EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
216

[2]
sluší z cizého štědrým býti, ani svých loupiti a cizým lotrim
[3]
nahánéti.

[4]
Item, domácím nedopouštěti žebrati, lístků nedávati ni-
[5]
koli, ale starší kraje to opatřiti, totiž nemůže-li ten zbor z al-
[6]
mužen svých chudých opatřiti, užíti jiných zborů možnějších
[7]
atd. Nema dopoustino byti Zebrati.

[8]
Živnosti kněží bratrských a jahnů.

[9]
Promluveno o živnostech kněžských a jahenských, aby
[10]
od starších (podle toho jakž v rejstříku povinnosti stojí za-
[11]
psáno) opatrování byli, a k nim přihlídáno bylo. KtefiZby
[12]
chudší byli a živiti se (pro závist a zlost obcí a cechů) ne-
[13]
mohli, aby jim udělíno bylo a žebroty všelijak zastavovány.
[14]
Lakomců pak pohoršitedlné živnosti zastaveny, jako lékařství,
[15]
jimiž se velice hyzdí a pro lepší práci opouštějí. Též půj-
[16]
čování peněz na kupectvi, na obili, bóhem tovaryśstvi, po jar-
[17]
marcich se pliháni.

[18]
Conjugium sacerdotum et diaconorum.

[19]
Aby podle confessi a psani proti panu Vojtéchovi starší

[20]
po krajích svědomí kněží a jahnů zpravujíc, při kterýchžby

[21]
ezelstnou potrebu a nebezpeóenstvi spasení seznali, jim radili

[22]
a pomocni byli k proménéni stavu, a spoluradni aby se nad

[23]
tím netéZkali, ale raději jiné obecní kněží a Bratří pěkně při
[24]
tom zpravovali.

[25]
Leta Páně 1563.

[26]
V pondělí po sv. Filipovi a Jakubovi shromáždění star-
[27]
ších z Cech, z Moravy i z Polsky bylo v Přerově, na němž
[28]
o těchto níže položených paragrafich jednomyslně rozmlouvali
[29]
a zavírali.

[30]
O rozpustilosti lidu po zbofich.

[31]
Vidi se jakés plačtivé oblevení a osvobození v těle a žá-
[32]
dostech světských, opilých, lakomých, marných atd. při lidu
[33]
všech zboriń, a zvlaśti mezi pany Bratfimi, soudovć, hadruńci
[34]
atd, což zdá se rozmnoženo býti jedno tím, že dnové zli
[35]
jsou právě ostatní příliš nebezpeční (jakž o nich prorokováno),
[36]
v nichž plno zlých příčin a podnětů. A my v svém přirození
[37]
také jacísi ničemnější jsme a klopotnější, a křehčejší v bidném
[38]
těle nad první věky.

[39]
Druhé. Ze se nad tím oblevuje jaksi i od nás zprávců
[40]
některých i od vrchnosti, kteráž se tomu téměř směje. Někteří
[41]
se kvapně, nezkušení přijímají, některým se folkuje od neumě-


Text viewFacsimile