EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
191

[2]
apprehendit atd. Ditky pak že mají zaslíbení: Ero Deus se-
[3]
minis tui. Item. Nechte ditek jíti ke mně; nebo takových jest
[4]
království nebeské.

[5]
Páté předloženo, o hříchu k smrti, totiž proti Duchu sva-
[6]
tému jak smyslime? Poněvadž se toho dotýká v confessí a
[7]
přivodí se svatý Pavel, kterak nemožné se obrátiti vypadlým
[8]
atd. S Calvinem-li pravíme, žeby se mělo věděti před smrtí ta-
[9]
kových hříšníků, čili s Filipem Melanktonem, kterýž tak praví,
[10]
že toho hříchu proti Duchu svatému žádný nemůž poznati a
[11]
souditi nemá, než po smrti toho hříšníka, kterýž nečinil-li
[12]
pokání, jisté teprv jest, že byl hříchem proti Duchu svatému
[13]
vinen atd.

[14]
Tu Srněnský dotázán jsa, jak by oni o tom s staršími
[15]
svými smyslili, pověděl, že se na tom ještě nesnesli a nesjed-
[16]
nomyslnili, ale jedni s Filipem jini s Calvinem že smysli.
[17]
Však on sám od sebe pověděl, že vtom Filipa následuje, a że
[18]
se mu vidí ta sentencí býti způsobnější. 1. Poněvadž všechněm
[19]
lidem pokání předloženo: Gratia abundavit super peccatum,
[20]
totiž žádný hřích není neodpustitedlný pro Krista. 2. Ze se
[21]
vidi consultius conscientii, aby snad někdo v hříších jsa,
[22]
chtěje pokání činiti nemyslil, že již nemůže dojíti odpuštění.

[23]
Na to odpovědíno, že Bratří s svatým Pavlem i svatým
[24]
Janem drží, kterýž : Jestit hřích k smrti, nepravím by se
[25]
za ten kdo modlil. A Ze sou to již zkušením nalezli a některé
[26]
takové znali, ješto když hřeší proti poznalé pravdě dobrovolně,
[27]
Bůh jim nedal pokání. A také že hrozný jest příklad od a-
[28]
poštolů přivedený o Ezau, kterýž hledal i s pláčem, a však
[29]
nenalezl. Také že to ne k zoufání svědomím sloužiti , ale
[30]
k bázni svaté věrným; pročež i apoštolé to přivodili, nebojíce
[31]
se, by tím zle sloužili lidem.

[32]
Sesté předloženo z artikule v confessi devátého de labore
[33]
manuum et de decimis. T'vrdé se jim zdálo byti to, coZ Bra-
[34]
tří položili. Předkládali to, kterak věrnému a pilnému pastýři
[35]
nic času nezbývá, jejž by měl v práci tráviti. Na to odpo-
[36]
věď dána, že Bratří o tom vědí, jak času nezbývá věrným
[37]
zprávcům; ale však poněvadž my máme při sobě jahny a mlá-
[38]
dence, jenZ nejsou zapfeZeni v celou pastyfskou péči, těm že
[39]
to vlastněji náleží i podělávati. Anobrž, poněvadž ne vždycky
[40]
možné jest bez přestání při duchovní práci trvati, byt někdy i
[41]
sám pastýř zboru pro občerstvení mysli v nějakou se práci
[42]
na chvíli vydal, že lépe učiní nežli by hrál, zahálel a jaké-
[43]
koli marnosti provodil, jakž se toho v confessí dokládá. A
[44]
zvláště pak poněvadž ne všickni jsou k tomu tak způsobní,
[45]
aby v duchovních prácech mnoho a dlouho pořád býti mohli,
[46]
buď pro mdlobu neb jakýkoli jiný nezpůsob přirození svého.


Text viewFacsimile