EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
50

[2]
bláznivú, ale i kaciefskü ... A co v těch radách Istivych vtipuov
[3]
nashromáždili proti kalichu boZiemu ...!* (Post. 264^, z r. 1522,
[4]
mus. 2505.) (Srovn. Osvéta 1875, I. 150, Jir. I. 287.)

[5]
Postilla Chelčického vyšla tiskem v Praze r. 1522,
[6]
fol., s názvem: Kniha výkladuov spasitedlných na čtení
[7]
nedělní celého roku, potom podruhé též v Praze r. 1532,
[8]
fol. (1522: univ. 54A66, mus. 2505, 1532: un. 54B37, mus. 35
[9]
B11.) (Dobrovsky, Gesch. d. bóhm. Spr. str. 229, Jg. 108, Výbor II.
[10]
622, Jir. I. 291.) Ve Výboru II. (1868) otištěna jest předmluva
[11]
(str. 621.) a kázání na 1. neděli po sv. Trojicí ( 625.). Ve Spies-
[12]
sové Vyboru na str. 7.—11. otištěna předmluva a ukázka z výkladu
[13]
na étení sv. Luk. v kap. 16. o Lazaru a bohatci. Novočeskou trans-
[14]
skripcí opatřil v Praze r. 1890 Benj. Košut své špatné vydání první
[15]
části postilly Chelčického. Nejnověji (1901) vyšel I. díl postilly ve
[16]
vzorném kritickém vydání Emila Smetánky.

[17]
Rozdělení postilly dle vydání z r. 1522: Titulní list (1),
[18]
předmluva (2"%), výklady (20 -232b), doslov (232).

[19]
Doklady uváděti budeme z tisku z r. 1522 (mus.
[20]
2505, fol.).

[21]
Titulni list ozdoben jest ornamenty, uprostřed nichž čteme titul:
[22]
Knýha wýkladuov Spalytedlnych na Cžtenie Nedielný czeleho roku.
[23]
Wierneho a dobreho Muže a CGžecha Petra Chelfficzkeho:
[24]
milownika horliweho prawdy pana Krysta: W kterychžto Knihach
[25]
mnoho potrzebnych wyítrah a treftanye y v£itecZnych nauczenÿe
[26]
vprziemie podle fmyslu Zakona boZie? poloZe^ geft.

[27]
Předmluva. Tuto se počínají spasitedlní výkladové na Čtenie
[28]
Nedělní... A najpry předmluva jeho (Chelčického) takto.

[29]
Obsah předinluvy: Chelčický prosí Krista o pomocpři
[30]
spisování svého díla, aby práce jeho byla prospěšna k chvále
[31]
Boží. Připomíná přikázání boží: Pomni, abys den svá-
[32]
teční světil, a podává jeho výklad. Protože na každou
[33]
neděli připadají zvláštní čtení, pokládá za užitečné
[34]
je vyložiti (tak, jakž jim po jinyeh mistfích mohu rozuméti*).
[35]
Dotýká setehdejšího duchovenstva; praví, že řády slavnými
[36]
v kosteléch toliko zakrývají svá šeredstvie svých ohavných životuov
[37]
lakomých, svatokupeckých, smilných a prázdných, v rozkošech vycho-
[38]
vaných . . . Kněžíjsoumunepřáteléčteníbožího, odsuzujíce
[39]
věrné kazatele na smrt upálením a kaceřujíce lidi spravedlivé. Loví
[40]
peníze a jsou nepřátelé kříže Kristova. Jejich okázalé oslavování


Text viewFacsimile