EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
258

[2]
Způsob výkladův.

[3]
K textům vybraných epištol neb různých jiných
[4]
výňatků z Písma sv., na . z knihy Proroků, z knihy Přísloví
[5]
a j., kazatel připojuje vždy ,spasitedlné vysvětlení v rozmlauvání
[6]
uvedené na různé svátky od sv. Ondřeje do sy. Kateřiny.
[7]
Rozmlouvají obyčejně 3 osoby: farář (t. j. správce duchovní),
[8]
čtenář (t.j. člověk učený) a,sprosták (t.j. člověk neučený, laik), Před
[9]
rozmluvami jest vždy označeno thema příslušné rozmluvy, na
[10]
. na den sv. Ondřeje thema: Není dosti k spasení: toliko v Boha,
[11]
neb v Krista věřiti (2), na den Očišťování Panny Marie thema:
[12]
Očistec písmem svatým se dokazuje (194) atd.

[13]
Ukázka: Počátek rozmlouvání na den sv. Ondřeje:
[14]
Sprosták: Dej Vám Pán Bůh dobrý den, duchovní a učený Pane!
[15]
Farář: Zdrávi buďte, milý příteli! Co nového tak ráno přinášíte?
[16]
Sprosták: Nemnoho zvláštního. Jsem poněkud zamyšlený a bojím se,
[17]
abych nepoblaudil, kdybych bez rady duchovního správce v mém zma-
[18]
teném a sprostém rozmejšlování nětco za spasitedlné uznal, což takové
[19]
není. Farář: Těším se z synovské důvěrnosti. Ovšem nebezpečně
[20]
činí, kdožkolivěk maje nějakau pochybnost o věcech k spasení přiná-
[21]
ležejících raddu s maudrým nebere. Voč vám jde, že vašemu zmate-
[22]
nému myšlení včerejší Epištola S. Pavla (1. Řím. 10. k. od v 10.
[23]
18.) nedobře pochopená a vyložená příležitost poskytla? Sprosták:
[24]
Trefili ste mi na notu, pane faráři! Včerejšího dne po službách božích
[25]
velel sem sobě dlé obyčeje přečísti Epištolu, která na svátek sv.
[26]
Ondřeje, Apoštola Páně, připadá, a jak sem z tato slova vyslechl :;
[27]
Všeliký, kdož věří v něj, nebude zahanben. K Řím. v. 10. kap.
[28]
ver. 11', a zase: Každý zajisté, kdožkoli vzývati bude jméno Páně,
[29]
spasen bude, v verši 13'., pomyslil sem sobě: Jestliže Bůh sám skrze
[30]
Písmo sv. nás všecky o spasení věčném ubezpečuje, budeme-li v něj
[31]
vétiti a jeho svaté jméno vzývati, pročež tedy duchovní i světská
[32]
vrchnost nás k jistému a jednomu toliko náboženství římskému katoli-
[33]
ckému dohání? Zdaliž pak nemůžem tak dobře v luteryánskym,
[34]
kalvinskym, husitským neb v jakémkoliv jiným náboženství jako
[35]
v katolickým v jednoho Boha věřiti a jeho svaté Jméno vzývati a tak
[36]
bezpečně spasení věčného dojíti? Proč se nám taková svoboda
[37]
ujímá ? (2—3). Farář vykládá. Sprosták se dále táže, později při-
[38]
stupuje čtenář (6), který dle slov sprostákových málo drží
[39]
o našem náboženství katolickém, jenž však často k faráři dochází
[40]
a s ním rozmlouvá o náboženství a o víře. Čtenář pozdravuje faráře.
[41]
Farář: Dobře v das přicházíte, milý sausede, právě sem s tímto


Text viewFacsimile