EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
237

[2]
třesení skrze takové A. D. přetrženi, umenšeni a skroceni bývají.
[3]
4. Ti, kteří těch A. D. pobožně užívají, zachováni bývají od hlíz, od
[4]
padaucí nemoci a před náhlau smrtí. 5. Od aukladů zlých duchů, též
[5]
od čárů ochráněni bývají. 6. Skrze spomoženo bývá těhotným že-
[6]
nám, aby plod života svého snázeji na svět vyvedly. 7. Slovem ty,
[7]
kteříž uctivě na hrdle nosí tyto A. D., všemohaucí Bůh ráčí ostříhati
[8]
ve všech jejich zlých příhodách a nebezpečenstvích .. . (II 87—88).

[9]
Postilla Šteyerova jest z nejlepších katolických
[10]
postill českých. Účelu nábožensko-vzdělavatelnému celkem
[11]
vyhovuje. Ráz výkladův jest mirny; polemikám, kde müze,
[12]
spisovatel se vyhýbá, a polemisuje-li, děje se to způsobem
[13]
slušným, z něhož jeví se jakási shovívavost a náboženské přesvědčení
[14]
kazatelovo; proti odpůrcům neužívásmělých, příkrých výrazů;
[15]
několika slovy se jich vždy jen dotýká. Stručnost jest vůbec
[16]
dobrá vlastnost Šteyerova. Krátce vyloží evangelium, je-li potřebí, vy-
[17]
loží jeho duchovní smysl, přidá z něho naučení pro život, pro větší
[18]
rozmanitost připojí příklady buď ze života svatých neb jiných lidí,
[19]
jejichž obsahem jsou ovšem často různé zázračné, vymyšlené
[20]
povídačky, kterým nyní snad nikdo neuvěří, které však tehdy budily
[21]
hrůzu a přijímány byly od lidu za pravdivé. Leckdy podává výklad ve
[22]
formě otázek a odpovědí, v postille sváteční pak přidává ještě
[23]
životopisy svatých s případnými naučeními.

[24]
Šteyer byl známý oprávce českého jazyka. Postilla jeho
[25]
vyniká tudíž dosti správnou mluvou, ještě nepokaženou (-
[26]
jimky, jako: rohami, zubami, dveřům a j. nejsou časté).

[27]
Z postill katolických 17. stol. připomeneme dodatkem
[28]
ještě některé. V čes. museu jest rukopis kázání nedělních
[29]
a svátečních, v 4% III G 20; jest to postilla katolická; kazatel
[30]
není znám. Ve 2. kázání na 1. nedéli adv. a jinde jest ostrá
[31]
polemika proti Lutherovi. Rukopis psán jest rukou rozličnou
[32]
na počátku 17. stol., na papíře; část prostřední jest psána písmem
[33]
velmi drobným, vybledlým, místy nečitelným. Na některých místech
[34]
jsem nalezl vročení 1609. Na konci jest nějaké kázání O užitcích,
[35]
které se končí těmito slovy: Ostatek vezmi z postylly Nagrovy-
[36]
ského (?), z uéhoZ na větším díle to kázání vzat(o).

[37]
Jungmann uvádí v Hist. 1. è. str. 299--300 též tuto
[38]
postillu: Postilla aneb kázání na evangelia dní svátečních, blaho-
[39]
slavené Panny Marie, svatých apoštolův, mučedlníkův a vyznavačův,
[40]
která obyčejně od sv. Ondřeje apoštola do sv. Jana Křtitele v církvi

[41]
16*


Text viewFacsimile