[1] |
|
---|
[2] |
J. Scherer, z nejhorlivějších zastanců katolictví, byl rodem
|
---|
[3] |
ze Schwatzu v Tyrolsku; členem řádu T. J. byl mezi lety 1559—1605.
|
---|
[4] |
(Jir. I, 108, Čas. kat. duch. 1888.) Překlad Barnerův má tento titul :
|
---|
[5] |
„Postylla to jest výkladové na nedělní evangelia přes celý rok
|
---|
[6] |
podlé katolického učení a řádu... od dvojíctihodného kněze
|
---|
[7] |
Jiřího Šerera z Tovaryšstva Ježíšova, Písma S? doktora, nyní v češtinu
|
---|
[8] |
uvedení skrze dvojíctihodného kněze Jana Barnera z téhož Tova-
|
---|
[9] |
ry§stva. V Praze 1704, u sv. Klimenta. (Univ. 54 A 17, mus.
|
---|
[10] |
|
---|
[11] |
„Napomenutí k laskavému čtenáři“ obsahuje některá
|
---|
[12] |
dataze života Jiřího Scherera, znamenitého prý kazatele slova
|
---|
[13] |
božího, který „byl živ právě toho času, když kacířstvo zvlášť Lutriánské
|
---|
[14] |
v dědičných nejslavnějšího domu rakauského zemích nejvíce se roz-
|
---|
[15] |
máhalo.“ Překladatel zmiňuje se o jeho činnosti kazatelské a spisova-
|
---|
[16] |
telské. Postilla jeho byla prý u veliké vážnosti a oblibě,
|
---|
[17] |
„že nejednau s velikým nákladem a ne s menším duší prospěchem
|
---|
[18] |
v němčině vytištěna byla.“ Překladatel připomíná, že evangelia a ká-
|
---|
[19] |
zání k nim přidaná ne v tom pořádku, jako spisovatel, zařadil, a to
|
---|
[20] |
z té příčiny, že za jeho času „v těchto zemích ještě neřídili se do-
|
---|
[21] |
konale mšálem Římským jako my nyní, ale některý neděle jiná evangelia
|
---|
[22] |
měli, nežli my čteme. Pročež vidělo se nám zapotřebí býti, pořádek
|
---|
[23] |
ten změniti, aby jedenkaždý to evangelium a na ně učiněné kázání
|
---|
[24] |
doma soběpřečísti mohl, které se v chrámě Božím lidu přednáší.“
|
---|
[25] |
Mimo kázání nedělní Scherer vydal ještě též kázání na
|
---|
[26] |
evangelia sváteční, která byla přeložena též Barnerem v Praze
|
---|
[27] |
r. 1724. (Jir. I, 47, mus. 40 A 4).
|
---|
[28] |
Kázání nedělní (stran 1058, fol). Kázání na jednotlivé
|
---|
[29] |
neděle jsou obyčejně dvě i více; na př. na neděli 1. po sv.
|
---|
[30] |
3 králích jest dokonce patero kázání. Tím ovšem vzrostla postilla
|
---|
[31] |
na veliký foliant. Všelijaké duchovní i světské příběhy slouží v ní za
|
---|
[32] |
příklady, mnohá naučení a napomenutí věřících jsou v ní
|
---|
[33] |
obsažena. Jak z přiloženého rejstříku na konci postilly patrno, jsou
|
---|
[34] |
vnímnohé polemiky, zvláště proti Lutherovi (Bible od Lutera
|
---|
[35] |
a Lutrianü zfaláovaná 65, 66, 68, 70 etc., 283, 364 ete., 635, Kniha
|
---|
[36] |
Baruch proti Luterovi se hájí 63 etc.). (O bludech kacffü 203, 243, 244,
|
---|
[37] |
246, 247 etc., proti éarodéjüm a kouzelniküm 427 ete, proti kacifüm
|
---|
[38] |
v učení o velebné svátosti 363 etc.; Kalvín zfalšoval písmo sv. 68 etc.,
|
---|
[39] |
zavrhl svátek narození Krista Pána 76, zavrhl všeliké svátky mimo
|
---|
[40] |
neděli 836 ; atd.)
|
---|