EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
68

[2]
mužů života svatého, zakladatelů to Jednoty bratrské,
[3]
jejímž duchovním otcem Rokycanu nazýváme, ačkoliv se
[4]
tento později od úplně odloučil, vida, že bratří prohloubivše smysl
[5]
kázání jeho, dospívali ponenáhlu k zásadám, které s jeho zásadami
[6]
přicházely do sporu. Máme-li to přičítati tomu, že za posledních let
[7]
vlády Jiříka z Poděbrad nabyl konečně toho, po čem po léta bažil,
[8]
totiž arcibiskupství strany pod obojí, uznati můžeme, že
[9]
jako vrehní duchovní správce nemohl snad jednati jinak.) Ctižádo-
[10]
stivou jeho snahu po nadvládě v církvi kališnické
[11]
omluviti lze tím, že hleděl asi získati svým opravným snahám moc
[12]
autoritativní, aby mohl ve své důstojnosti působiti ve prospěch lidu
[13]
iv kruzích dvorskÿch. Pffslovi, ktevé pozdéji o ném vznikl o.
[14]
že by totiž v naději tohodůstojenství(t. arcibiskupství)
[15]
oblevil v náboženství, a pro kus kožicha zapřel božího
[16]
kalicha,!*) není snad třeba bráti vážně a doslovně, sice by byly
[17]
všecky jeho ohnivé řeči o kalichu, které tak často v jeho kázáních
[18]
se ozývají, pouhé plané fráse. Vždyť Staří letopisové čeští hrdě do-
[19]
kládají o Rokycanovi a o králi Jiřím: Onen slovem, tento
[20]
mečem hájil Kristova kalicha!!)

[21]
Rokycanovo smýšlení o současných poměrech
[22]
v zemi české jeví se zvláště v jeho kázáních, která
[23]
míval v chrámě Týnském v Praze za posledních dvou
[24]
let vlády Ladislavovy. Podstatu těchto kázání pojal
[25]
nebo jinými napsati dal do své hlavní práce literární,
[26]
do své Postilřy. (Vlček I. 189.)

[27]
O Rokycanové postille napsal J. Gorn tlinek do CCM. 1879.
[28]
Dle jeho zpráv o různých rukopisech a dle vlastních studií podáme
[29]
přehled rukopisů Rokycanovy postilly.

[30]
1. Jeden z nejstarších rukopisů byl napsán od Stanislava
[31]
Křížanova. Jest to opis z r. 1500. Nalezen byl v král. bibl ve Stock-
[32]
holmu. (Cod. Ms. chart. fol. secl. XVI. Pag. 626.) Podávajf o ném
[33]
zprávu Dr. J. Pxóinka v CCM. 1851 (Zpréva o rukopisech českých
[34]
v král. bibl. ve Stockholmu se nacházejících) a B. Dopik ve spise
[35]
Forschungen in Schweden für Mährens Geschichte (Brno 1852,
[36]
str. 145—146.) (v. též Jir. I. 422.) Obsahuje 323 listy. Titul zní:

[37]

[38]

[39]
12) Srovn. tóż úvahu Tomkovu v Děj. Prahy IX. 49, kde je řeč o poměru
[40]
Rokycanově k čes. bratřím.

[41]
18) Brate Jafet v Hlase strážného , že o Rokycanovi bylo toto přísloví
[42]
rozšířeno. (CCM. 1879, str. 211. pod čarou.)

[43]
14) Staří letopisové čeští, vyd. Palacký, str. 203,


Text viewFacsimile