EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
296

[2]
(poněvadž ho starší na ten čas místem opatfiti nemohou)
[3]
v bázni Boží předsevzetí své k cili vedl. A pakli ještě od-
[4]
ložiti chce, místo jemu u pana Sadovského ukázali.

[5]
XVII. O modlitbách před kázaním. Poněvadž
[6]
v církvích německých i jiných rozdílných jednot i naší v Polště
[7]
zvyk jest, že na kterým kázání se dvojího modlení užívá,
[8]
první modlení jest toliko za nastrojení ducha svatého ; potřeby
[9]
pak církevní a bližních některých jmenování nechává se
[10]
k modlení druhému, mělo-li by i v českém shromáždění toho
[11]
býti ostříháno? o tom napsáno býti Bratřím do Uher,
[12]
aby v tom jednomyslnost byla.

[13]
XVIII. O moru. Velký neřád zbíhající se v Polště v čas
[14]
Boží rány morové příčinu dal mluviti o tom, mohl.li by jaký
[15]
způsob nalezen býti, aby poslůchači naši z pověrného neb
[16]
neosvíceného o metle Boží smýšlení a k postupování sobě
[17]
při tom křestťanštějšímu přivedení byli. Ale pro krátkost času
[18]
nemohlo dostatečně o tom promluveno býti; odloženo to sy-
[19]
nodu, a mezi tím vyhledáno býti , co o tom před tím již
[20]
od otců usouzeno.

[21]
XIX. O škole. Přihlednuto také ke škole, a poněvadž
[22]
B. Jana Laubmanna z toho prachu školního již aspoň jednou
[23]
uvolniti čas se zdál, propuštěn jest a B. Martinovi Gertichiovi
[24]
za pomocnika v prácech církevních přidán. Na jeho tedy
[25]
místo do třetí klassy obrán jest Martin Crusius, jemuž i kan-
[26]
torství v škole i v kostele svěřeno, jako i aby discipulum
[27]
primae et secundae classis cvičením jich v řečtině byl povinen.
[28]
Napomenutí při tom všechněm ze spolka praeceptorům stalo se
[29]
k pilnějšímu nad předešlé časy pracování, a obzvláštně nařízeno :

[30]
1. aby školu na čtyry classes rozdělíc a v každém audi-
[31]
torium dvé classes postavic, kazdy pfi své classi cely den
[32]
pracoval všech 5 hodin pilně a snaZné, tak aby mimo to Zád-
[33]
ných privatních hodin potřebí nebylo, opatřiti toliko, aby di-
[34]
scipulové doma co délati měli a nezaháleli.

[35]
2. Maji se podle psanych prvé a podanych leges zacho-
[36]
vati, & nechtélo-li by co in praxi tak jíti; scholarchüm oznä-
[37]
miti, a nejinak než společným snešením cokoli měniti.

[38]
9. À Ze tém&f nic reale pred tím tractováno nebylo пей
[39]
toliko organicae artes, pfivzata býti do prvni classi ethica
[40]
Sculteti a za tim něco víc, jak se ukáže.

[41]
4. Method na januam linguarum pilně uvážený předepsán
[42]
jest, od něhož by nebylo odstupováno, t. j. aby desetkrát za
[43]
rok ta knížka přeběhnuta a tím dokonale učedlníkům v mysl
[44]
uvedena a k užitku obrácena byla. Nejprvé samým čtením
[45]
pořád koncem ven pro samo hbité čtení a dobré pronuncio-
[46]
vání; druhé s výkladem německým, českým, polským, z knih


Text viewFacsimile