[1] |
|
---|
[2] |
nesnázka při některém článku víry, mají lidé míti útočiště k kněžím
|
---|
[3] |
učeným v zákoně Božím a od nich zprávy hledéti, jako tento
|
---|
[4] |
malomocny byl jest přišel k Kristu .... Ale nyní se nalézají mnozí,
|
---|
[5] |
že sobě a svým vtipuom budau daufati, tak Ze nebudau chtíti příjíti
|
---|
[6] |
žádného výkladu jiných svatých. A my to útočiště máme míti všickni
|
---|
[7] |
k dřevním svatým a zvlášť, co se tkne víry, kterak jsau oni o tom
|
---|
[8] |
drželi a toho pamět po sobé zuostavili.“ (62%. „Ale ti bludni necht/,
|
---|
[9] |
by jim co doktory dovodil, než vše zákonem. A potom poznáš, ktožť již
|
---|
[10] |
nechtí doktorův slyšeti svatých, jižť jest zlé znamení, jižť ten
|
---|
[11] |
md néco do sebe bludnóho.* (1352).”7) Naproti tomu však varuje
|
---|
[12] |
R., aby lid nedal se svésti těmi, kteří učeností svou za-
|
---|
[13] |
vádějí lid do bludů: „Ani nejednau budau dovoditi něčeho ně-
|
---|
[14] |
kterým písmem. A nikdy toho nečítal, ani těch knib vídal a bude
|
---|
[15] |
lidem lhâti a svoditi lidi. Nebo ti lidé, ješto v dalekých zemích bý-
|
---|
[16] |
vají, a lidé učení, ba velmiť mnoho lhéti mohau. A tak náramně
|
---|
[17] |
mnoho lidí bývá zavedeno, kdež lidé hledí k těm učeným, povýšeným,
|
---|
[18] |
a zákona Božího a čtení svatého zanechají, nedbají.“ (8357-5.
|
---|
[19] |
Tu jest tedy snadná příležitost, upadnouti v blud a ka-
|
---|
[20] |
cířství,*9) zejména v otázkách, zda Bůh skutečně umřel
|
---|
[21] |
(167b), zda senarodi] pravy Büh apravy élovék (405^, 4145),
|
---|
[22] |
v otázkách o velebné svátosti (206 a j.), atd. „Již toto nyní
|
---|
[23] |
bludové, kacířstva, nepravosti, nešlechetnosti rostau z huoru, dobré
|
---|
[24] |
hyne den ode dne, pravda Boží, přijímání krve Boží tupí se, tlačí,
|
---|
[25] |
miz[...* (1859). I horlí R. proti těm, kteří o božských
|
---|
[26] |
věcech hloubají: „A bídní lidé, všeteční! A najvíce těch uzříš
|
---|
[27] |
zehytralých, anoť je dábel svede namítaje jim o tom. Jedinét ted
|
---|
[28] |
Bartalás (?) počne čísti nebo Panna, a hned chce rozumy dáti všemu
|
---|
[29] |
a traktáty skládati a psáti — ó bfdnf lidé! — a mnoho vo božských
|
---|
[30] |
věcech máceti, a již mní, že jsau již nětco. U prý: ,Již jsme na pravú
|
---|
[31] |
cestu uhodili otom těle Kristově!“ Uhodili ste k ďáblu z pekla horau-
|
---|
[32] |
17) O těchto radách Rokycanových píše Denis (K. s. č. str. 217:) „Jest na
|
---|
[33] |
jevě, že kazatel již není mocen sama sebe, že ovládán jest a unášen věrou svou:
|
---|
[34] |
v tom náčelníku strany jakoby byl tribun, jenž marně snaží zdržovati se. Chce
|
---|
[35] |
býti mírným a hledí nespouštěti se učení pravověrného : jestliže odporučuje čí-
|
---|
[36] |
tání evangelia, zavrhuje výlučnou pýchu těch, kteří kromě písma svatého odmítají
|
---|
[37] |
jakékoliv vůdce, i prohlašuje autoritu otců sv., doktorů a tradice; kárá špatné
|
---|
[38] |
kněze, ale vzpírá se každé snaze popírati užitečnost stavu knéZského...*
|
---|
[39] |
28) O tom pise Denis (K. s. 6. str. 219—220): „Tento bázlivý utraguista,
|
---|
[40] |
jenž po všechen život svůj bál se myšlenky, upadnouti v kacířství, poznal, že vy-
|
---|
[41] |
choval sektu nejsmělejší a vší minulé pověry nejvzdálenější ze všech, které vůbec
|
---|
[42] |
kdy vznikly v křesťanstvu.“
|
---|
[43] |
|
---|
[44] |
q*
|
---|