EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
236

[2]
proti tém, kteří o ukradených, založených neb ztracených věcech
[3]
ptají se kauzedlníků, neb čarodějných bab, aby jim po-
[4]
věděly, kdo je a jak je zase dostati mohau, proti těm, kteří
[5]
z všetečnosti knihy čarodejnické čtau... (11 44). Rovné též
[6]
marné a častokráte škodlivé jsau povérky, jakých někdy užívají
[7]
ovčáci, skotáci a sviňáci, aby své stádo od prašiviny, vlků
[8]
a jiných zlých příhod ochránili. Tím též hřeší kováři ti, kteří
[9]
k uzdravení nemocných koní užívají pověrečně jistých slov z modlitby
[10]
Páně neb kajících žalmů vybraných. Také ti šafáři a sedláci ne-
[11]
dobře činí, kteří, aby svá hovádka uzdravili; podivných pověrků uží-
[12]
vají, aneb od takových lidí, kteří na pověrkách mnoho sobě zakládají,
[13]
pomoci žádají. Slovem všickni ti zle činí, kteří pověrečnými způsoby
[14]
kraupy neb mračna zahánéti usilujf, proti zimnici neb
[15]
jiným nemocem divné cedulky při sobě nosí, nositi dávají, neb
[16]
skrze slívání neb babské žehnání a jiné od svaté církve ne-
[17]
schválené prostředky nětčeho dosahnauti chtóji.* (II 271). Vyvrací -
[18]
mitky, které by se mohly proti tomu činiti, uvádí některé odstrašující
[19]
príklady a praví: Baba když aučej líčí, nad vodau zívajíc") říká:
[20]
,Ve jméno svatého rance, kus mazance, af ten aučej přestane, a zdraví
[21]
nastane! Dopomáhej mu toho svatý Kondrát! Nejsau-li to směšné
[22]
a bezbožné pověry, žádné přirozené moci nětčeho divného k působení
[23]
nemající? Pročež cokoli se skrze divného stává, to od samého
[24]
ďábla pochází... Ó by Pán Bůh dal, aby více takových lidí ne-
[25]
bylo, jenžby sobě více pomoci na ledajakýchs pověrkách nežli na Pánu
[26]
Bohu nezakládali! (II 273). O babách čarodějných praví ka-
[27]
zatel, že jsou čertovy mučedlnice, které od čerta, svého Pána, mnoho
[28]
zlého musejí trpóti, véci ohavné zříti, svým vlastním přátelům na
[29]
zdraví neb statku škoditi, byť to nerády chtély délati. Nékdy je také
[30]
čert zbije, a do vůle se jich našidí. (II 72).

[31]
Steyer horlí sice proti pověrám, ale jest přece jen syn
[32]
své doby; sám pověře seoddává, když mluví na . o moci,
[33]
kterou svěcený vosk, t. zv. Agnus Dei. Tento přináší
[34]
prý lidem obzvláštní pomoc a posilnění proti všeli-
[35]
kému neštěstí anebezpečenství. Zvláštní pak aučinkové
[36]
při těch, kteří takové Agnus Dei při sobě z pobožnosti nosí, tito -
[37]
vají: 1. k uctivosti a chvále Boží obzvláštně vzbuzeni bývají. 2. Od
[38]
škodného povětří na moři i na zemi, od krůpobití, od hromobití, též
[39]
od bauřlivého vétru zachování bývají . . . 3. Povodně, i ohňové, i země-

[40]
21) Čti vzývajíc ; srovn. totéž u Bílovského (Coelum vivum 338).


Text viewFacsimile