EN | ES |

Facsimile Lines

268


< Page >

[1]
35

[2]
sťanství;%) nevznikla teprve za křesťanství, nýbrž tkví
[3]
svými kořeny již v nedotknutelnosti pohanských chrámů.
[4]
Jako starověk chránil svatyně chrámové a stihal přís-
[5]
nými tresty toho, kdo svévolně poškodil »res sacras«,
[6]
byla i ve středověku jakákoliv »infractio eccle-
[7]
siae« prohlášena za svatokrádež. Sakrálního míru a
[8]
ochrany požívaly však též kaple, domácí oratoria a vůbec
[9]
místa, kde byly chovány ostatky svatých.***) Dům boží,
[10]
»habitaculum dei« bylo ve starověku i středověku
[11]
považováno za sídlo Boha a tudíZ i za »tutissimum
[12]
receptaculumc« pokladu a spolu s ním i archivu. Zvyk
[13]
ukládati archivy ve starověku a ve středověku na posvát-
[14]
ných místech se vyvinul podle toho z instituce sakrál-
[15]
ního míru.

[16]
16. Význam srovnávací metody při řešení důležitých

[17]
problémů z oboru starších archivních dějin.

[18]
Na předchozích řádkách jsme se pokusili sledovati
[19]
počátky archivův u rozličných evropských národů ve
[20]
středověku a povšimli si též poněkud archivního vývoje
[21]
ve starověku, abychom byli lépe s to pochopiti archivní
[22]
vývoj domácí od prvých počátků jakož i ukázati, že jeho
[23]
základní linie jest vskutku všeevropská.

[24]
I v archivní vědě podobně jako v ostatních oborech
[25]
moderních věd duchových nelze se vyhnouti srovnávací
[26]
metodć. Vskutku lze souhlasiti s Harnackem,'**) że v 19.
[27]
století se stala srovnávací metoda vládkyní nad vědami,
[28]
dobývajíc rychle v oboru poznání vítězství za vítězstvím.
[29]
Tím méně lze mluviti o definitivní porážce této metody,
[30]
když právě v poslední době dosáhla neslýchaných
[31]
úspěchů.) Jediné srovnávací metoda jest s to poněkud

[32]

[33]
131) Viz Groll, 1. c. str. 27, pozn. 1: Kfesfanská charitas sotva
[34]
byla hlavní příčinou práva na asyl, nýbrž jediné ochrana, kterou po-
[35]
skytovala přítomnost boží.

[36]
182) Hastings, Encyklopaedia of Religion and Ethics. Vol. X.
[37]
(1918), str. 657.

[38]
189) Ad. Harnack, Aus Wissenschaft und Leben. 1907, I, 6.

[39]
13) Erich Rothacker, Logik und Systematik der Geisteswissen-
[40]
Schatten. (Handbuch der Philosophie), Miinchen-Berlin 1926, str.

[41]
a sl.


Text viewFacsimile