EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
155

[2]
formy a bez přísně logického pořádku. Ale veliká síla něme-
[3]
ckých kazatelů lutherských nebyla vlivem Arndtovým
[4]
dotčena a šla starou cestou. (Dle Rotha; o Arndtovi 371.)

[5]
V Čechách nabyla kázání kazatelů všech vyznání vlivem
[6]
školského humanismu formy rozvláčné, jsouce naplněna
[7]
křesťansko-hwmanistickou učeností a polemikou proti Jinověrcům. Polemika
[8]
vedla se často způsobem urážlivým. A nepřestávalo se na spo-
[9]
rech náboženských. I spory národní dostávaly se ob čas do
[10]
kázání, též osobní narážky (často i urážky) nebyly vzácností.
[11]
Kázání oplývají často dlouhými přirovnáními, někdy i smělými.
[12]
Náboženské rady podává jeden kazatel dokonce ve formě apatékář-
[13]
ského receptu! (Knih. voltářn. Táborského 1588). Mnozi knézi vplé-
[14]
tají do svých kázání i láteření a hrubé nadávky. Od tako-
[15]
vých kazatelů liší se zase kazatelé, kteří nedbajíce nic
[16]
o dogmata, jako dobromyslní sousedé vykládali na kazatelně o po-
[17]
větrnosti a učili, kterak by lidé nastávající povětří zahnati a na
[18]
lesy obrátiti měli. O takových kněžích mluvi r. 1550 v postille
[19]
Bavorovsky, že by jim lépe plauh slušel nežli úřad kazatelský. Též
[20]
kázání bez výtek, kázání lichotná, pochvalná, se líbila, zvláště
[21]
mužům rathúzním. Podle agend a všelikých rad o duchovním
[22]
řečnictví mělo řádné kázání míti vstup, exordium; druhou částí
[23]
byla narratio, vlastní vyklad na částku pisma sv., jejž si měl
[24]
kazatel dle učení tehdejší rhetoriky rozděliti na 4 části (propo-
[25]
sitio, confirmatio, confutatio, epilogus). (Dle Wintra,
[26]
Ž. c. II. 889—896.)

[27]
To jest v hlavních rysech všeobecný ráz kazatelství
[28]
v 16. století, zvláště v Čechách, kde století toto ráz
[29]
zcela zvláštní,jsouc pro Čechy dobou poměrného klidu
[30]
mezistoletími 15.a 17., dobou prímčží a utišení. (Denis 261.)
[31]
Reformace německá měla veliký vliv na české kazatelství. Vliv ten byl
[32]
jaksi odměnou za myšlenky, které z náboženského hnutí českého byly
[33]
přešly na půdu reformace německé. Luther vážil si Husa ne-
[34]
smírně; hájil jeho učení a vyznával zřejmě, že Hus byl nespravedlivě
[35]
odsouzen; uznával též přijímání pod obojí a vlivem svým způso-
[36]
bil, že v českém kališnictví ujaly se brzy jeho názory.
[37]
Panstvo vlivem tím nabylo posily a neodvislosti proti domácímu kato-
[38]
lictvu i proti stolici papežské... . Nauku kališnickou, od dob
[39]
Rokycanovy reakce stále více se přibližující k učení
[40]
katolickému, Luther získal pro sebe nejprve laickým kalichem,
[41]
potom učením o všudypřítomnosti Kristově, a tudíž i v chlebě po-

[42]
Jubilejních spisů č. XII. 11


Text viewFacsimile