EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
193

[2]
Na to odpověď dána, že Bratři nemíní tu na podstatné
[3]
k Kristu přiúčastňování ale na služebné a posvátné, jakož to
[4]
jiná mista v též konfessí dosti světle vyjadřují. I zanecháno
[5]
toho opět při tom všem s poodložením na to, když potom
[6]
vlastně o svátosti večeře Páně mluveno bude; neb se tak
[7]
zdálo, že sobě tu nejvíce na odporu budeme, a tu jakáž takáž
[8]
hruda že se svalí.

[9]
Deváté. Z dvanáctého artikule připomenuli to, což se
[10]
tam o zastávání pravdy křtu Kristova a užitku jeho proti Ha-
[11]
brovanským píše. Item. A o složení opětování křtu. Ty věci
[12]
poněvadž se jim tam v Polště netrefují atd., že jsou též oni
[13]
vyvrhli jako nepotřebné. Odpovědíno jim, Ze na tom nic ne-
[14]
záleží. Však promlouváno tu mezi námi, Zeby i.toho nebylo
[15]
potřebí vymítati pro zachování jednomyslnosti v confessí pol-
[16]
ské s českou i s latinskou, ale to předmluvou snadně že by
[17]
mohlo zpraveno býti. 'To opét tak necháno s tou zavirkou,
[18]
že jest ta věc nejmenší, na že málo záleží.

[19]
Desáté. Tu již přistoupeno k tomu, což k smyslu o ve-
[20]
čeři Páně vlastně náleží. Predlożili oni, kterakby confessi
[21]
naše sobě odporné věci zdržovala, pugnantia guaedam. Poněvadž
[22]
v artikuli 13. praví se, že by těm slovům Kristovým : toť jest
[23]
tělo atd. sprostně mělo věříno býti, a v artikuli šestém vyznání
[24]
se činí o Kristovu vstoupení na nebe a o jeho tam přebývání
[25]
a ne zde: odkudž se vidí, že by slova Kristova podle artikule
[26]
toho šestého vyznávání ne sprostně, ale figurně brána býti měla.

[27]
Dána na to odpověď, že Bratří: tím slovem sprostně
[28]
nevyprázdňují figury, aneb mluvení Kristova figurného neza-
[29]
piraji, ale v tom slovu sprostně to se zavírá, což jest proti -
[30]
manům a Habrovanským, jakž z níže položených věcí snadné
[31]
může býti rozumíno, totiž aby taková sprostnost a upřímnost
[32]
k slovům Kristovým zachována byla, aby k nim ani přidá-
[33]
váno ani ujímáno nic nebylo, jako přidávají papistové, když
[34]
netoliko tělo Kristovo ale celého Krista 1 s BoZstvim atd. tu
[35]
véfiti velejí; ani ovšem aby slova Páně převrácína a falšována
[36]
nebyla obyčejem Habrovanských aneb Karološtadiovým, kteříž
[37]
obojí, ne na chleb žeby Kristus ale na osobu svou ukazoval,
[38]
řka: to jest tělo , pravili. A takž to slovo sprostně tam
[39]
obrácíno býti , a ne k vyprázdnění figury pfi slovich Kri-
[40]
stových. To opět při tom zanecháno jest; avšak oni to slovo
[41]
v svém polském exempláři confessí naší vyvrhli, nerozumě-
[42]
jíce vlastnosti toho slova sprostně, kteréž jinou signifikací
[43]
nežli to, když se řekne prostě. Toto figuru vyprázdňuje a
[44]
ne ono.

[45]
Za tím se již počala disputací o svátost večeře Páně. Tu
[46]
nejprv oni z své polské confessi preétli, jak jsou ten ar-

[47]
Dekrety Jednoty Bratrské. 13


Text viewFacsimile