EN | ES |

Facsimile Lines

268


< Page >

[1]
56

[2]
sloužila sakristie pražského kostela za schránu českého
[3]
státního pokladu. Nebylo vlastně tehdy nijakého rozdílu
[4]
mezi »thesaurüs ecclesiae metropolitanae Pragensis« a
[5]
.»thesaurus regni«. Proto poklad praZského kostela
[6]
podle soupisů z doby Karla IV., které se podnes chovají
[7]
| archivu u sv. Vita dlużno vibec zafaditi mezi nej-
[8]
bohatší poklady tehdejść doby.**) iO nejstarším podnes
[9]
zachovaném originále českého korunního archivu, privi-
[10]
legiu císaře Fridricha I. Barbarossy pro krále Vladislava
[11]
I. ze dne 18. ledna 1158, čteme v jiném, menším kopiáři
[12]
archivu české koruny přípisek: »O riginalis litera

[13]
\ est insacristiaecclesie Pragensis«™)

[14]
7. Uložení českého státního archivu pod ochranou hrobu
[15]
svatého Václava.

[16]
Svatovítský dóm byl schránou českého státního po-
[17]
kladu, poněvadž tu v katedrále odpočívalo tělo svatého
[18]
Václava, nejcennější palladium českého státu. Charakte-
[19]
ristickým rysem světového i právního nazírání 'středově-
[20]
kého je splynutí pojmu státní moci, jakož i pojmu státu
[21]
vůbec s určitými symbolickými osobami, po případě též
[22]
věcmi. Proto také již v ranném středověku se vyvíjí -
[23]
zor, který spatřuje v Konstantinu Velikém, patronu jm-

[24]
| peria, představitele a základ nejvyšší moci.'*) Totéž se
[25]
později přihází i Karlu Velikému, který, jak se zdá, za-
[26]
stává podobnou úlohu představitele říše. Počínajíc 10.
[27]
stoletím, za burgundského vlivu, dík úsilí císařů saské
[28]
dynastie, se zdálo, že úlohu představitele státu převezme
[29]
v Německu svatý Mořic, který jako vyznavač a bojov-
[30]
ník zosobňoval ideál nejlepší doby středověké."*) Kopf

[31]
69) Fr. Bock, Der Schatz von St. Veit zu Prag. Mittheilungen
[32]
der k. k. Central-Commission zur Erforschung und. Erhaltung der
[33]
Baudenkmale. XIV. Jhg. (1869), str. 10.

[34]
) Ferdinand Tadra, Kanceláfe a písaři v zemích českých za
[35]
králů z rodu Lucemburského Jana, Karla IV. a Václava IV. (1310
[36]
1420). (V Praze, 1892, str. 265 a str. 194, pozn. 2).

[37]
T 71) Adolf Hofmeister, Die heilige Lanze ein Abzeichen des alten

[38]
\/ Reichs, (Gierke, Untersuchungen zur Deutschen Staats- und Rechts-

[39]
\ geschichte, 96 Heft), Breslau 1908, str. 22. |
[40]
72) Ad. Hofmeister, 1. c. str. 86.

[41]
|
[42]
\


Text viewFacsimile