EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
Ш.
[2]
Století XVI.

[3]
(Vliv německé reformace. Postilly protestantské, českobratrské a katolické.)

[4]
Kazatelství české v 15. století svůj vlastní reformační
[5]
r á z, vedeno jsouc snahou o nápravu pokleslých mravů v Čechách
[6]
a společnosti lidské vůbec na základě evangelia. Avšak ideály
[7]
reformní v tom tvaru a rozsahu, jak je byl vzbudil počátek
[8]
15. stol, mizely v poslední čtvrti téhož století, a
[9]
proti nim vznikala silná reakcetímská. Spor mezi husit-
[10]
stvím a Římem zastaven byl r. 1485 mírem Kutno-
[11]
horským, v němž uloženo bylo kazatelům, aby ob-
[12]
mezovali se jen na kázání slova božího a horlili jen
[13]
proti hříchům, nikoli proti jinověrcům (Srv. Vlě. I. 273.).
[14]
Tak vyčerpává se na sklonku 15. stol. v Čechách
[15]
husitství jako panující směr literarnía vůdčí jeho úkol
[16]
myšlenkovými i slovesný přejímajísměry nové: hwnanismus a bra-
[17]
úrství, jež literaturu naši obrodily novým názorem na svět
[18]
anovymi formami (VIC. I. 289.)

[19]
Ve stol. 15. nastala vůbec změna scholastických
[20]
kázání. Místo láték dogmatických kazatelé pěstovali více
[21]
látky moralní, čímž přiblížíli se způsobu kázání biblicko-
[22]
praktického, tomuto oddali se úplně; z biblicko-praktického
[23]
způsobu kázání mizel pak živel biblický a převládal pak směr ethický.
[24]
Reformační směr kazatelský s ideou opravy církevní přijímá
[25]
netoliko mystické živly, ale i zabíhá čím dále tím úplněji
[26]
vdruh kázání lidového. V Německu Geier von Kaisersberg
[27]
(nar. r. 1445) studoval nejlepší: homiliáře a postilly, zvláště však
[28]
skutečný život ve všech stavech, a tepal souvěké pošetílosti. Výklady


Text viewFacsimile