EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
167

[2]
bylo o tom a dosti bedlivě ohledováno sem i tam, kdo by se
[3]
tam hoditi mohl? I na tom sme se snesli a jednomyslně -
[4]
stali, aby za nimi byl vypraven B. Mach Sionský, kterýž v Bo-
[5]
leslavi býval zprávcí. A to sme jemu usoudili z těchto příčin,
[6]
že se po něm ptali nepřátelé jeho i naši a &pehovali, chtíc ho
[7]
vzíti, a jemu ubohému Bratru bylo se těžko skrývati a scho-
[8]
vávati s jeho nemocmi. By pak mezi námi kterými měl se
[9]
kde kryti, nemohlby nic délati, a my k nému chodie, proná-
[10]
šeli bychom ho.

[11]
Když tam vyjede, bude moci volně dělati a ouřad Pána
[12]
svého vykonávati mezi tím lidem Božím z Cech vyšlým.

[13]
Leta Páně 1549.

[14]
Když se B. Mach Sionský z Prus do Moravy z potřeb
[15]
pilných navrátil, a k sobě starších z Cech i z Moravy do Pro-
[16]
stějova ke dni svatých Simona a Judy povolal, o těchto -
[17]
cech společně rozjímáno a zavfino bylo.

[18]
Nejprvé. Odpověď dána Pavlovi Sperátovi, biskupu Poma-
[19]
zánskému v Prusích, na jeho široké psaní, všechněm starším
[20]
leta téhož měsíce září 18. dne učiněné, v němž zprávy od
[21]
nich žádal, ne jedněch artikulů Jednoty tu se dotýkaje, a zvlášť
[22]
stavu zdrželivého zprávy od nich žádal. A poněvadž to jeho
[23]
psaní i s odpovědí bratrskou mnozí mají, z příčiny se
[24]
zmínka o tom stala pro potomky.

[25]
Item. Na přímluvu velikou téhož biskupa Speráta, ano
[26]
vice pro očištění Jednoty narčené a široce rozvolané, že zou-
[27]
myslně a potupně vším školním literním uměním pohrdá, z
[28]
příčiny nařízeno jest, aby někteří mládenci vypraveni byli
[29]
na učení, jako ze jmena Jan Přerovský Blahoslav, Jan Ro-
[30]
kyta. A na to jim pomoc učiněna, totiž každému z nich pa-
[31]
desáte tolarů dáno, a do Basilie vysláni. Potom Jan Benát-
[32]
ský, Jan Lorenc, Martin Abdon do Královce, aby se v potře-
[33]
bách také pilnych Jednoté hoditi mohli,

[34]
Item. Také jest dána odpovéd B. Urbanovi Hermanovi
[35]
do Prus na jeho psaní, kteréž Bratřím starším učinil, v némZto
[36]
nemožnost svou v stavu zdrželivém zůstati, bez škodlivých
[37]
poškvrn duše a nebezpečenství svědomí svého býti, oznámil.
[38]
I dopuštěno jest jemu toho, aby se raději oženil, nežli by se
[39]
pálil; však to na jeho svědomí vloženo, aby se vtom ohledal,
[40]
upřímněli se při tom a neklamáli nepravost, o čemž v od-
[41]
povědi na psaní jeho šíře se předkládá.

[42]
Item. Johannes Jirk, bakalář v Kvizině v Prusích, za


Text viewFacsimile