EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
66

[2]
se i k lidem dospělým, kteří mají se snažiti, aby se
[3]
mravně obrodili, aby mohli vejíti do království nebeského.
[4]
(162°—b,) Kněží prý klamou svět křtem oslavujíce jej v dítěti
[5]
nemluvném znameními posvátnými, křižmem, svěcenů solí, blátem,
[6]
pěním modliteb a pravíce, že je křtí u víře církve svaté a u víře
[7]
kmotruov opilých, a že po jich křtu dítě přijímá Ducha svatého;
[8]
i dadí je s Duchem svatým otci a matefi . . (168%. Nevim nynie,
[9]
nalez-li by jich deset zde v zemi, by oni chtěli se křtíti v bolestech
[10]
Kristových a nositi je na sobé s pohanéním světa: radější oni budú
[11]
lháti světu skrze křest, svatá znamení velebíce nad těmi nemluvnými,
[12]
rozprávějíce starým hřiešníkóm, že jich děti křtí u vieře cierkve
[13]
svaté a u vieře Trojice svaté, aby jisti byli, že jsú jim dobře křtili
[14]
děti; ale lží, tak mluvice...* (164).

[15]
Postillu Chelčického můžeme nazvati nejlepší postillou naší litera-
[16]
tury. Zasluhuje toho uznání z několika příčin: analytický způsob
[17]
výkladů jest důkladný, svědomitý; rozdělení přesné,
[18]
logické;jřečjestryzí,nezkalenáscholastickouučeností;
[19]
mnohé myšlenky jsou původní, z rozumu člověka samostatně
[20]
myslícího; k těmto přednostem druží se veliká cena kulturně
[21]
historická: v postille Chelčického máme obraz tehdejší doby;
[22]
konečně poznáváme z též nauku Chelčického, kterou bratří
[23]
čeští přijali za své učení. Postilla Chelčického jest základem
[24]
pro jiné jeho spisy, neboť, jak praví Goll, celá řada spisů jiných
[25]
jest obsažena již v Postille jako v zárodku. (ČČM. 1881,
[26]
str. 14., článek Gollův: Petr Chelčický a spisy jeho.)

[27]
Příkladu Husova a Jakoubkova následoval M. Jan Roky-
[28]
cana, muž vynikající v dějinách českých, jenž usiloval o obrození
[29]
života duchovního v Čechách a o nápravu mravů v hlavě i v ńdech.
[30]
Rokycana zachoval čistou tradici husitskou... Jako
[31]
kazatelé betlémští, tak-i Rokycana myslil, že dlužno především očistiti
[32]
duše a přivésti věřící opět k opravdovému plnění přikázání Spa-
[33]
sitelových. Když vystoupil na kazatelnu svou v Týně, po-
[34]
výšen jsa nesmiřitelným záštím naň se sápajícím, ctěn pro čistotu
[35]
mravů svých, téměř mučedník od doby zkoušky mužně přestálé, lid
[36]
tlačil se kolem něho a v kázáních jeho nalézal opět
[37]
trochu bývalého nadšení svého. Mělť některé vlastnosti
[38]
velikého kazatele prostonárodního, vroucí přesvěd-
[39]
čení přecházející na posluchače, sílu přemáhající pochybování, často
[40]
drsnou svobodu myšlenky a výrazu. Obracel se klidu,


Text viewFacsimile