EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
110

[2]
vadž příjemen nejsem. To můž býti pravé, ale velmi řídko;
[3]
neb lépe se jest učiti, aby uměl mluviti a hleděl se tak miti,
[4]
mohlliby příjemen býti. Ale pro malý užitek nechce se tak
[5]
veliké práce. To opět pravé nebude; neb neprospělliby tou
[6]
věcí jednomu, ale jinému by mohl prospěti aneb sobě netoliko
[7]
k jedné potřebě ale k mnohým.

[8]
Kdo dělá, ten se učí a dělaje poněkud zví o sobě, co umí
[9]
a čeho neumí. A řídko se nahodi ten, jenžby ukázal, čeho
[10]
neumí a coby měl uměti a kterak; a těch ještě méně, aby to
[11]
ukázáni snadné přijali a opravili Neb nesnadné rozuměti, po-
[12]
něvadž trápení rozum dává, a práce užitek přináší. A toho
[13]
obého se nechce.

[14]
Jedna ctnost ani dvě, jeden dar ani dva nemohou samy
[15]
vše zdělati, jako velikému hospodářství jeden neb dva dosti
[16]
učiniti, ovšem pak dvojímu. Nadto pak ten, kdožby chtěl sám
[17]
za se, i za jiné, i za Boha mnoho ziiditi. Za Boha neb za lidi
[18]
dělá, kdož při zlé tvárnosti nechce prijíti počtu od toho, kdož
[19]
se zpravuje, než jiného se domnívá předce jakž počal.

[20]
0 domnéní,

[21]
Bratr Bratru a v některých příčinách i světskému víc
[22]
sluší věřiti než svému domnění. A tak aby domněním vládl
[23]
a ne domnění člověkem. Pakliby se komu zdálo, že ji-
[24]
stotu, af povi, z kterých příčin jest ta jistota. A budeli se
[25]
narčený zpravovati, ještě i v tom nei hned aby počteno bylo,
[26]
žeby se vymlouval. A pakliby i tak bylo, žeby se vymlouval,
[27]
dobré se domnivati o ném, Ze to činí z omýlení, neznaje sebe,
[28]
neb z nepaměti. Posloužiti jemu, můžli to býti, aby se v tom
[29]
poznal aneb pamatoval, a pakli klamal z bázně neb jinak, po-
[30]
ručiti jej Pánu Bohu a jeho svědomí. Při malé věci tajně a
[31]
při znamenitější věci zjevně, a sám hněvu a nelibosti aby se
[32]
bránil. A rozpomenulliby se ten kdy, kdož sklamal neb brá-
[33]
nil, netrestati jeho přísně, než přimluviti se zaň a napome-
[34]
nouti, aby se potom toho vystříhal přidada to: Jiží potom
[35]
budu více věřiti než prvé. A tak vinnému spíš pomůž, a sám
[36]
bez viny zůstane.

[37]
Lidé počínající neb jiní, kteříž mohou víc věřiti než rozu-
[38]
méti, dobře činí, když poznají ty, jimž věřití hodné jest.
[39]
Než což jest nad rozum neb proti rozumu, nesnadno věřiti bez
[40]
srozumění, zvlášt při těch věcech, kteréž mají činěny býti nebo
[41]
nečiněny.

[42]
Někteří lidé slysice dobré véci a oblibujice poněkud, při-
[43]
jímají, a práci vedouce, málo udělají. A takoví obecně žalují


Text viewFacsimile