EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
77

[2]
byti; neb by toho mnoho bylo. Ano by obadva pravila, Ze se
[3]
poznati nemohou, nemá malým důvodům věřeno býti, a ne-
[4]
maji rozloučeni býti, leč z jistých a dostatečných příčin a důvodů.

[5]
Provolání.

[6]
Z mnohých zpletkův při manželech ustaveno jest pro-
[7]
volání zjevné v kostelích, nežby se potvrdili, vědělliby kdo
[8]
co, aby pověděl. Pakliby kdo znaje jakou překážku i nepo-
[9]
věděl, jestližeby potom praviti chtěl, aby nebyl slyšán, leč
[10]
s přísahou, že pro hodnou toho příčinu neučinil, neb že ne-
[11]
mocen byl, neb vně z fary neb z osady byl, aneb že k němu
[12]
to oznámení přijíti nemohlo. A na to přísaha aby byla, że
[13]
potom zvěděl.

[14]
0 pokání.

[15]
Z listu královského. 2 víry držíme: když Bůh dal
[16]
hříšnému padlému skroušené srdce nad hříchy a duch zar-
[17]
mouceny a poniżeny u víře v Krista Ježíše; a z toho züstáni
[18]
volí i úmyslem i skutkem hříchův dřív činěných; a, k tomu
[19]
v pravdě jsa, mělby kněze, umějícího odděliti zlé od do-
[20]
brého, jehožto rtové umění by zákona Božího ostříhali, aby se
[21]
mohl z úst jeho vzeptati na zákon, aby tím úmyslem se zpo-
[22]
vídal, aby jako od soudce na místě Božím a církve rozsouzen
[23]
byl, i rady nabyl ku pokání neb k opraveni, a klíči Kristo-
[24]
vými neb svázán neb rozvázán byl: budeli to s skroušeným
[25]
srdcem, pravíme to pokání býti. Pakli nebude srdce skrouše-
[26]
ného a duchu poniZeného, neoblibujiciho duchem z víry hří
[27]
chiv, a ducha poniżenóho ke vsi vůli Boží a t. d., byt pak
[28]
byla zpověď s rozhříšením i dostičinění tvárná a tělesná, ne-
[29]
bude znamení milosti přítomné ale svodu a oklamání.

[30]
Z sněmu starého zpráva. Nejprv lidi, počínajíc, mají
[31]
zpraviti, v čem záleží pravé pokání. Ale že vyznání hříchův
[32]
předjíti želení srdečné, a odvolení všech hříchův, a utvrzení
[33]
u vůli takové, že nemají více úmysla hřešiti: takoví s pomocí
[34]
Boží naději mají, že jim toho Pán Bůh bude pomocník konati;
[35]
a žeby raději chtěli těžké věci podstoupiti, škody na statku, i
[36]
um na dobré pověsti, i na životu trápení, nežby se hiichim

[37]
oddali.

[38]
? Pakliby při kterých znamenali, že na starý smysl chtě-
[39]
liby se vyznávati, jim odloZeno byti, aZby nejprv srozuméli,
[40]
v čem záleží pravé pokání.

[41]
Při zpovědi mají tázáni býti, čím a kterak jsou Pána Boha
[42]
hněvali od své mladosti do toho času, majíc v tom to na
[43]
péči, aby otázkami nedali někomu příčiny k hříchům.


Text viewFacsimile