[1] |
Ш.
|
---|
[2] |
|
---|
[3] |
(Vliv německé reformace. Postilly protestantské, českobratrské a katolické.)
|
---|
[4] |
Kazatelství české má v 15. století svůj vlastní reformační
|
---|
[5] |
r á z, vedeno jsouc snahou o nápravu pokleslých mravů v Čechách
|
---|
[6] |
a společnosti lidské vůbec na základě evangelia. Avšak ideály
|
---|
[7] |
reformní v tom tvaru a rozsahu, jak je byl vzbudil počátek
|
---|
[8] |
15. stol, mizely v poslední čtvrti téhož století, a
|
---|
[9] |
proti nim vznikala silná reakcetímská. Spor mezi husit-
|
---|
[10] |
stvím a Římem zastaven byl r. 1485 mírem Kutno-
|
---|
[11] |
horským, v němž uloženo bylo kazatelům, aby ob-
|
---|
[12] |
mezovali se jen na kázání slova božího a horlili jen
|
---|
[13] |
proti hříchům, nikoli proti jinověrcům (Srv. Vlě. I. 273.).
|
---|
[14] |
Tak vyčerpává se na sklonku 15. stol. v Čechách
|
---|
[15] |
husitství jako panující směr literarnía vůdčí jeho úkol
|
---|
[16] |
myšlenkovými i slovesný přejímajísměry nové: hwnanismus a bra-
|
---|
[17] |
úrství, jež literaturu naši obrodily novým názorem na svět
|
---|
[18] |
anovymi formami (VIC. I. 289.)
|
---|
[19] |
Ve stol. 15. nastala vůbec změna scholastických
|
---|
[20] |
kázání. Místo láték dogmatických kazatelé pěstovali více
|
---|
[21] |
látky moralní, čímž přiblížíli se způsobu kázání biblicko-
|
---|
[22] |
praktického, až tomuto oddali se úplně; z biblicko-praktického
|
---|
[23] |
způsobu kázání mizel pak živel biblický a převládal pak směr ethický.
|
---|
[24] |
Reformační směr kazatelský s ideou opravy církevní přijímá
|
---|
[25] |
netoliko mystické živly, ale i zabíhá čím dále tím úplněji
|
---|
[26] |
vdruh kázání lidového. V Německu Geier von Kaisersberg
|
---|
[27] |
(nar. r. 1445) studoval nejlepší: homiliáře a postilly, zvláště však
|
---|
[28] |
skutečný život ve všech stavech, a tepal souvěké pošetílosti. Výklady
|
---|