EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
109

[2]
nezpůsobnější jsa, co naň pravil; aby proto slušně vyslyšán
[3]
byl, a při druhém také aby hledán byl nedostatek. A nezacho-
[4]
valli se při tom v míře a v řádu ten, kdož žaloval, aby mu
[5]
ukázáno bylo, co se mu nedostávalo a co měl při tom zacho-
[6]
vati, poučiti jeho a potom se obrátiti, totiž k vinám jeho, na
[7]
kohož žaluje.

[8]
Clověk horší i lepší smí zle učiniti a dobře nesmí, proto
[9]
neb se bojí škody, jako k nedostatku se přiznati a zaň pro-
[10]
siti, zlého se smí domnívati, po stranách posuzovati anebo i
[11]
pomlouvati, a bratřím zprávcům nesmi povéditi. NeuZitecná
[12]
jest to bázeň, nesmiti pro bázeň neb zámutek dobře učiniti
[13]
příteli. Nerozum jest hnévati se, Ze vina povédina tomu, kdoZby
[14]
od pomoci uměl; neb chce za lepšího jmínu býti než jest.

[15]
Kdož chce za lepšího neb moudřejšího držán býti než
[16]
jest, ten chodí po nesnadných cestách, a nesnadně a řídko
[17]
uhodí na cestu pokoje, a skůro a snadně s sejde.

[18]
Casto umělý následuje neumělého se škodou a to proto,
[19]
neb neumělý důvodně při svou nebo příčinu praví jako po-
[20]
věda vinu něčí; brání s ním oto mluviti zvláště zjevně, proto
[21]
aby ho nerozhněval aneb v milosti jeho k sobě neumenšil.

[22]
Zlosti zlých, nevděčností nevděčných aby sobě nepřeka-
[23]
zili, tak aZby snad někteří přestali dobře činiti, a někteříby
[24]
ani počali chudým v nouzi posloužiti, nevděčnému poraditi, od
[25]
nebezpečenství vystříci.

[26]
Kdož se vinen dává neznaje viny, ctí toho, kdož jej viní,
[27]
aneb sobě pokoj obmýšlí, někdy užitečný někdy škodný. Ne
[28]
kdo vinen jsa , nezastávám sebe, to jest počátek dobrý
[29]
k shledání vin svých, jako závdavek na purkrecht, jestliže
[30]
jest tak, jakž mluví. Ale nebudeli čím platiti ostatku, strach
[31]
by závdavku neztratil, totiž nesrozumíli sobě, neopraví, než
[32]
někdy bude litovati pokory své nebo práce.

[33]
K tomu podobné jest, když se někdo od polu zná u vině
[34]
své, jako že nedobře mluvil, ale proto drží, že pravdu mluvil,
[35]
než to zná, Ze netrefnými slovy a nepokojně a t. d. A i to
[36]
jest dobrý obyčej přiznati se k vině, pokudž ji zná, a to ještě
[37]
lepsi hledati pokorně, čehožby neznal. A povolně pak pfijiti
[38]
a opravovati, kdyZby viny ukazovány byly,to jest vyborné.

[39]
Ano snad zlí i dobří, nejvíc zle činí z nevědomí a z okla-
[40]
mání. Neb někdo mělby s něco moci, by rozumu měl co do-
[41]
brého a co zlého, neb neví by hřích byl, leč malý. A někdy
[42]
hřích za ctnost mní býti, aneb se oklamá pokáním budoucím.

[43]
Opět omýlení bývá, když mezi dvěma nedostatky jeden
[44]
sobě schválí, kdež obé odloženo býti a uprostřed ctnosti
[45]
hledati. Jako poznaje škodu z mluvení, schválí sobě mlčení
[46]
řka: nejlép jest mlčeti, když mluviti neumím, a zvláště poně-


Text viewFacsimile