[1] |
|
---|
[2] |
Na to odpověď dána, že Bratři nemíní tu na podstatné
|
---|
[3] |
k Kristu přiúčastňování ale na služebné a posvátné, jakož to
|
---|
[4] |
jiná mista v též konfessí dosti světle vyjadřují. I zanecháno
|
---|
[5] |
toho opět při tom všem s poodložením na to, když potom
|
---|
[6] |
vlastně o svátosti večeře Páně mluveno bude; neb se tak
|
---|
[7] |
zdálo, že sobě tu nejvíce na odporu budeme, a tu jakáž takáž
|
---|
[8] |
|
---|
[9] |
Deváté. Z dvanáctého artikule připomenuli to, což se
|
---|
[10] |
tam o zastávání pravdy křtu Kristova a užitku jeho proti Ha-
|
---|
[11] |
brovanským píše. Item. A o složení opětování křtu. Ty věci
|
---|
[12] |
poněvadž se jim tam v Polště netrefují atd., že jsou též oni
|
---|
[13] |
vyvrhli jako nepotřebné. Odpovědíno jim, Ze na tom nic ne-
|
---|
[14] |
záleží. Však promlouváno tu mezi námi, Zeby i.toho nebylo
|
---|
[15] |
potřebí vymítati pro zachování jednomyslnosti v confessí pol-
|
---|
[16] |
ské s českou i s latinskou, ale to předmluvou snadně že by
|
---|
[17] |
mohlo zpraveno býti. 'To opét tak necháno s tou zavirkou,
|
---|
[18] |
že jest ta věc nejmenší, na ní že málo záleží.
|
---|
[19] |
Desáté. Tu již přistoupeno k tomu, což k smyslu o ve-
|
---|
[20] |
čeři Páně vlastně náleží. Predlożili oni, kterakby confessi
|
---|
[21] |
naše sobě odporné věci zdržovala, pugnantia guaedam. Poněvadž
|
---|
[22] |
v artikuli 13. praví se, že by těm slovům Kristovým : toť jest
|
---|
[23] |
tělo mé atd. sprostně mělo věříno býti, a v artikuli šestém vyznání
|
---|
[24] |
se činí o Kristovu vstoupení na nebe a o jeho tam přebývání
|
---|
[25] |
a ne zde: odkudž se vidí, že by slova Kristova podle artikule
|
---|
[26] |
toho šestého vyznávání ne sprostně, ale figurně brána býti měla.
|
---|
[27] |
Dána na to odpověď, že Bratří: tím slovem sprostně
|
---|
[28] |
nevyprázdňují figury, aneb mluvení Kristova figurného neza-
|
---|
[29] |
piraji, ale v tom slovu sprostně to se zavírá, což jest proti Rí-
|
---|
[30] |
manům a Habrovanským, jakž z níže položených věcí snadné
|
---|
[31] |
může býti rozumíno, totiž aby taková sprostnost a upřímnost
|
---|
[32] |
k slovům Kristovým zachována byla, aby k nim ani přidá-
|
---|
[33] |
váno ani ujímáno nic nebylo, jako přidávají papistové, když
|
---|
[34] |
netoliko tělo Kristovo ale celého Krista 1 s BoZstvim atd. tu
|
---|
[35] |
véfiti velejí; ani ovšem aby slova Páně převrácína a falšována
|
---|
[36] |
nebyla obyčejem Habrovanských aneb Karološtadiovým, kteříž
|
---|
[37] |
obojí, ne na chleb žeby Kristus ale na osobu svou ukazoval,
|
---|
[38] |
řka: to jest tělo mé, pravili. A takž to slovo sprostně tam
|
---|
[39] |
obrácíno býti má, a ne k vyprázdnění figury pfi slovich Kri-
|
---|
[40] |
stových. To opět při tom zanecháno jest; avšak oni to slovo
|
---|
[41] |
v svém polském exempláři confessí naší vyvrhli, nerozumě-
|
---|
[42] |
jíce vlastnosti toho slova sprostně, kteréž má jinou signifikací
|
---|
[43] |
nežli to, když se řekne prostě. Toto figuru vyprázdňuje a
|
---|
[44] |
|
---|
[45] |
Za tím se již počala disputací o svátost večeře Páně. Tu
|
---|
[46] |
nejprv oni z té své polské confessi preétli, jak jsou ten ar-
|
---|
[47] |
Dekrety Jednoty Bratrské. 13
|
---|