EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
174

[2]
oddavků a mládencům křtu poroučíno nebylo, lečby které
[3]
starší za hodné k tomu uznali a jim to zřízeně poručili, jakž
[4]
to v nouzech i predkové nasi činívali.

[5]
Item, poněvadž nyní na Moravě mnoho lidu jest pod
[6]
službami kněžskými, kteříž se k Bratřím utíkají o křty, o
[7]
oddavky: buď někteří z dověrnosti, jiní že kněží svých do-
[8]
cházeti nemohou, jiní aby ušli ouplatků atd.: i souzeno bylo,
[9]
má-li křtěno i oddáváno býti ven z Jednoty? I usouzeno bylo
[10]
o tom na tento čas tak: Poněvadž jakož slovo takéž i ty slu-
[11]
žebnosti jsou pro ten konec vydány, aby jimi přisluhováno
[12]
bylo lidem, že to můž d¢inéno byti v mezech a v mirach
[13]
slušných, a kdežby bylo kslávě Boží a k jeho poctě, i k vzdě-
[14]
lání pravdy a ku posloužení Jednotě, zvlášť kdežby strana
[15]
některá ženich neb nevěsta, opět otec neb matka z Jednoty
[16]
byli; opět osoby hodné k stavu manželskému, poctivě a řádně
[17]
k tomu jdoucí, bez ukrádání a uluzování ven z liní krev-
[18]
nosti, v věku slušnosti, atd.; též dítky řádných rodičů, ne
[19]
pankharti atd.

[20]
Item. Aby ke křtu rodičové ti, nejsouce z Jednoty, někoho
[21]
z Bratří za kmotry měli; neb tudy bude přístup našim k jich
[22]
dítkám, aby jim potom sloužiti mohli. A naši, žádání jsouc
[23]
od oněch pobožnějších, mají připověditi kmotrovství neb otcov-
[24]
ství duchovní s tím doložením, že jakž se v Jednotě učí, a
[25]
což sami za dobré mají, k témuž je vésti chti. ProtoZ vy-
[26]
platí se, chti-li je tak za kmotry miti. Też predlożiti jim pri
[27]
tom, Że my mnohé ceremonie zbytečné při tom opouštíme.
[28]
Též o těch, jenž z cizé Jednoty o oddavky by mluvili a žá-
[29]
dali, svědectví míti o nich od zachovalých a řádných lidí.

[30]
Item. O lichvě rozjímáno a zůstáno, abychom se úsudkem
[31]
bratrskym pfi tom zpravili, bohaté všelijak od lichvy odvo-
[32]
diti i nesloužením jim. Při kterýchž pak výminky bratrské
[33]
položené se najdou, totiZ Ze kYivdy tudy neócini a jináée pro
[34]
věku sešlost, nemoci atd. Ziviti se nemohou, těch proto neod-
[35]
lucovati; véuk vždy v bázni Boží jim sloužiti a svědomí ne-
[36]
rozpasovati, Ze proto docela a vselijak bez hříchu nejsou;
[37]
protož aby almužnami svatými i toho sobě posvécovali.

[38]
Při tom promlouváno, aby péče naše byla, i od těch znik-
[39]
lých, v Jednotě hříšných, a k zlému sloužících, příliš osvobo-
[40]
zených kupectví odvoditi po málu lidí.

[41]
Item. Co se dotýče přijímání k slovu Božímu 1 К svě-
[42]
domí dobrému, našlo se, že někteří z kněží přijímání dvojili.
[43]
Neb nejprv přijímali rukou dáním soukromně, potom k slovu
[44]
Božímu zjevně. Toho v Jednotě nebývalo a jest zbytečné.
[45]
Neb buď že kdo k péči přijat bylby, obzvláštně rukou dáním,
[46]
jako někdy jeden neb dva, buď v zboru zjevně, jedno a též


Text viewFacsimile