[1] |
|
---|
[2] |
rukopisu pochází z r. 1429, jiné části z r. 14329. Kázání ta jsou
|
---|
[3] |
neobyčejně mírná, z doby, kdy Lupáč dosyta zakusil hrůz válek
|
---|
[4] |
náboženských a poznal marnost hádek věroučných. Hledě k mravní
|
---|
[5] |
stránce křesťanství, jest ochoten k smíru českých stran,
|
---|
[6] |
jehož se při úsilovném jednání o kompaktata skutečně domáhal.
|
---|
[7] |
Trpkého útočení proti Římu tu není, v příčině dogma-
|
---|
[8] |
tiky jest liberalnf, ale v mravním ohledu přehorlivý,
|
---|
[9] |
a zvláště k ubohé chudině laskavý a soucitný.
|
---|
[10] |
Jiná latinská kázání z 15. stol. pocházejí od M. Jana z Příbramě.
|
---|
[11] |
Jsou to kázání sváteční, „Sermones de sanctis v rkp. kodexu univ.
|
---|
[12] |
knihovny III. H. 1. M. Jan z Příbramě byl původně horlivý stoupenec
|
---|
[13] |
Husův a přívrženec nového hnutí náboženského, ale stal se z něho
|
---|
[14] |
nejmírnější kališník. Sbírka kázání jeho hlásí se asi v dobu přechodu
|
---|
[15] |
jeho od reformační horlivosli k pozdější mírnosti k Římu, jinak od
|
---|
[16] |
mfrnosti kazatelského kárání k jizlivému útočení proti sektářství
|
---|
[17] |
domácímu. Za největší zlo v Čechách pokládá nesvornost v příčině
|
---|
[18] |
věrouky a rušení jednoty skrze výtržné kazatele (105%), a horlí pro
|
---|
[19] |
spojení s cívkví římskou. Attribut hříchů „bestialis“ a „bestialitas*
|
---|
[20] |
svědčí o autoru M. z Příbramě, neboť v „Knížkách o zarmouceních“
|
---|
[21] |
užívá s oblibou slova „hovadný“, mluvě o hříších. České interpolace
|
---|
[22] |
a úprava stilisticky velmi nedokonalá (jsouť mnohá kázání pouhé ná-
|
---|
[23] |
črtky a výpisky z otců církevních) zřejmě poukazujf ku kazatelüm,
|
---|
[24] |
kteří sice ještě po starém zvyku homiletickou látku načrtávali si
|
---|
[25] |
latinsky, avšak podle těchto náčrtků již větším dílem kázávali po
|
---|
[26] |
česku. (Výtah z referatu J. Truhláře ve Věstníku čes. ak. 1898
|
---|
[27] |
|
---|
[28] |
Husitství nedosáhlo, co se náboZenskych oprav
|
---|
[29] |
tyce, elle, ktery si vytklo: neobrodilo efrkve v duchu
|
---|
[30] |
ryze křesťanském, na základě evangelia. Různost smy-
|
---|
[31] |
šlení způsobila úplný zmatek, jenž skončil se bratrovražedným
|
---|
[32] |
bojem lipanským. A toto nesplnění idealů náboženských
|
---|
[33] |
a společenských, jež si bylo vytklo husitství, pálí do hloubi
|
---|
[34] |
duše Petra Chelčického, jenž s odhodlaností chce postaviti opět
|
---|
[35] |
život křesťanský na základ evangelia, jenž káže mír a lásku, a za-
|
---|
[36] |
vrhuje násilí. „U něho vše mluví k srdci, protože vše plyne ze
|
---|
[37] |
srdce, učení i výmluvnost. Prostý dědinník, bez nároků vědeckých,
|
---|
[38] |
bez lichých slov vzdělává církev, jež zdá se na chvíli, že podmaní
|
---|
[39] |
celou zemi českou, i přetrvá staletí pronásledování a nezahyne v něm.
|
---|
[40] |
A jakou to silou tajemnou? Silou čisté duše. Nejvíce povznáší
|
---|