[1] |
|
---|
[2] |
proti tém, „kteří o ukradených, založených neb ztracených věcech
|
---|
[3] |
ptají se kauzedlníků, neb čarodějných bab, aby jim po-
|
---|
[4] |
věděly, kdo je má a jak je zase dostati mohau“, proti těm, „kteří
|
---|
[5] |
z všetečnosti knihy čarodejnické čtau...“ (11 44). „Rovné též
|
---|
[6] |
marné a častokráte škodlivé jsau povérky, jakých někdy užívají
|
---|
[7] |
ovčáci, skotáci a sviňáci, aby své stádo od prašiviny, vlků
|
---|
[8] |
a jiných zlých příhod ochránili. Tím též hřeší kováři ti, kteří
|
---|
[9] |
k uzdravení nemocných koní užívají pověrečně jistých slov z modlitby
|
---|
[10] |
Páně neb kajících žalmů vybraných. Také ti šafáři a sedláci ne-
|
---|
[11] |
dobře činí, kteří, aby svá hovádka uzdravili; podivných pověrků uží-
|
---|
[12] |
vají, aneb od takových lidí, kteří na pověrkách mnoho sobě zakládají,
|
---|
[13] |
pomoci žádají. Slovem všickni ti zle činí, kteří pověrečnými způsoby
|
---|
[14] |
kraupy neb mračna zahánéti usilujf, proti zimnici neb
|
---|
[15] |
jiným nemocem divné cedulky při sobě nosí, nositi dávají, neb
|
---|
[16] |
skrze slívání neb babské žehnání a jiné od svaté církve ne-
|
---|
[17] |
schválené prostředky nětčeho dosahnauti chtóji.* (II 271). Vyvrací ná-
|
---|
[18] |
mitky, které by se mohly proti tomu činiti, uvádí některé odstrašující
|
---|
[19] |
príklady a praví: „Baba když aučej líčí, nad vodau zívajíc“") říká:
|
---|
[20] |
,Ve jméno svatého rance, kus mazance, af ten aučej přestane, a zdraví
|
---|
[21] |
nastane! Dopomáhej mu toho svatý Kondrát!“ Nejsau-li to směšné
|
---|
[22] |
a bezbožné pověry, žádné přirozené moci nětčeho divného k působení
|
---|
[23] |
nemající? Pročež cokoli se skrze ně divného stává, to od samého
|
---|
[24] |
ďábla pochází... Ó by Pán Bůh dal, aby více takových lidí ne-
|
---|
[25] |
bylo, jenžby sobě více pomoci na ledajakýchs pověrkách nežli na Pánu
|
---|
[26] |
Bohu nezakládali!“ (II 273). O babách čarodějných praví ka-
|
---|
[27] |
zatel, že jsou „čertovy mučedlnice, které od čerta, svého Pána, mnoho
|
---|
[28] |
zlého musejí trpóti, véci ohavné zříti, svým vlastním přátelům na
|
---|
[29] |
zdraví neb statku škoditi, byť to nerády chtély délati. Nékdy je také
|
---|
[30] |
čert zbije, a do vůle se jich našidí.“ (II 72).
|
---|
[31] |
Steyer horlí sice proti pověrám, ale jest přece jen syn
|
---|
[32] |
své doby; sám pověře seoddává, když mluví na př. o moci,
|
---|
[33] |
kterou má svěcený vosk, t. zv. „Agnus Dei.“ Tento přináší
|
---|
[34] |
prý lidem „obzvláštní pomoc a posilnění proti všeli-
|
---|
[35] |
kému neštěstí anebezpečenství.“ „Zvláštní pak aučinkové
|
---|
[36] |
při těch, kteří takové Agnus Dei při sobě z pobožnosti nosí, tito bý-
|
---|
[37] |
vají: 1. k uctivosti a chvále Boží obzvláštně vzbuzeni bývají. 2. Od
|
---|
[38] |
škodného povětří na moři i na zemi, od krůpobití, od hromobití, též
|
---|
[39] |
od bauřlivého vétru zachování bývají . . . 3. Povodně, i ohňové, i země-
|
---|
[40] |
21) Čti „vzývajíc“ ; srovn. totéž u Bílovského („Coelum vivum“ 338).
|
---|