EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
93

[2]
nesnázka při některém článku víry, mají lidé míti útočiště k kněžím
[3]
učeným v zákoně Božím a od nich zprávy hledéti, jako tento
[4]
malomocny byl jest přišel k Kristu .... Ale nyní se nalézají mnozí,
[5]
že sobě a svým vtipuom budau daufati, tak Ze nebudau chtíti příjíti
[6]
žádného výkladu jiných svatých. A my to útočiště máme míti všickni
[7]
k dřevním svatým a zvlášť, co se tkne víry, kterak jsau oni o tom
[8]
drželi a toho pamět po sobé zuostavili. (62%. Ale ti bludni necht/,
[9]
by jim co doktory dovodil, než vše zákonem. A potom poznáš, ktožť již
[10]
nechtí doktorův slyšeti svatých, jižť jest zlé znamení, jižť ten
[11]
md néco do sebe bludnóho.* (1352).”7) Naproti tomu však varuje
[12]
R., aby lid nedal se svésti těmi, kteří učeností svou za-
[13]
vádějí lid do bludů: Ani nejednau budau dovoditi něčeho -
[14]
kterým písmem. A nikdy toho nečítal, ani těch knib vídal a bude
[15]
lidem lhâti a svoditi lidi. Nebo ti lidé, ješto v dalekých zemích -
[16]
vají, a lidé učení, ba velmiť mnoho lhéti mohau. A tak náramně
[17]
mnoho lidí bývá zavedeno, kdež lidé hledí k těm učeným, povýšeným,
[18]
a zákona Božího a čtení svatého zanechají, nedbají. (8357-5.

[19]
Tu jest tedy snadná příležitost, upadnouti v blud a ka-
[20]
cířství,*9) zejména v otázkách, zda Bůh skutečně umřel
[21]
(167b), zda senarodi] pravy Büh apravy élovék (405^, 4145),
[22]
v otázkách o velebné svátosti (206 a j.), atd. Již toto nyní
[23]
bludové, kacířstva, nepravosti, nešlechetnosti rostau z huoru, dobré
[24]
hyne den ode dne, pravda Boží, přijímání krve Boží tupí se, tlačí,
[25]
miz[...* (1859). I horlí R. proti těm, kteří o božských
[26]
věcech hloubají: A bídní lidé, všeteční! A najvíce těch uzříš
[27]
zehytralých, anoť je dábel svede namítaje jim o tom. Jedinét ted
[28]
Bartalás (?) počne čísti nebo Panna, a hned chce rozumy dáti všemu
[29]
a traktáty skládati a psáti ó bfdnf lidé! a mnoho vo božských
[30]
věcech máceti, a již mní, že jsau již nětco. U prý: ,Již jsme na pravú
[31]
cestu uhodili otom těle Kristově! Uhodili ste k ďáblu z pekla horau-

[32]
17) O těchto radách Rokycanových píše Denis (K. s. č. str. 217:) Jest na
[33]
jevě, že kazatel již není mocen sama sebe, že ovládán jest a unášen věrou svou:
[34]
v tom náčelníku strany jakoby byl tribun, jenž marně snaží zdržovati se. Chce
[35]
býti mírným a hledí nespouštěti se učení pravověrného : jestliže odporučuje čí-
[36]
tání evangelia, zavrhuje výlučnou pýchu těch, kteří kromě písma svatého odmítají
[37]
jakékoliv vůdce, i prohlašuje autoritu otců sv., doktorů a tradice; kárá špatné
[38]
kněze, ale vzpírá se každé snaze popírati užitečnost stavu knéZského...*

[39]
28) O tom pise Denis (K. s. 6. str. 219—220): Tento bázlivý utraguista,
[40]
jenž po všechen život svůj bál se myšlenky, upadnouti v kacířství, poznal, že vy-
[41]
choval sektu nejsmělejší a vší minulé pověry nejvzdálenější ze všech, které vůbec
[42]
kdy vznikly v křesťanstvu.

[43]

[44]
q*


Text viewFacsimile