[1] |
|
---|
[2] |
sťanství;“%) nevznikla teprve za křesťanství, nýbrž tkví
|
---|
[3] |
svými kořeny již v nedotknutelnosti pohanských chrámů.
|
---|
[4] |
Jako starověk chránil svatyně chrámové a stihal přís-
|
---|
[5] |
nými tresty toho, kdo svévolně poškodil »res sacras«,
|
---|
[6] |
byla i ve středověku jakákoliv »infractio eccle-
|
---|
[7] |
siae« prohlášena za svatokrádež. Sakrálního míru a
|
---|
[8] |
ochrany požívaly však též kaple, domácí oratoria a vůbec
|
---|
[9] |
místa, kde byly chovány ostatky svatých.***) Dům boží,
|
---|
[10] |
»habitaculum dei« bylo ve starověku i středověku
|
---|
[11] |
považováno za sídlo Boha a tudíZ i za »tutissimum
|
---|
[12] |
receptaculumc« pokladu a spolu s ním i archivu. Zvyk
|
---|
[13] |
ukládati archivy ve starověku a ve středověku na posvát-
|
---|
[14] |
ných místech se vyvinul podle toho z instituce sakrál-
|
---|
[15] |
|
---|
[16] |
16. Význam srovnávací metody při řešení důležitých
|
---|
[17] |
problémů z oboru starších archivních dějin.
|
---|
[18] |
Na předchozích řádkách jsme se pokusili sledovati
|
---|
[19] |
počátky archivův u rozličných evropských národů ve
|
---|
[20] |
středověku a povšimli si též poněkud archivního vývoje
|
---|
[21] |
ve starověku, abychom byli lépe s to pochopiti archivní
|
---|
[22] |
vývoj domácí od prvých počátků jakož i ukázati, že jeho
|
---|
[23] |
základní linie jest vskutku všeevropská.
|
---|
[24] |
I v archivní vědě podobně jako v ostatních oborech
|
---|
[25] |
moderních věd duchových nelze se vyhnouti srovnávací
|
---|
[26] |
metodć. Vskutku lze souhlasiti s Harnackem,'**) że v 19.
|
---|
[27] |
století se stala srovnávací metoda vládkyní nad vědami,
|
---|
[28] |
dobývajíc rychle v oboru poznání vítězství za vítězstvím.
|
---|
[29] |
Tím méně lze mluviti o definitivní porážce této metody,
|
---|
[30] |
když právě v poslední době dosáhla neslýchaných
|
---|
[31] |
úspěchů.) Jediné srovnávací metoda jest s to poněkud
|
---|
[32] |
|
---|
[33] |
131) Viz Groll, 1. c. str. 27, pozn. 1: Kfesfanská charitas sotva
|
---|
[34] |
byla hlavní příčinou práva na asyl, nýbrž jediné ochrana, kterou po-
|
---|
[35] |
skytovala přítomnost boží.
|
---|
[36] |
182) Hastings, Encyklopaedia of Religion and Ethics. Vol. X.
|
---|
[37] |
|
---|
[38] |
189) Ad. Harnack, Aus Wissenschaft und Leben. 1907, I, 6.
|
---|
[39] |
13) Erich Rothacker, Logik und Systematik der Geisteswissen-
|
---|
[40] |
Schatten. (Handbuch der Philosophie), Miinchen-Berlin 1926, str.
|
---|
[41] |
a sl.
|
---|