EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
51

[2]
a povySováni sv. étenf jest jen pokrytecké jednánf. LZ( a Ist{jsou pry
[3]
proniknutí kněží i lid. Pismo sv. jim neprospívá, pro-
[4]
sppívá však lidem věrným, kteří se chtí písmem sv. říditi, je
[5]
čísti a o věm v den nedělní rozjímati. S pomocí boží tedy
[6]
Cbelčický chce nětco psáti o téch Cteních k užitku
[7]
téch, kteříž jsú poznali a milují pravdu,

[8]
První díl postilly obsahuje kázání od I. nedéle adventní do 6.
[9]
nedéle po Velikonocích (20—1394), díl druhý obsahuje kázání, počí-
[10]
nající se kázáním na den seslání Ducha sv. (141%) a končící se -
[11]
záním na den posvěcení chrámu (282°), Na str. 141%: Druhá
[12]
strana Vykladuov spasitedlnych na étenf nedélni... A najprv
[13]
na čtení, kteréž se čítá na hod Seslání Ducha svatého .. .

[14]
Doslov: Tuto se skonávajíčtenienedělní svýklady:
[15]
a na to psána, aby tiem pilnéji nedéle każda svócena byla. Neb
[16]
jest pán buoh prikázal s pilností řka: Pomni, aby den sobotní svétil.
[17]
A my řiekáme neděle proto, že nemáme délati nižádných děl
[18]
robotnych, to jest. hřiechuov, ješto v službu dáblu porobují, ani také
[19]
diela tělesného, kteréž v jiné dni muož člověk s uzitkem i s odplatů
[20]
délati. Protoz ku pravému svécenie nedéle a ku pravému upokojenie
[21]
s bohem bude čtenie toto k tomu zvláštně pomocné a k napomenutí
[22]
zvlástniech věcí. A najviece proto, kdyżt se kazanie nedostane od
[23]
vérnych zprávcuov üstnieho."

[24]
Na konci Lisku z r. 1522 čteme: Vytist&ny jsú Knihy
[25]
tyto Léta páné Tisícieho Pétistého Dvamezcítmého. Ten pátek po
[26]
božím Vstápenie. V slavném Mésté Prazském. Budiz z toho pán buoh
[27]
pochválen a račiž dáti to k napravení našemu a k dojitie od něho
[28]
zde milosti a potom véčné radosti Amen. Pavel Severin. Totéž
[29]
čteme i ve vydání zv. 1532. To značí, že tisk zr. 1532 jest
[30]
věrný otisk z vydání zr. 1522.

[31]
Jak Chelčický vykládá? (Srovn. Comenium [1L. Pamätky relor-
[32]
mae ceské. L Petr Ch. Upravil J. Kanisex Praha 1892. Na str. L
[33]
XVI. předmluva Karáskova, v níž čteme též o vykladací metbode
[34]
Cheléického.): Péíslu$nou perikopu analysuje Ohelčický
[35]
způsobem dükladnyfm. Napoéátku vykladu éasto podává
[36]
stručně smysl celé perikopy, na pf. v kázánf na 4. nedéli
[37]
adventní (Čtenie sv. Jana v prvnie kap.) pravi: Toto tlenie svatć
[38]
ukazuje nám velikú lest a neupřiemnost židovsků, a vykládá příčiny
[39]
toho. Pak cituje z perikopy větu za větou avykládá, jak
[40]
se rozumětií jednotlivým větám. Vyloživ větu, přechází
[41]
k větě následující, při čemž přechod naznačuje obyčejně slovy:


Text viewFacsimile