EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
48

[2]
rukopisu pochází z r. 1429, jiné části z r. 14329. Kázání ta jsou
[3]
neobyčejně mírná, z doby, kdy Lupáč dosyta zakusil hrůz válek
[4]
náboženských a poznal marnost hádek věroučných. Hledě k mravní
[5]
stránce křesťanství, jest ochoten k smíru českých stran,
[6]
jehož se při úsilovném jednání o kompaktata skutečně domáhal.
[7]
Trpkého útočení proti Římu tu není, v příčině dogma-
[8]
tiky jest liberalnf, ale v mravním ohledu přehorlivý,
[9]
a zvláště k ubohé chudině laskavý a soucitný.

[10]
Jiná latinská kázání z 15. stol. pocházejí od M. Jana z Příbramě.
[11]
Jsou to kázání sváteční, Sermones de sanctis v rkp. kodexu univ.
[12]
knihovny III. H. 1. M. Jan z Příbramě byl původně horlivý stoupenec
[13]
Husův a přívrženec nového hnutí náboženského, ale stal se z něho
[14]
nejmírnější kališník. Sbírka kázání jeho hlásí se asi v dobu přechodu
[15]
jeho od reformační horlivosli k pozdější mírnosti k Římu, jinak od
[16]
mfrnosti kazatelského kárání k jizlivému útočení proti sektářství
[17]
domácímu. Za největší zlo v Čechách pokládá nesvornost v příčině
[18]
věrouky a rušení jednoty skrze výtržné kazatele (105%), a horlí pro
[19]
spojení s cívkví římskou. Attribut hříchů bestialis a bestialitas*
[20]
svědčí o autoru M. z Příbramě, neboť v Knížkách o zarmouceních
[21]
užívá s oblibou slova hovadný, mluvě o hříších. České interpolace
[22]
a úprava stilisticky velmi nedokonalá (jsouť mnohá kázání pouhé -
[23]
črtky a výpisky z otců církevních) zřejmě poukazujf ku kazatelüm,
[24]
kteří sice ještě po starém zvyku homiletickou látku načrtávali si
[25]
latinsky, avšak podle těchto náčrtků již větším dílem kázávali po
[26]
česku. (Výtah z referatu J. Truhláře ve Věstníku čes. ak. 1898
[27]
Str. 522—524).

[28]
Husitství nedosáhlo, co se náboZenskych oprav
[29]
tyce, elle, ktery si vytklo: neobrodilo efrkve v duchu
[30]
ryze křesťanském, na základě evangelia. Různost smy-
[31]
šlení způsobila úplný zmatek, jenž skončil se bratrovražedným
[32]
bojem lipanským. A toto nesplnění idealů náboženských
[33]
a společenských, jež si bylo vytklo husitství, pálí do hloubi
[34]
duše Petra Chelčického, jenž s odhodlaností chce postaviti opět
[35]
život křesťanský na základ evangelia, jenž káže mír a lásku, a za-
[36]
vrhuje násilí. U něho vše mluví k srdci, protože vše plyne ze
[37]
srdce, učení i výmluvnost. Prostý dědinník, bez nároků vědeckých,
[38]
bez lichých slov vzdělává církev, jež zdá se na chvíli, že podmaní
[39]
celou zemi českou, i přetrvá staletí pronásledování a nezahyne v něm.
[40]
A jakou to silou tajemnou? Silou čisté duše. Nejvíce povznáší


Text viewFacsimile