[1] |
|
---|
[2] |
vkládati. Odpověď na to, že u nás to býti musí předce, aby
|
---|
[3] |
těch svátků bylo šetříno pro vrchnosti i jiný lid atd. Tam
|
---|
[4] |
v Polště snad Ze to mohloby byti, tomu Ze se neodpírá; než
|
---|
[5] |
u nás, poněvadž i toho dobře užíti se můž, nevidí se, pročby
|
---|
[6] |
|
---|
[7] |
Dvanácté. O blahoslavené Panně což se v artikuli 17. po-
|
---|
[8] |
kládá, to též že se jim vidí hodné k vyvržení, totiž o sklá-
|
---|
[9] |
dání písní a zpívání o Panně Marii, to že by papeženci na
|
---|
[10] |
svou stranu táhnouti mohli. Odpověď k tomu dána, Bratří že
|
---|
[11] |
jsou to z velikých příčin k očištění svému položiti musili ; neb
|
---|
[12] |
nafikáni byli, Ze o Panné Marii i o svatych zle smyslili i mlu-
|
---|
[13] |
vili, růhači jejich byli atd., jakž i majestát krále Vladislava
|
---|
[14] |
to v sobě široce zdržuje. ProtoZ musili jsou předkové naši
|
---|
[15] |
víru svou o tom jako i o jiných artikulích náboženství kře-
|
---|
[16] |
sfanského vyznati se a ocistiti. Přestali Poláci též i na tom.
|
---|
[17] |
Třinácté přidali dále ještě i toto, že se to jejich starším
|
---|
[18] |
nelíbí, což jest v confessí v artikuli 16. položeno, paragrafu
|
---|
[19] |
pátém tantum Dei verbo, cujusque ministri etc. Pravili oni:
|
---|
[20] |
Videtur hic locus removere magistratum ab ecclesiastica ordi-
|
---|
[21] |
natione; ponévadZ jest jiZ to recepta sententia, magistratum
|
---|
[22] |
custodem esse utriusque tabulae etc. O to jest nemálo řečí
|
---|
[23] |
bylo, netoliko mezi nimi a námi, ale i potom po odjití jich
|
---|
[24] |
mezi námi samými pilně toho vyhledáváno, čím by to mohlo
|
---|
[25] |
kterými písmy býti obráněno a utvrzeno, že se nesluší moci
|
---|
[26] |
světa plísti v věci duchovní, totiž že magistratus jest custos
|
---|
[27] |
tantum secundae tabulae. Poněvadž mnozí příkladové starého
|
---|
[28] |
zákona tak ukazují, že moc světa čest Boží obmýšleti má; ano
|
---|
[29] |
z toho viní Pán Bůh mnohé krále Izraelské, že jsou dopou-
|
---|
[30] |
štěli obětí modlářských v hájích, Kristus toho neodvolal ani
|
---|
[31] |
apoštolé; příklad též na dobrém císaři, kterýž to činil, vě-
|
---|
[32] |
domý jest: a proto od otců a předků našich, totiž tehdejší
|
---|
[33] |
církve služebníků, nebyl proto trestán, aniž mu to bylo za-
|
---|
[34] |
stavováno; a tolikéZ pfi nékterych jinych vrchnostech dobrych
|
---|
[35] |
|
---|
[36] |
Oni pak, totiž legati polští predkladali, Ze pismo ono
|
---|
[37] |
v Ezechielovi také k vrchnostem přináleží: Requiram sangui-
|
---|
[38] |
nem de manibus tuis, 1 ono obecné přísloví připomínajíce: Tu
|
---|
[39] |
rege, tu protege, tuque labora.
|
---|
[40] |
А po mnohých o tom rozmlouvánich a toho valchovánich
|
---|
[41] |
povědíno legatům tak skrze Bratra Matěje Cervenku, že jsou
|
---|
[42] |
Bratří po všecky časy na tom dosti miti vrchnostem, ktefiż
|
---|
[43] |
z nich se jimi zpravovati chtěli, učili, aby všech svých pod-
|
---|
[44] |
daných dobré podle těla obmýšleli, a služebníci církve pilně
|
---|
[45] |
učení Boží předkládali, a je v lid uvodili. Kdoby pak nechtěl
|
---|
[46] |
následovati pravdy, a jiným podle těla neškodil, vrchnosti také
|
---|