EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
46

[2]
byti a chuť i milost ku práci větší, ti podle jiných umělejších
[3]
aby pracovali a ne sami, i mohou tak ustavení býti. Než kdež
[4]
přílišná obutost, hloupost, nechtivost, nedbanlivost, neopatrnost,
[5]
tvrdost, nepovolnost, nerozšafnost, mrtvost a žádost cti, chvály,
[6]
peněz, života lhostejnost, rozkoš, nedůtklivost, vyhýbání útrp-
[7]
nosti se škodou spasení i nižší práce a t. @., takoví jsou-li
[8]
v nižších prácech, nemají k vyšším vedeni býti. A některým
[9]
nehodným i což mají, měloby odjato býti.

[10]
Co jest řízení.

[11]
Jest osob vyvolených a hodných k úřadům nižším neb
[12]
vyšším, k služebné práci od starších způsobování, moci zřízené
[13]
svěřování dle dobrého řádu a ve jmenu Božím v poselství
[14]
Kristovu ho potvrzování.

[15]
Ustaveni.

[16]
Ustavení dvojí věc nese: jednu oznámení úmysla i vůle
[17]
starších a povolení přítomné těch, jenž ustavují; druhou věc
[18]
nese moci půjčení a potvrzení skrze rukou vzkládání. A na
[19]
tom svěření moci úřadu záleží. Pak jestif toho pravda z obojí
[20]
strany, tedy hodnost jest poselství Kristovo k lidu vésti; pakli
[21]
není z které strany, z strany nehodnost jest, pakli z obou,
[22]
též. A tím mnozí zmatkové nyní při kněžství mohliby srovnání
[23]
býti, a kněží někteří přijímání býti, a což se jim nedostalo

[24]
Fivezmouc v úmluvě učiněné v Jednotě ustavení býti. Též
[25]
jsou-li to hodní, kteréž zlí ustavují, aneb dobří zlé, a podle
[26]
čeho nejníž můž a ouřad státi? Že nejníž podle úmysla
[27]
přijímajících s povolením obou stran, výš podle pravdy smy-
[28]
sla a úmysla, výš k tomu podle života ctnostného, milování
[29]
Pána Krista i oudův jeho, a nad to výš, kdež se to spolu
[30]
vše zběhne.

[31]
A jediný sám pravý kněz a biskup i pastýř hodnost pl-
[32]
nou, bohulibou a vzácnou předevšemi , jsa Pánem i dveřmi,
[33]
základem i hlavou domu svého, uvodě, ostříhaje, zpravuje, pasa,
[34]
zachovávaje, předcházeje a mocně proti všemu na odpor stoje
[35]
a zastávaje. A všichni kněží, z lidí pošlí a k službě ustavení,
[36]
mají jeho kněžství věčného, i obětí, i kněžství v lidu ducho-
[37]
vního z oučastnosti jeho služebníci i pomocníci býti a s ním
[38]
shromaŻdovati, jej oznamovati, v jeho bohatství jej oslavovati,
[39]
k víře, k milování i k naději věčného života sloužiti a misto
[40]
něho poselství díti k naději, prostředníci býti mezi nimi a
[41]
Kristem v smlouvě a v úmluvě nového svědectví.


Text viewFacsimile