EN | ES |

Facsimile Lines

299


< Page >

[1]
S. XVII—XX. 387

[2]
a k tomu podobného skutku aneb lotrovství, měl-li jest kdo
[3]
s ním před právem o jaký k tomu podobný skutek činiti
[4]
a jiných všech ezreumstantii poselbíc, k tomu i k velikosti
[5]
skutku, a kde, jakým spůsobem, v kterých se ten skutek místech
[6]
zběhl, jak so vykonal. Pilně a bedlivě také i toho povazi, mohl-li
[7]
takové podezřelosti, znamení a domnění za dostatek býti, aby
[8]
za příčinau jich jakožto člověk podezřelý ku právu ütrpnému
[9]
dán byl.

[10]
V tom slyšení bude-li průvod původa nedostatečný: saudcové pilné
[11]
všech circumstant šetřiti budau, zdaby ten zločinec k ütrpnému právu
[12]
podán býti mohl.

[13]
II. Neb aékoli nepravosti, účinkové velicí a škodní skut-
[14]
kové lidští úlrpným právem k vyhledání přicházejí: však ne
[15]
hned pojednau z příčin lehkých, z pauhého a z samého holého
[16]
toliko domnění útepným právem k lidem přikračováno býti ;
[17]
ne hned s ním na řebřík aneb na skřípec. Nybrz poněvadž
[18]
se tu (těžkosti a zkázy člověka dotykati , protoZ bedlivého
[19]
také při takových věcech uvažování potřebí jest.

[20]
Avšak poněvadž se zkázy člověka dotýče, ne hned s každým na
[21]
řebřík a skřipec kvapiti.

[22]
S. XX.

[23]
I. A tak v toliko příčině útrpným právem přísežní
[24]
k lidem podezřelým přistaupati moci budau: kdyžby při ob-
[25]
žalovaném a ku právu dosaženém tak zřejmá znamení a patrná
[26]
domnění se našla a takové již příčiny podezřelosti shledány
[27]
byly, žeby nic jiného při něm nepozůstávalo, nežli toliko samého
[28]
na sebe aneb skutku spáchaného seznání.

[29]
Právo útrpné toliko na toho puštěno býti, při kom zřejmá znamení
[30]
a patrná domnění by se našla, à nic nepozüstávalo, nez aby se k skutku
[31]
Spächanemu seznal.

[32]
II. Nebo jakž mučením a trápením ne vždycky se vétiti:
[33]
tak také ne vždyckny ovšem hned nevěřiti, Právo zajisté útrpné
[34]
jest věc nejistá, nebezpečná, kterážto pravdu častokráte zklamáva.
[35]
Mnozí zajisté trpělivostí, snesitedlností, tvrdostí a svau urput-
[36]
ností všeckna trápení a mauky vytrpěti umějí, mučení sobě nic
[37]
nevážíce, k ničemuž hned přiznatí se nechtějí, by pak i na prach
[38]
spálení býti měli, Zase na odpor, někteří lidé velmi jsau v tom

[39]
25*


Text viewFacsimile