[1] |
|
---|
[2] |
že žádnau věcí ani obětí nemuožem se vyplatiti, jediné tauto obětí
|
---|
[3] |
drahau, přijímáním hodným těla a krve Pána Ježíše "pod
|
---|
[4] |
obojí zpuosobau...“ (237).
|
---|
[5] |
5. Protivnáci kalicha nemají proti tomu „žádného písma stálého.
|
---|
[6] |
Byť jej měli, ukázaliť by jej byli v Bazilei, ale nemajíť, vězte zajisté l“
|
---|
[7] |
|
---|
[8] |
6. Dovolává se Husa: (Protivníci kalicha), prý: „Kýž jest pak Mistr
|
---|
[9] |
J. Hus dával?!“ (totiž pod obojí způsobou). Zajisté, byť se byl vrátil,
|
---|
[10] |
Zet by byl dával! Neb to vím zajisté, že byl řekl Mistru Jakaub-
|
---|
[11] |
kovi dobré paméti: „Milý Kubo, nekvap tím! Kdyžť se, dá-li Buoh,
|
---|
[12] |
vrátím, chciť věrně pomoci toho.“ A potom když tam v Konstancí
|
---|
[13] |
seděl v žaláři, a již zde rozdávali, a kněz Havel nějaký protivil se
|
---|
[14] |
tomu — a on, M. Jan Hus, psal jemu z žaláře, aby se tomu
|
---|
[15] |
neprotivil; a to mi jest dobře svědomo a před milým Bohem, že
|
---|
[16] |
jinak není. A tam, když ten zbor Konstanský potupil roz-
|
---|
[17] |
dávání pod obojí zpüsobü, a on řekl v žaláři sedě: „Ej,“ prý,
|
---|
[18] |
„svatý Pavle, jiží jest tento zbor potupil tvé naučení, kterés dal
|
---|
[19] |
k Koryntuom, řka: Já zajisté vzal jsem ode Pána, co jsem vydal
|
---|
[20] |
vám!, — jiZ6 sau to potupili a za kacířství odsaudili!“ A to máte na-
|
---|
[21] |
psáno na stěně v Bethlémě...“ (1654).
|
---|
[22] |
1. Dovolává se kompaktat: ,Sami (t. protivníci kalicha) odpoví-
|
---|
[23] |
dají v compaetatích, Ze jest užitečné a spasitedlné při-
|
---|
[24] |
jímati pod obojíspüsobdü. ProtoZ déjí-lit vám co, to máte hotovü
|
---|
[25] |
odpověd: „Ješto sau sami vyznali!“ Proč přijímáte ?: „Neb jest užitečné
|
---|
[26] |
a spasitedlné!“ Proč ste se od jiných odtrhli? Rei: ,Proto, neb jest
|
---|
[27] |
užitečné a spasitedlné!“ Déji-lit: ,V8ak žádné moci nemáte, čížto
|
---|
[28] |
mocí činíte?“ Opět sami vyznají v compaktatích: ‚A budau při-
|
---|
[29] |
jímati mocí Pána Jezu Krista a mocí církve, pravé choti jeho.“ Tot
|
---|
[30] |
máš, že sami sobě odpovídají . . . “ (804"—305*). ,To jest jiZ dove-
|
---|
[31] |
deno, concilium Bazilejské, to církev potvrdila, papež Euge-
|
---|
[32] |
nius povolenf dal, zapećetili, vyznali, że jest użitećnó a spasitedlnó
|
---|
[33] |
přijímati lidu obecnému z kalicha krev Boží, a že Čechové a Mo-
|
---|
[34] |
ravané přijímajíce pod obojí zpüsobá, budau pfijímati
|
---|
[35] |
mocí Pána Ježíše a mocí církve, pravé choti jeho. To již
|
---|
[36] |
dovedeno, potvrzeno, a však nikoli ještě nemohau se upokojiti, než
|
---|
[37] |
vždy se chtí hádati. Jedinét se jaký kuklík nebo ten mnich přivleče,
|
---|
[38] |
hned se s ním hádajte! Ale vámť není nic lepšího, kdyžť vám dějí,
|
---|
[39] |
proč vy krev Boží přijímáte, odpovězte jim, jakož sau sami vyznali:
|
---|
[40] |
„Neb jest užitečné a spasitedlné!“ (338%; pod. 374%).
|
---|
[41] |
gi
|
---|