[1] |
|
---|
[2] |
nunc efficere, si vellemus, jakou svornost a lásku vzdélati u
|
---|
[3] |
nich v Pol&té, a zase, kdybychom odpirali Zádostem jejich slu-
|
---|
[4] |
§nym, kterakby z toho mnohé zlé, nesvornost, a za tím zkáza šla.
|
---|
[5] |
Na ty jejich široké a mnohé řeči dána jim tato odpověď
|
---|
[6] |
ode všech Bratří skrze Bratra Matěje Cervenku, že tomu do-
|
---|
[7] |
bře rozuměti mohou, jakby se jim to trefiti a k čemu přičteno
|
---|
[8] |
býti mohlo, kdyby oni měli nyní v té confessí opravování se
|
---|
[9] |
vydati a ji nějak přejinačovati, ano prvé dosti řečí o častém
|
---|
[10] |
se u nás víry měnění, tak jakž oni sami toho prvé dotýkali.
|
---|
[11] |
A zvláště pak, když již tato confessí podána jest byla císaři
|
---|
[12] |
Ferdinandovi, ano i jiným vrchnostem některým; k tomu teď
|
---|
[13] |
skrze to vydání Wergeriovo že jest rozprostřína po vší říši i
|
---|
[14] |
dále. Pro ty příčiny na tento čas že se nevidí Bratřím, aby
|
---|
[15] |
„náležitá věc byla, tím hybati. A nejprvé proto, poněvadž se
|
---|
[16] |
nám tak dobře trefuje, když vní tak poloZeni jsou artikulové
|
---|
[17] |
všickni, jak vlastně u nás sami v sobě jsou. By jiného něco
|
---|
[18] |
mělo psáno odporného tomu býti, že by se trefovati nemohlo
|
---|
[19] |
s tím, což se v skutku v Jednotě děje, jako při moci světa,
|
---|
[20] |
stavu svobodném, desátcích atd. A také kdyby i mělo co mě-
|
---|
[21] |
něno v učení Jednoty býti, že by ktomu musili netoliko starší
|
---|
[22] |
všickni se svolati, ale i všickni kněží a pastýřové zborů Páně.
|
---|
[23] |
Však tomu že Bratří dobře rozumějí, že se jim to vše tak
|
---|
[24] |
v Polště v jejich způsobích jako u nás trefovati nemůže. Pro-
|
---|
[25] |
tož že se jim toho půjčuje, ut eis nostra pace liceret vel ad-
|
---|
[26] |
dere, vel mutare, podle toho jakž potřebu vidí; a to aby mo-
|
---|
[27] |
hli vydati, ne od nás neb jmenem naším ale od sebe.
|
---|
[28] |
Za tím doloženo jim: a jakož pak některé věci naše u
|
---|
[29] |
vás se trefovati nemohou, takž také některé věci vaše u nás
|
---|
[30] |
nijakž nemohlyby se dobře trefovati, jako i ti dva artikulové
|
---|
[31] |
od Laského sepsaní. Tu seoni doptali, nemáme-li pak za blu-
|
---|
[32] |
dné toho, coZ Lasky tu sepsal zvlá&té de conjugio ministro-
|
---|
[33] |
rum. Odpovédino jim, Ze se nám vidí drobet nesrovnávati se
|
---|
[34] |
s svatym Pavlem, nybrZ Ze se tu ubliZuje svatého Pavla fe-
|
---|
[35] |
óem; neb on di: Beatior erit etc. Pan Lasky pak na odpor
|
---|
[36] |
tomu praví, protož toho že nemůžeme chváliti.. Ale však bychom
|
---|
[37] |
kde i v čem sobě poněkud na odporu byli, že nemá to mezi
|
---|
[38] |
námi svaté lásky ruditi, abychom měli jedni: druhé proto po-
|
---|
[39] |
tupovati, jako se tak přihodilo mezi Luterem a Cwingliem.
|
---|
[40] |
Jakož pak i oni legati také toho byli dotkli, aby o těch
|
---|
[41] |
menších věcech mezi námi nebyla nějaká concertací, bychom
|
---|
[42] |
pak ne hned pojednou ve všem mohli se sjednomyslniti, takž
|
---|
[43] |
i k nim také mluveno jest.
|
---|
[44] |
K tomu řečeno: I s Luterem bylo takové srozumění, ješto ne
|
---|
[45] |
ve všemnaskrze mohli sme jednomyslní býti, a však proto po-
|
---|
[46] |
koj, láska a Kristovo milování тей пати bylo. O čemž že i
|
---|