náboženských. I spory národní dostávaly se ob čas do
|
---|
[10] |
kázání, též osobní narážky (často i urážky) nebyly vzácností.
|
---|
[11] |
Kázání oplývají často dlouhými přirovnáními, někdy i smělými.
|
---|
[12] |
Náboženské rady podává jeden kazatel dokonce ve formě apatékář-
|
---|
[13] |
ského receptu! (Knih. voltářn. Táborského 1588). Mnozi knézi vplé-
|
---|
[14] |
tají do svých kázání i láteření a hrubé nadávky. — Od tako-
|
---|
[15] |
vých kazatelů liší se zase kazatelé, kteří nedbajíce nic
|
---|
[16] |
o dogmata, jako dobromyslní sousedé vykládali na kazatelně o po-
|
---|
[17] |
větrnosti a učili, kterak by lidé „nastávající povětří zahnati a na
|
---|
[18] |
lesy obrátiti měli.“ O takových kněžích mluvi r. 1550 v postille
|
---|
[19] |
Bavorovsky, že by „jim lépe plauh slušel nežli úřad kazatelský.“ Též
|
---|
[20] |
kázání bez výtek, kázání lichotná, pochvalná, se líbila, zvláště
|
---|
[21] |
„mužům rathúzním“. — Podle agend a všelikých rad o duchovním
|
---|
[22] |
řečnictví mělo řádné kázání míti vstup, exordium; druhou částí
|
---|
[23] |
byla narratio, vlastní vyklad na částku pisma sv., jejž si měl
|
---|
[24] |
kazatel dle učení tehdejší rhetoriky rozděliti na 4 části (propo-
|
---|
[25] |
sitio, confirmatio, confutatio, epilogus). (Dle Wintra,
|
---|
[26] |
|
---|
[27] |
To jest v hlavních rysech všeobecný ráz kazatelství
|
---|
[28] |
v 16. století, zvláště v Čechách, kde má století toto ráz
|
---|
[29] |
zcela zvláštní,jsouc pro Čechy dobou poměrného klidu
|
---|
[30] |
mezistoletími 15.a 17., dobou prímčží a utišení. (Denis 261.)
|
---|
[31] |
Reformace německá měla veliký vliv na české kazatelství. Vliv ten byl
|
---|
[32] |
jaksi odměnou za myšlenky, které z náboženského hnutí českého byly
|
---|
[33] |
přešly na půdu reformace německé. Luther vážil si Husa ne-
|
---|
[34] |
smírně; hájil jeho učení a vyznával zřejmě, že Hus byl nespravedlivě
|
---|
[35] |
odsouzen; uznával též přijímání pod obojí a vlivem svým způso-
|
---|
[36] |
bil, že v českém kališnictví ujaly se brzy jeho názory.
|
---|
[37] |
Panstvo „vlivem tím nabylo posily a neodvislosti proti domácímu kato-
|
---|
[38] |
lictvu i proti stolici papežské... . Nauku kališnickou, od dob
|
---|
[39] |
Rokycanovy reakce stále více se přibližující k učení
|
---|
[40] |
katolickému, Luther získal pro sebe nejprve laickým kalichem,
|
---|
[41] |
potom učením o všudypřítomnosti Kristově, a tudíž i v chlebě po-
|
---|
[42] |
Jubilejních spisů č. XII. 11
|
---|