EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
197

[2]
vkládati. Odpověď na to, že u nás to býti musí předce, aby
[3]
těch svátků bylo šetříno pro vrchnosti i jiný lid atd. Tam
[4]
v Polště snad Ze to mohloby byti, tomu Ze se neodpírá; než
[5]
u nás, poněvadž i toho dobře užíti se můž, nevidí se, pročby
[6]
to mělo měněno býti.

[7]
Dvanácté. O blahoslavené Panně což se v artikuli 17. po-
[8]
kládá, to též že se jim vidí hodné k vyvržení, totiž o sklá-
[9]
dání písní a zpívání o Panně Marii, to že by papeženci na
[10]
svou stranu táhnouti mohli. Odpověď k tomu dána, Bratří že
[11]
jsou to z velikých příčin k očištění svému položiti musili ; neb
[12]
nafikáni byli, Ze o Panné Marii i o svatych zle smyslili i mlu-
[13]
vili, růhači jejich byli atd., jakž i majestát krále Vladislava
[14]
to v sobě široce zdržuje. ProtoZ musili jsou předkové naši
[15]
víru svou o tom jako i o jiných artikulích náboženství kře-
[16]
sfanského vyznati se a ocistiti. Přestali Poláci též i na tom.

[17]
Třinácté přidali dále ještě i toto, že se to jejich starším
[18]
nelíbí, což jest v confessí v artikuli 16. položeno, paragrafu
[19]
pátém tantum Dei verbo, cujusque ministri etc. Pravili oni:
[20]
Videtur hic locus removere magistratum ab ecclesiastica ordi-
[21]
natione; ponévadZ jest jiZ to recepta sententia, magistratum
[22]
custodem esse utriusque tabulae etc. O to jest nemálo řečí
[23]
bylo, netoliko mezi nimi a námi, ale i potom po odjití jich
[24]
mezi námi samými pilně toho vyhledáváno, čím by to mohlo
[25]
kterými písmy býti obráněno a utvrzeno, že se nesluší moci
[26]
světa plísti v věci duchovní, totiž že magistratus jest custos
[27]
tantum secundae tabulae. Poněvadž mnozí příkladové starého
[28]
zákona tak ukazují, že moc světa čest Boží obmýšleti ; ano
[29]
z toho viní Pán Bůh mnohé krále Izraelské, že jsou dopou-
[30]
štěli obětí modlářských v hájích, Kristus toho neodvolal ani
[31]
apoštolé; příklad též na dobrém císaři, kterýž to činil, -
[32]
domý jest: a proto od otců a předků našich, totiž tehdejší
[33]
církve služebníků, nebyl proto trestán, aniž mu to bylo za-
[34]
stavováno; a tolikéZ pfi nékterych jinych vrchnostech dobrych
[35]
a pobożnych.

[36]
Oni pak, totiž legati polští predkladali, Ze pismo ono
[37]
v Ezechielovi také k vrchnostem přináleží: Requiram sangui-
[38]
nem de manibus tuis, 1 ono obecné přísloví připomínajíce: Tu
[39]
rege, tu protege, tuque labora.

[40]
А po mnohých o tom rozmlouvánich a toho valchovánich
[41]
povědíno legatům tak skrze Bratra Matěje Cervenku, že jsou
[42]
Bratří po všecky časy na tom dosti miti vrchnostem, ktefiż
[43]
z nich se jimi zpravovati chtěli, učili, aby všech svých pod-
[44]
daných dobré podle těla obmýšleli, a služebníci církve pilně
[45]
učení Boží předkládali, a je v lid uvodili. Kdoby pak nechtěl
[46]
následovati pravdy, a jiným podle těla neškodil, vrchnosti také


Text viewFacsimile