EN | ES |

Facsimile Lines

299


< Page >

[1]
258 O závazku pod cit a věrau.

[2]
Jj. XXXIX,

[3]
Pfisahu kiivau a nepravau kdożby vykonal, aneb svědomí
[4]
falešné buď z darův, z auplatkův, z návodu, z nepřátelství,
[5]
z hněvu, z závisti etc., aneb zase pro přátelství a pro jakaužkoli
[6]
jinau věc vydal; a to by na někoho potom shledáno bylo: tomu
[7]
každému jazyk týlém vytažen buď,

[8]
Přísahu křivau a nepravau kdoby pro jakau koli věc vykonal nebo
[9]
svědomí falešné vydal; takovému každému jazyk týlem vytažen buď,

[10]
DE OBLIGATIONE

[11]
honoris et fidei.

[12]
O závazku pod ctí a pod vérau.

[13]
J. XL.

[14]
1. Jednakaždá krajina své zvláštní obyčeje а pořádky ,
[15]
JichZto šetřiti a je zachovávati všechněm krajiny obyvatelům
[16]
náleží; proto, že právem starým a zvyklým a krajině oby-
[17]
cejnym, to jest, jure consuetudinario, quod consensu morum con-
[18]
firmatum est, dávním užíváním k svému utvrzeni přišli,

[19]
Obyvatelé jedné krajiny obyčeje a pořádky též krajiny zachová-
[20]
vati maji.

[21]
II. Poněvadž pak v království Českém předkové naši -
[22]
vazkův, kteříž se pode ctí a věrau vykonávali, nejvíce jsau sobě
[23]
vážili a tak je pevně zdržovali, že, nežby měli nad závazky
[24]
cti a víry své se zapomenauti, raději o hrdla přicházeli: a protož,
[25]
předkův našich v tom dobrém příkladu následujíce, za právo
[26]
se ustanovuje.

[27]
Předkové naši, nežby měli nad závazky cti a viry své se zapomenauti,
[28]
raději o hrdla přicházeli,

[29]
J. XLI.

[30]
Kdozbykoli bud od práva, totiž purkmistra, konšelův,
[31]
rychtáře aneb osoby přísežné pro některé své předsevzetí ne-
[32]
slušné, aneb jakéžkoli jiné slušné příčiny, na závazek cti a víry
[33]
vzat byl; aneb že by jeden druhému rukau dáním pod ctí a pod
[34]
věrau k něčemu se zavázal: ten každý vedle znění závazku svého


Text viewFacsimile