[1] |
|
---|
[2] |
třesení skrze takové A. D. přetrženi, umenšeni a skroceni bývají.
|
---|
[3] |
4. Ti, kteří těch A. D. pobožně užívají, zachováni bývají od hlíz, od
|
---|
[4] |
padaucí nemoci a před náhlau smrtí. 5. Od aukladů zlých duchů, též
|
---|
[5] |
od čárů ochráněni bývají. 6. Skrze ně spomoženo bývá těhotným že-
|
---|
[6] |
nám, aby plod života svého snázeji na svět vyvedly. 7. Slovem ty,
|
---|
[7] |
kteříž uctivě na hrdle nosí tyto A. D., všemohaucí Bůh ráčí ostříhati
|
---|
[8] |
ve všech jejich zlých příhodách a nebezpečenstvích .. .“ (II 87—88).
|
---|
[9] |
Postilla Šteyerova jest z nejlepších katolických
|
---|
[10] |
postill českých. Účelu nábožensko-vzdělavatelnému celkem
|
---|
[11] |
vyhovuje. Ráz výkladův jest mirny; polemikám, kde müze,
|
---|
[12] |
spisovatel se vyhýbá, a polemisuje-li, děje se to způsobem
|
---|
[13] |
slušným, z něhož jeví se jakási shovívavost a náboženské přesvědčení
|
---|
[14] |
kazatelovo; proti odpůrcům neužívásmělých, příkrých výrazů;
|
---|
[15] |
několika slovy se jich vždy jen dotýká. Stručnost jest vůbec
|
---|
[16] |
dobrá vlastnost Šteyerova. Krátce vyloží evangelium, je-li potřebí, vy-
|
---|
[17] |
loží jeho duchovní smysl, přidá z něho naučení pro život, pro větší
|
---|
[18] |
rozmanitost připojí příklady buď ze života svatých neb jiných lidí,
|
---|
[19] |
jejichž obsahem jsou ovšem často různé „zázračné“, vymyšlené
|
---|
[20] |
povídačky, kterým nyní snad nikdo neuvěří, které však tehdy budily
|
---|
[21] |
hrůzu a přijímány byly od lidu za pravdivé. Leckdy podává výklad ve
|
---|
[22] |
formě otázek a odpovědí, v postille sváteční pak přidává ještě
|
---|
[23] |
životopisy svatých s případnými naučeními.
|
---|
[24] |
Šteyer byl známý oprávce českého jazyka. Postilla jeho
|
---|
[25] |
vyniká tudíž dosti správnou mluvou, ještě nepokaženou (vý-
|
---|
[26] |
jimky, jako: rohami, zubami, dveřům a j. nejsou časté).
|
---|
[27] |
Z postill katolických 17. stol. připomeneme dodatkem
|
---|
[28] |
ještě některé. V čes. museu jest rukopis kázání nedělních
|
---|
[29] |
a svátečních, v 4% III G 20; jest to postilla katolická; kazatel
|
---|
[30] |
není znám. Ve 2. kázání na 1. nedéli adv. a jinde jest ostrá
|
---|
[31] |
polemika proti Lutherovi. Rukopis psán jest rukou rozličnou
|
---|
[32] |
na počátku 17. stol., na papíře; část prostřední jest psána písmem
|
---|
[33] |
velmi drobným, vybledlým, místy nečitelným. Na některých místech
|
---|
[34] |
jsem nalezl vročení 1609. Na konci jest nějaké kázání „O užitcích“,
|
---|
[35] |
které se končí těmito slovy: „Ostatek vezmi z postylly Nagrovy-
|
---|
[36] |
ského (?), z uéhoZ na větším díle to kázání vzat(o).“
|
---|
[37] |
Jungmann uvádí v Hist. 1. è. str. 299--300 též tuto
|
---|
[38] |
postillu: „Postilla aneb kázání na evangelia dní svátečních, blaho-
|
---|
[39] |
slavené Panny Marie, svatých apoštolův, mučedlníkův a vyznavačův,
|
---|
[40] |
která obyčejně od sv. Ondřeje apoštola až do sv. Jana Křtitele v církvi
|
---|
[41] |
16*
|
---|