[1] |
|
---|
[2] |
nezpůsobnější jsa, co naň pravil; aby proto slušně vyslyšán
|
---|
[3] |
byl, a při druhém také aby hledán byl nedostatek. A nezacho-
|
---|
[4] |
valli se při tom v míře a v řádu ten, kdož žaloval, aby mu
|
---|
[5] |
ukázáno bylo, co se mu nedostávalo a co měl při tom zacho-
|
---|
[6] |
vati, poučiti jeho a potom se obrátiti, totiž k vinám jeho, na
|
---|
[7] |
|
---|
[8] |
Clověk horší i lepší smí zle učiniti a dobře nesmí, proto
|
---|
[9] |
neb se bojí škody, jako k nedostatku se přiznati a zaň pro-
|
---|
[10] |
siti, zlého se smí domnívati, po stranách posuzovati anebo i
|
---|
[11] |
pomlouvati, a bratřím zprávcům nesmi povéditi. NeuZitecná
|
---|
[12] |
jest to bázeň, nesmiti pro bázeň neb zámutek dobře učiniti
|
---|
[13] |
příteli. Nerozum jest hnévati se, Ze vina povédina tomu, kdoZby
|
---|
[14] |
od ní pomoci uměl; neb chce za lepšího jmínu býti než jest.
|
---|
[15] |
Kdož chce za lepšího neb moudřejšího držán býti než
|
---|
[16] |
jest, ten chodí po nesnadných cestách, a nesnadně a řídko
|
---|
[17] |
uhodí na cestu pokoje, a skůro a snadně s ní sejde.
|
---|
[18] |
Casto umělý následuje neumělého se škodou a to proto,
|
---|
[19] |
neb neumělý důvodně při svou nebo příčinu praví jako po-
|
---|
[20] |
věda vinu něčí; brání s ním oto mluviti zvláště zjevně, proto
|
---|
[21] |
aby ho nerozhněval aneb v milosti jeho k sobě neumenšil.
|
---|
[22] |
Zlosti zlých, nevděčností nevděčných aby sobě nepřeka-
|
---|
[23] |
zili, tak aZby snad někteří přestali dobře činiti, a někteříby
|
---|
[24] |
ani počali chudým v nouzi posloužiti, nevděčnému poraditi, od
|
---|
[25] |
|
---|
[26] |
Kdož se vinen dává neznaje viny, ctí toho, kdož jej viní,
|
---|
[27] |
aneb sobě pokoj obmýšlí, někdy užitečný někdy škodný. Ne
|
---|
[28] |
kdo vinen jsa dí, nezastávám sebe, to jest počátek dobrý
|
---|
[29] |
k shledání vin svých, jako závdavek na purkrecht, jestliže
|
---|
[30] |
jest tak, jakž mluví. Ale nebudeli čím platiti ostatku, strach
|
---|
[31] |
by závdavku neztratil, totiž nesrozumíli sobě, neopraví, než
|
---|
[32] |
někdy bude litovati pokory své nebo práce.
|
---|
[33] |
K tomu podobné jest, když se někdo od polu zná u vině
|
---|
[34] |
své, jako že nedobře mluvil, ale proto drží, že pravdu mluvil,
|
---|
[35] |
než to zná, Ze netrefnými slovy a nepokojně a t. d. A i to
|
---|
[36] |
jest dobrý obyčej přiznati se k vině, pokudž ji zná, a to ještě
|
---|
[37] |
lepsi hledati pokorně, čehožby neznal. A povolně pak pfijiti
|
---|
[38] |
a opravovati, kdyZby viny ukazovány byly,to jest vyborné.
|
---|
[39] |
Ano snad zlí i dobří, nejvíc zle činí z nevědomí a z okla-
|
---|
[40] |
mání. Neb někdo mělby s něco moci, by rozumu měl co do-
|
---|
[41] |
brého a co zlého, neb neví by hřích byl, leč malý. A někdy
|
---|
[42] |
hřích za ctnost mní býti, aneb se oklamá pokáním budoucím.
|
---|
[43] |
Opět omýlení bývá, když mezi dvěma nedostatky jeden
|
---|
[44] |
sobě schválí, kdež má obé odloženo býti a uprostřed ctnosti
|
---|
[45] |
hledati. Jako poznaje škodu z mluvení, schválí sobě mlčení
|
---|
[46] |
řka: nejlép jest mlčeti, když mluviti neumím, a zvláště poně-
|
---|