EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
100

[2]
žiti! (54%. I dodává k tomu R.: Ďáblova služba z horauciho
[3]
pekla! Však vy vždy musíte nětco najíti, abyšte hlaube v pekle byli.
[4]
(54%).

[5]
R. kárá panny, že se rády toulaji na zálety s muži:

[6]
Tak by slušalo na panny, nemnoho se túlati; pak-li se udá
[7]
jiti, ale varovati se mužského pohlaví a pominúti spěšně marnosti
[8]
světa, nezastavovati se všudy. A, panny, panny, jak mnoho sluší ku
[9]
panenství ! (415%), kárá je, že jsou drzé a všetečné: běží
[10]
sem, tam, aby noviny zvěděly, aby vše shlédly. Uzříš, anyť po ko-
[11]
stele všudy shlédnau, jak sobě kdo činí, všeť sezří ; a , nesluší na
[12]
panny! (415%). Naše panny i při porodu, i na radovánky i na po-
[13]
svícení i na svatby. .. (417). R. stěžuje si též na vzájemné
[14]
pohoršení žen a mužů, působené zejména marnivostí a pochle-
[15]
benstvím: A vy, ženy bídné, co vy toho málomocenství máte, fiflujíce
[16]
a pohoršení dávajíce pacholkuom, ješto ste pravá osidla dáblova !
[17]
(310°). Tyto Zzeny fiflovné, přípravné, kladau-li mużuom osidla?
[18]
A muži zase ženám svými přípravami, řečmi těmi ochotnými, la-
[19]
hodnými ?... Oh, co toho pohoršení bývá od Zen muZuom a od muZüv
[20]
k ženám filovným!.. (331%).

[21]
V manželství vstupují často lidé věkem nerovní
[22]
pro peníze: ...ješto pojme babu, drehtu starú, pro peníze, aneb
[23]
ona kmeté . . : (51%).

[24]
Poučné jest též smýšlení Rokycanovo o tom, jak
[25]
rodiče často bez rozmyslu provdávají dceru:

[26]
Bývá-li to pak, že ona nebude nic o tom védéti, a oni ji
[27]
vdadí? . . . Matko, mnedle, když si dcerku měla vdáti a k tomu ji
[28]
vedla, pomyslila si: ,Ba kam ji to vedu?* Pomodlila's se za ni, popro-
[29]
sila si Boha? ... Ô slibuj! Než povedet ji baba vesele s smíchy,
[30]
s kunštíky, jakoby ji najlépe zjednala. A nevíš, drehto, Ze, by ji
[31]
někde vedla do nějaké vody prudké, i strčila ji tam, by se
[32]
v austa nalévalo, řkauc: Vyplyň, muožeš-li, aneb tam ostaň!, bylo-li
[33]
by bezpečné, ha? Takť jest toto nebezpečné, dáti k manželství své
[34]
dítě. (50b).

[35]
Svatby konají se často způsobem prý nehodným,
[36]
Zeseknim pozve mnoho lidf niéemuyoeh, k nimž se
[37]
tehdy počítali i hudebníci: Ty, když se ženíš, toho máš se
[38]
vší pilností hleděti, aby, což jest na tobě, žádný zlý člověk neřádný
[39]
na tvé svatbě nebyval. Tal-li vy toho hledíte? Ano! Anit szovau
[40]
což najpyšnějších lidí, piSteuov, hüdeuov, lidf nefádnych.* (51^).


Text viewFacsimile