[1] |
|
---|
[2] |
Zeno v confessi, jest jim vysvětleno, totiž oznámeno, že Bratří
|
---|
[3] |
posty pobožné v mnohých příčinách schvalují, a za díl Boží
|
---|
[4] |
pocty mají, když upřímým úmyslem bývají činěny, jakž pří-
|
---|
[5] |
kladové svatých písem ukazují. Ale v apologi Ze není dobre
|
---|
[6] |
položeno, a to že sešlo vykladačem z češtiny v latinu, více
|
---|
[7] |
smělým než umělým. A že neměl poloziti de necessitate salutis,
|
---|
[8] |
zle vyloZil phrasin. nostram bohemicam, coZ bohda Ze k ná-
|
---|
[9] |
pravě časem svým bude přivedeno jako i jiné věci, kteréž k té
|
---|
[10] |
apologi jsou nápravy hodné.
|
---|
[11] |
I pfestali legati na tom.
|
---|
[12] |
A tak konec stal se té vší disputaci, když oni neměli, co
|
---|
[13] |
by nám více předkládati z poručení svých starších měli. Však
|
---|
[14] |
zavřeli všecky své řeči obšírnou orací na ten rozum, že
|
---|
[15] |
již toho velmi žádají, aby jim povoleno bylo, ut eis pace no-
|
---|
[16] |
stra liceret ea, de guibus jam dictum est, mutare, tak jakož
|
---|
[17] |
již tu v confessi té polské položeno. To že nebude nic nového,
|
---|
[18] |
poněvadž již nejednou naše contfessí měněna jest v latině i
|
---|
[19] |
v češtině tak velmi, že se i ta latinská s českou nesrovnává
|
---|
[20] |
v některých místech; a ovšem s tou, kteráž byla králi Vladi-
|
---|
[21] |
slavovi vydána, kterýžto exemplář pan Laský že má; neb
|
---|
[22] |
tehdáž při králi Vladislavovi byl, a tu confessí on že sobě li-
|
---|
[23] |
buje, a jako při ní stojí.
|
---|
[24] |
Kdyžby pak tato confessi tak napravená byla tím zpüso-
|
---|
[25] |
bem, że ta pochybnost bylaby vyfńata, kteraż pfi ni byla, kdyż
|
---|
[26] |
sobó ji jedni tak, jinijinak vykladali, a Luteriani i jini. Jako
|
---|
[27] |
pry I Luter kdyby byl sobě vaši confessí na svůj smysl ne-
|
---|
[28] |
vyložil, bylť by své předmluvy takové na ni neučinil, ale do-
|
---|
[29] |
mnivavše se, že Bratří jednostejně s ním smysli, i schválil
|
---|
[30] |
|
---|
[31] |
I z těch tedy příčin Ze jest toho veliká potřeba, aby se
|
---|
[32] |
to osvětlilo, a zvláště jim nyní v Polště, poněvadž již po všech
|
---|
[33] |
jiných vydaných confessích zvláštní svou confessi vydati chti,
|
---|
[34] |
že náleží, ut esset aliquid perfectius et absolutius. Tomu my
|
---|
[35] |
že bychom neměli se zbrańovati ani jim toho odpirati, poné-
|
---|
[36] |
vadž i oni také k nám se vždy hrnou, ano i jiné confessí aż
|
---|
[37] |
i Augustanskou pronáší že jsou opustili a ji nepřijali. To
|
---|
[38] |
kdvZ my jim k takovým jejich žádostem slušným v tak ve-
|
---|
[39] |
liké potřebě učiníme, tak aby i velikopolští Bratří naši k tomu
|
---|
[40] |
povolili; a k té confessí tak opravené přináleželi, i ji spolu
|
---|
[41] |
s nimi drželi, králi potom, požádal-liby toho, podali, a potom
|
---|
[42] |
i jednomyslně proti všechněm nepřátelům hájili, tedy: velikou
|
---|
[43] |
věc učiníme. Nebo oni, když tak svorní budou, nepochybují,
|
---|
[44] |
že na tom sněmu, kteréhož očekávají, mnoho provésti moci
|
---|
[45] |
budou, tak proti nepřátelům silni jsouce. A protož urgebant
|
---|
[46] |
ut cogitaremus, in quo essemus loco, guam multum possemus
|
---|