[1] |
|
---|
[2] |
kázání si mluvil, že papež se všemi kněžími, kteříž 'nenásledují
|
---|
[3] |
P. Krista v skutcích dobrých a v cnostném životě, jsúť ta nevěstka
|
---|
[4] |
a sedit na šelmě;“ %) nebo ve spise bratra Řehoře o dobrých a zlých
|
---|
[5] |
kněžích čteme: „A zlých kněží množství jest, ano Rokycana řieká:
|
---|
[6] |
že řídký kněz, aby nebyl poražen hřiechem smrtedlnym neb svato-
|
---|
[7] |
kupectvím, jenž jest kacířství.“ %) A jaké jsou příčiny, že kněží
|
---|
[8] |
nemohou prospěti lidem? Ve studii P. J. Šafaříka o Petru
|
---|
[9] |
Chelčickém v ČČM. 1874 str. 103. jest vloženo „psaní Mr. Jana
|
---|
[10] |
z Rokycan Petrovi Chelčickému z doby 1453—1457“ (v Arch. Bratr. II.
|
---|
[11] |
f. 224—227, u výtahu), které uvádí „čtveru příčinu, proč kněží ne-
|
---|
[12] |
mohau prospéti lidem“: 1. „neb sau pošli ze zlého kořene“ ...,
|
---|
[13] |
2. ,Ze sau se v ten üfad kfivé vmluvili a kaupili od svatoproda-
|
---|
[14] |
vaëüv“ .. ., 3. „neb zle a falešně učí, jináč než Kristus s svými
|
---|
[15] |
učedlníky učil“ . .. , 4. „zlý a nepříkladný život jich“
|
---|
[16] |
„A protož každý křesťan věrný takových falešných a nepiikladnych
|
---|
[17] |
ucitelü varovati se má . . .*?!)
|
---|
[18] |
Podobně R. soudí o kněžích v postille: mnozí kněží
|
---|
[19] |
nejsou vyvolenci Kristovi, nedosahují řádným způsobem svých úřadův,
|
---|
[20] |
učí jinak než Kristus učil a pro svůj hříšný život jsou špatným
|
---|
[21] |
vzorem křesťanům. Jest nedostatek dobrých kněží,a ztoho Rokycanovi
|
---|
[22] |
plyne nutně nedostatek dobrých křesťanů: „Takť bývá, že
|
---|
[23] |
pro nedostatek dobrých kněží, když se jich nedostává, že mnoho lidí na
|
---|
[24] |
dušech svých hyne . . .* (1042). Lid by se měl aspoň o to sta-
|
---|
[25] |
rati, aby měl dobré kněží, ale neděje se tak: „Ó jak málo
|
---|
[26] |
lidé stojí o dobré kněží, nébrž v mrzkost, v nenávist mají, kdož jim
|
---|
[27] |
pravdu praví. A běda bude! Jak ty, babo, peniez neb zlatý dobře
|
---|
[28] |
ohledáš, aby se neoklamala! Ba nakausnet jej, neumi-lit jinak. Ale
|
---|
[29] |
komuť má své duše svóriti, nic se na to neptá, leda kněz byl, aniž
|
---|
[30] |
se bojí, aby o duši zklamán(a) nebyl(a) (?) Byť doch v komži oblék], téàt
|
---|
[31] |
by se jemu tento lid zpovídal jako jinému.“ (181°).
|
---|
[32] |
Lid řídí se obyčejně příkladem kněží špatných, kteří
|
---|
[33] |
lidu všelijak lichotí a tím přízeň jeho si získávají.
|
---|
[34] |
R. nazývá je „falešnými proroky“ (2462, 272», 274%, 336% atd.),
|
---|
[35] |
„pokrytými zákonníky“ (335%, 3364), „úhlavními nepřáteli
|
---|
[36] |
Božími, jeho pravdy, čtení svatého, zrádci spasení lidského“ (283),
|
---|
[37] |
2) Viz COM. 1884, str. 47.
|
---|
[38] |
s) Viz ČČM. 1884, str. 47.
|
---|
[39] |
9) Goll však míní, že je to spíše list od Chelčického Rokycanovi daný, proto
|
---|
[40] |
také, že jest podobného směru a rázu jako Chelčického Replika Rokycanovi:
|
---|
[41] |
(V. CCM. 1881, str. 17.)
|
---|