[1] |
|
---|
[2] |
vedené budau.“ Největší zásluhu o to míti budou ovšem hraběcí man-
|
---|
[3] |
želé; i vyzývá věřící, aby je za to velebili, a sám ještě jednou tak
|
---|
[4] |
činí. — Predmluvoutouto vane duch pffmo otrocky, kterÿ
|
---|
[5] |
s patolízalskou téměř oddaností sklání se před hraběcí milostí. Jevi se v ní
|
---|
[6] |
též hrdé sebevědomí děsného fanatika, jemuž vše nekatolické
|
---|
[7] |
jest hříšným bludařstvím. Kazatel doufá, že mnozí mu budou
|
---|
[8] |
donášeti důvěrně bludné knihy, aby mohli býti za to účastní
|
---|
[9] |
jeho celoročních výkladů na epištoly a evangelia, jichž byli prý dávno
|
---|
[10] |
|
---|
[11] |
V předmluvě k čtenáři Koniáš vykládá, jak veliký poklad
|
---|
[12] |
jest slovo Boží; praví, že pravé svěcení nedělí a svátků jeví se
|
---|
[13] |
posloucháním slova božího a četbou knih od duchovní římsko-katolické
|
---|
[14] |
vrchnosti potvrzených; proto prý vydal své výklady.
|
---|
[15] |
Postilla tato dělí se na 3 díly: 1. kázání od 1. neděle
|
---|
[16] |
adv. do svatoduśnich svátküv (1—400); 2. od nejsv. Trojice do po-
|
---|
[17] |
slední neděle po sv. Duchu (401—688); 3. kázání na svátky a slav-
|
---|
[18] |
nosti svatých a světic bożich od sv. Ondřeje do sv. Kateřiny
|
---|
[19] |
(689—1080). Na konci jest abecední rejstřík v knize obsa-
|
---|
[20] |
žených naučení a rejstřík omylův.
|
---|
[21] |
2. vydání této postilly vyšlo r. 1750. (Jir. I, 386, Hanuš ČČM
|
---|
[22] |
1863, 206). Jungmann (Hist. 300) a Pelcl (Jes. 186) znají jen 2. vy-
|
---|
[23] |
dání této postilly z ». 1756 (8% un. 54 D 161, mus. 39 D 7, 39 D 20
|
---|
[24] |
[díl 1. a 2.]) V tomto (3.) vydání není žádné věnování. Po předmluvě
|
---|
[25] |
k čtenáři (shodné s tiskem 1740) následují hned tři díly postilly,
|
---|
[26] |
|
---|
[27] |
„Vejtažní naučení“ byla přeložena též do němčiny
|
---|
[28] |
od nějakého jesuity, snad na Moravě; censurní dovolení podepsáno
|
---|
[29] |
jest: Olomucii, 30. Martii 1747, biskupské dovolení však: Reginae
|
---|
[30] |
Hradecii, 11. Decemb. 1746 (un. 46 D 48, jak označuje Hanuš v CCM
|
---|
[31] |
1863, str. 206. — Jir. I, 356.)
|
---|
[32] |
Rozdělení výkladův: 1. Text epištoly. 2. Výtah, t.j. výklad
|
---|
[33] |
krátký na epištolu. 3. Text evangelia. 4. Výklad tohoto textu.
|
---|
[34] |
|
---|
[35] |
Podáme některé ukázky z této postilly. Koniáš má proti
|
---|
[36] |
Bílovskému mnohé přednosti. Řeč jeho není tak hrubá,
|
---|
[37] |
jazyk není tak znešvařen výrazy vulgarními. Kaza-
|
---|
[38] |
telský tón Koniášův jest poněkud mírnější. Také nesmy-
|
---|
[39] |
slných, komických zvláštností Koniáš nevyhledává tou
|
---|
[40] |
|
---|
[41] |
Sloh jeho jest místy żivy a ozdobny. S citem a nad.
|
---|