[1] |
|
---|
[2] |
myji je, ce8i, do liznf nosie, maso jin zvlästé varie i kupuji, ale chu-
|
---|
[3] |
dému i taléře nedadie .. .“ (242), Mnozí „svá břicha obžerstvím na-
|
---|
[4] |
plñujf, majice bricha za boha*. (35). Mnozí ,cizolozie a smilnie à js
|
---|
[5] |
jako mezkové neplodní v duchovenství.* (130). Proti pýše vodévu
|
---|
[6] |
Hus též horlí, na př.: „Beda těm, kteříž pyšné rúcho pro chlübu
|
---|
[7] |
nosie, kteří je divně stříhají, kteří ho mnoho mají, jehož tak mnoho
|
---|
[8] |
neb viece molové než oni požívají!“ (18). Bobáči odívají se v sobo-
|
---|
[9] |
lové, kuní, hranostajové nebo béliznové kozichy, v télesné rozkoši
|
---|
[10] |
nosí rúzné drabocenné košilky, čechlíky, šlojíře; i selský lid śati se
|
---|
[11] |
rád a chlubí rozmanitým rouchem: „A již rubáši skoro i u sedlek
|
---|
[12] |
budû vypovédéni, ano každý chce choditi v drahém, v krásném
|
---|
[13] |
a v pékném a v rozkosuém rüse, a nechce znamenati, Ze bohatec,
|
---|
[14] |
jenz sé odieral drahjm rüchem, jest pohfeben v pekle." (240). —
|
---|
[15] |
Zvlá$té mnobo bfíchü déje se v masopusté (78) a o po-
|
---|
[16] |
svicenich, ,kdy lidé velmé sé obzierajl a jinak rozlièné htésie.“
|
---|
[17] |
(416). — Hus kár& téà nespravedlivost a podvody lidí,
|
---|
[18] |
kteří užívají nespravedlivých mér a vah. „O nevěrných
|
---|
[19] |
mčrách sedlských i méstských“ v. 273. Stěžuje si též do nestej-
|
---|
[20] |
nosti měr: „my v Čechách nesjednáme sč v mčrách, nébrž v jednom
|
---|
[21] |
městě, v Prazě, jiná měřicě jest na Novém městě a jiná na Malé
|
---|
[22] |
stranć ...* (36). — Nespravellivé jednání souduíf kárá Hus
|
---|
[23] |
na str. 283—284: Knížata, páni |; měšťané „mordéře zlé propúštějí
|
---|
[24] |
na penězích, sami je berúce, neb penieze za odklad odsuzujíce. I kde
|
---|
[25] |
u zemka naučili sú sč, aby za sedláka dali pět kop? I tak-li jest
|
---|
[26] |
laciu člověk, jenž stojí za vešken svět? Kde sú vzéli nauéenie, aby
|
---|
[27] |
měštěnín byl dražší desieti neb pěti kopami než sedlák? a panošč
|
---|
[28] |
dražší čtyvydceti kopami než měštěnín? a pán padesáti než panošě ?..
|
---|
[29] |
Také neviem, kde sú sč naučili súdcie, dávati pokánie vražedlníku,
|
---|
[30] |
aby šel neb jiného najal do Říma a do Cách za toho, jehož jest no-
|
---|
[31] |
vinně zamordoval? Proč nesúdie, jako böh přikázal, řka: Ktož zabije
|
---|
[32] |
člověka, smrtí umřil?...... [ kterakž tehdy nehřěšie nynější súdcie,
|
---|
[33] |
jenž mordéře zlé propúštějí na peuézích nebo pro. ptiezen? . . ."
|
---|
[34] |
|
---|
[35] |
Také, cose rodinného života týče, Hus udílí různá napome-
|
---|
[36] |
nutí a kárá, co se mu nelíbí. Ne ve všem mají děti vodičů po-
|
---|
[37] |
slouchati; mezi jiným bájí Bus volnosti ve volbě povolání:
|
---|
[38] |
veli-li otec synu, aby był mnichem nebo kuézeu, a vidí-li syn, Ze se
|
---|
[39] |
k tomu nehodi, není povinen poslušnosti (31—32), neboť „člověk má
|
---|
[40] |
pilně vážiti, který mu sé stav lépe hodí, a prositi pána boha, aby
|
---|
[41] |
jemu ten stav dáti ráčil'“ (32.) Boha nemáme prositi za povýšení
|
---|