EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
235

[2]
vykají nepravostem, neboť jak staří pískají, tak mladí po nich
[3]
pípají. (II 60). Někteří své děti zabíjejí, když je svými slovy zlým
[4]
věcem, jako hanebným slovům neb skutkúm, čárám, krádeži neb vy-
[5]
mšténí se učí, a k tomu je nabádají. Nékterí modle Moloch své děti
[6]
obětují, jaké jsau ti, kteří je na kacířská místa posýlají, kdež.
[7]
potom od samospasitedlné katolické víry ustavičným s kacíři obco-
[8]
váním odvedeni bývají. Tak činívají řemeslníci, kteří své syny na
[9]
vandr posílají . . . (Il 60). Co prý ze všech takových dětí bude? Za-
[10]
cházejí-li ... dítky s karty a s kostkami: co z nich bude? Čtveráci,
[11]
kostkáři, karetníci; jestli se rádi obírají se lží: co z nich bude?
[12]
Lháfi, pleticháři, lidští podvodníci. Kradau po malu, jarmarčí, otci
[13]
i mateři měšec ramují a vyklízejí, mlsí příliš mnoho na neuklízené
[14]
lavici nacházejí: co z nich bude? Zloději, viselci, krkavčí potrava.
[15]
Lají, zlořečí, dušují se, i přisahají: co z nich bude? Zlolejci, křivo-
[16]
přísežníci. Rádi sklenice a konvice suší: co z nich bude? Bumbálkové,
[17]
korbeláři, sausedé z mokré čtvrti, Kdo chce, aby takoví nebyli,
[18]
je tresce a hued z mládí od těch zlých věcí je odtrhuje! (II 182).

[19]
Též o manželství nalézáme v postille Šteyerově některé za-
[20]
jímavé úvahy. Šteyer uvažuje na ., proč někdy manželévsvém
[21]
stavu ani potěšení ani štěstí a božího požehnání ne-
[22]
mají. První příčina jest, že mnozí bez zdravého uvážení v stav
[23]
manželský vstupují. Ženich zpytovati, jaká jest jeho nevěsta, ne
[24]
co do krásy, ale co do mravů. Druhá příčina jest nerovnost muže
[25]
a ženy... ,KdyZ je muž urozený a žena neurozená, musí mu jako
[26]
děvka slaužiti. Pakli žena jest urozená anebo bohatá a muž ne-
[27]
urozený neb chudý, nedá se od muže Ťíditi, ale když se stane ta
[28]
nejmenší mezi nimi nesvornost, bude mu hned jeho nízký stav neb
[29]
chudobu vyćitati .. .* Třetí příčina nešťastného manželstva jest,
[30]
že manžel za dobrau manželku, dokud byl svobodný, Pána Boha
[31]
snážnč neprosil a s ním se neporadil... Čtvrtá příčina...
[32]
jest nepřihotovení se k oddavkám, v čemž zle činí ti, kteříž rozlić-
[33]
ných těžkých hříchů se dopustivše, . . . jsauce v nemilosti boží k od-
[34]
davkám přistupují... Pátá příčina... jest zlý předešlý život,
[35]
který bývá trestán nešťastným vyvolením manželstva ... Za časté
[36]
také mnohých nevolí, různic a bíd v manželstvu původem bývají ti,
[37]
kteříž roznášejí klevety a falešným pomlauváním snaží se mezi
[38]
manžely svádu ztropiti... (I 82).

[39]
Steyer jest rozhodný odpůrce pověr. Mluví proti těm,
[40]
kteří věří výkladům snů, bude-li z nich štěstí následovati, proti
[41]
těm, kteří dají sobě od cikánů hádati o svých budaucích věcech,

[42]
Jubilejních spisů č. XII. 16


Text viewFacsimile