EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
31

[2]
myji je, ce8i, do liznf nosie, maso jin zvlästé varie i kupuji, ale chu-
[3]
dému i taléře nedadie .. . (242), Mnozí svá břicha obžerstvím na-
[4]
plñujf, majice bricha za boha*. (35). Mnozí ,cizolozie a smilnie à js
[5]
jako mezkové neplodní v duchovenství.* (130). Proti pýše vodévu
[6]
Hus též horlí, na .: Beda těm, kteříž pyšné rúcho pro chlübu
[7]
nosie, kteří je divně stříhají, kteří ho mnoho mají, jehož tak mnoho
[8]
neb viece molové než oni požívají! (18). Bobáči odívají se v sobo-
[9]
lové, kuní, hranostajové nebo béliznové kozichy, v télesné rozkoši
[10]
nosí rúzné drabocenné košilky, čechlíky, šlojíře; i selský lid śati se
[11]
rád a chlubí rozmanitým rouchem: A již rubáši skoro i u sedlek
[12]
budû vypovédéni, ano každý chce choditi v drahém, v krásném
[13]
a v pékném a v rozkosuém rüse, a nechce znamenati, Ze bohatec,
[14]
jenz odieral drahjm rüchem, jest pohfeben v pekle." (240).
[15]
Zvlá$té mnobo bfíchü déje se v masopusté (78) a o po-
[16]
svicenich, ,kdy lidé velmé obzierajl a jinak rozlièné htésie.
[17]
(416). Hus kár& téà nespravedlivost a podvody lidí,
[18]
kteří užívají nespravedlivých mér a vah. O nevěrných
[19]
mčrách sedlských i méstských v. 273. Stěžuje si též do nestej-
[20]
nosti měr: my v Čechách nesjednáme v mčrách, nébrž v jednom
[21]
městě, v Prazě, jiná měřicě jest na Novém městě a jiná na Malé
[22]
stranć ...* (36). Nespravellivé jednání souduíf kárá Hus
[23]
na str. 283—284: Knížata, páni |; měšťané mordéře zlé propúštějí
[24]
na penězích, sami je berúce, neb penieze za odklad odsuzujíce. I kde
[25]
u zemka naučili , aby za sedláka dali pět kop? I tak-li jest
[26]
laciu člověk, jenž stojí za vešken svět? Kde vzéli nauéenie, aby
[27]
měštěnín byl dražší desieti neb pěti kopami než sedlák? a panošč
[28]
dražší čtyvydceti kopami než měštěnín? a pán padesáti než panošě ?..
[29]
Také neviem, kde naučili súdcie, dávati pokánie vražedlníku,
[30]
aby šel neb jiného najal do Říma a do Cách za toho, jehož jest no-
[31]
vinně zamordoval? Proč nesúdie, jako böh přikázal, řka: Ktož zabije
[32]
člověka, smrtí umřil?...... [ kterakž tehdy nehřěšie nynější súdcie,
[33]
jenž mordéře zlé propúštějí na peuézích nebo pro. ptiezen? . . ."
[34]
(283 -- 284).

[35]
Také, cose rodinného života týče, Hus udílí různá napome-
[36]
nutí a kárá, co se mu nelíbí. Ne ve všem mají děti vodičů po-
[37]
slouchati; mezi jiným bájí Bus volnosti ve volbě povolání:
[38]
veli-li otec synu, aby był mnichem nebo kuézeu, a vidí-li syn, Ze se
[39]
k tomu nehodi, není povinen poslušnosti (31—32), neboť člověk
[40]
pilně vážiti, který mu stav lépe hodí, a prositi pána boha, aby
[41]
jemu ten stav dáti ráčil' (32.) Boha nemáme prositi za povýšení


Text viewFacsimile