EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
200

[2]
nunc efficere, si vellemus, jakou svornost a lásku vzdélati u
[3]
nich v Pol&té, a zase, kdybychom odpirali Zádostem jejich slu-
[4]
§nym, kterakby z toho mnohé zlé, nesvornost, a za tím zkáza šla.

[5]
Na ty jejich široké a mnohé řeči dána jim tato odpověď
[6]
ode všech Bratří skrze Bratra Matěje Cervenku, že tomu do-
[7]
bře rozuměti mohou, jakby se jim to trefiti a k čemu přičteno
[8]
býti mohlo, kdyby oni měli nyní v confessí opravování se
[9]
vydati a ji nějak přejinačovati, ano prvé dosti řečí o častém
[10]
se u nás víry měnění, tak jakž oni sami toho prvé dotýkali.
[11]
A zvláště pak, když již tato confessí podána jest byla císaři
[12]
Ferdinandovi, ano i jiným vrchnostem některým; k tomu teď
[13]
skrze to vydání Wergeriovo že jest rozprostřína po vší říši i
[14]
dále. Pro ty příčiny na tento čas že se nevidí Bratřím, aby
[15]
náležitá věc byla, tím hybati. A nejprvé proto, poněvadž se
[16]
nám tak dobře trefuje, když vní tak poloZeni jsou artikulové
[17]
všickni, jak vlastně u nás sami v sobě jsou. By jiného něco
[18]
mělo psáno odporného tomu býti, že by se trefovati nemohlo
[19]
s tím, což se v skutku v Jednotě děje, jako při moci světa,
[20]
stavu svobodném, desátcích atd. A také kdyby i mělo co -
[21]
něno v učení Jednoty býti, že by ktomu musili netoliko starší
[22]
všickni se svolati, ale i všickni kněží a pastýřové zborů Páně.

[23]
Však tomu že Bratří dobře rozumějí, že se jim to vše tak
[24]
v Polště v jejich způsobích jako u nás trefovati nemůže. Pro-
[25]
tož že se jim toho půjčuje, ut eis nostra pace liceret vel ad-
[26]
dere, vel mutare, podle toho jakž potřebu vidí; a to aby mo-
[27]
hli vydati, ne od nás neb jmenem naším ale od sebe.

[28]
Za tím doloženo jim: a jakož pak některé věci naše u
[29]
vás se trefovati nemohou, takž také některé věci vaše u nás
[30]
nijakž nemohlyby se dobře trefovati, jako i ti dva artikulové
[31]
od Laského sepsaní. Tu seoni doptali, nemáme-li pak za blu-
[32]
dné toho, coZ Lasky tu sepsal zvlá&té de conjugio ministro-
[33]
rum. Odpovédino jim, Ze se nám vidí drobet nesrovnávati se
[34]
s svatym Pavlem, nybrZ Ze se tu ubliZuje svatého Pavla fe-
[35]
óem; neb on di: Beatior erit etc. Pan Lasky pak na odpor
[36]
tomu praví, protož toho že nemůžeme chváliti.. Ale však bychom
[37]
kde i v čem sobě poněkud na odporu byli, že nemá to mezi
[38]
námi svaté lásky ruditi, abychom měli jedni: druhé proto po-
[39]
tupovati, jako se tak přihodilo mezi Luterem a Cwingliem.

[40]
Jakož pak i oni legati také toho byli dotkli, aby o těch
[41]
menších věcech mezi námi nebyla nějaká concertací, bychom
[42]
pak ne hned pojednou ve všem mohli se sjednomyslniti, takž
[43]
i k nim také mluveno jest.

[44]
K tomu řečeno: I s Luterem bylo takové srozumění, ješto ne
[45]
ve všemnaskrze mohli sme jednomyslní býti, a však proto po-
[46]
koj, láska a Kristovo milování тей пати bylo. O čemž že i


Text viewFacsimile