EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
28b

[2]
Jako i každého dne potom ráno i večer kázání držána,
[3]
a to na rozdílné texty od rozdílných osob podle rozměření
[4]
praesida, vždycky směřujíc k tomu, což k svornosti a lásce
[5]
sloužilo, i B. Komenského (uradiv se týž praeses s B. se-
[6]
niory a conseniory) požádali, aby před comunií sv. (bylo v ne-
[7]
děli XVII.) kázání jazykem českým učinil, oznamujíce toho
[8]
příčinu, že tím Jednotu českou v osobě jeho ctí, též že slušné
[9]
jest, aby tu před tak vzácným shromážděním naše společná
[10]
jednomyslnost byla osvědčena, aby se po zbořích malopolských
[11]
a litevských rozhlásilo, že s Bratřími českými jedno jsou a
[12]
býti mají. I stalo se tak jako i B. Adam Hartman také od
[13]
nich kazatelnicí poctěn.

[14]
Conclusi pak též convocací tolodavské, tak jakž podle
[15]
bedlivého uvažování sepsány i podpisy všech přítomných, kněží
[16]
i panstva, jako 1 pecetmi v&ech tfí Jednot stvrzeny jsou, a to
[17]
ve třech exemplářích, jeden nám, druhý do Malé Polsky a
[18]
třetí do Litvy odvedeny jsou při nynějším shledání, jichž suma
[19]
tuto se položí podle pořádku, kterýž nám v instrukcí dán byl.

[20]
1. Pozdravení od Jednoty pilně donešeno i kněžím i star-
[21]
ším napřed v privátní sessí, 1 všechněm opět v publičné sessí
[22]
v kostele.

[23]
2. Kdež nám dovoleno jednati a zavírati všecko, však tak,
[24]
aby oblíbení toho i poopraveni (byloli-by v čem) třeba syno-
[25]
dům zanecháno bylo. Tu Bratří malopolští na odpor se po-
[26]
stavili, zvláštč panstvo bránice novým odkladům, než aby se
[27]
všecko již zavíralo a knihy k společnému užíváni, jak tu
[28]
usouzeno bude, tak se hned k druhu podaly. Na čemž napo-
[29]
sledy zavříno, proto aby z dalších takových pracných sjezdů
[30]
sjíti se mohlo. Poněvadž hlavní věc tak jednosvorně všickni
[31]
synodové oblíbili; partikulární pak ty pozůstávající některé
[32]
věci bedlivě uváženy a skončovány budou.

[33]
3. Protestací v upřímnosti naší stala se dle slušnosti.

[34]
4. Řád náš abychom publice byli měli comendovati a čtení
[35]
jeho samého napřed žádati, k tomu nepřišlo; protože když jsme
[36]
napred soukromné s superattendentem litevskym a malopolskym
[37]
(celé je naklonéné k sobá a Jednoté poznavée), jakby co publice
[38]
pfedkládáno byti mélo, uvaZovali, nezdálo se k vzdéláni byti,
[39]
abychom sebe tak publice za obzvláštní a ještě oddělenou Je-
[40]
dnotu pokládali; než podle consensu jdouce, za sjednocené se již
[41]
měli, a toliko o srovnání toho, co ještě pozůstává, mluvili. Doložil
[42]
K. Dobřanský: řádu vašeho ne zle povědom jsem, a vin-
[43]
šoval bych, aby ve všech církvích ostříhán byl; ale aby týž
[44]
řád, tak jakž jest, od nás cele přijat a do všech zborů na-
[45]
šich uveden byl, to možné není pro mnohé věci, které z roz-
[46]
dilnosti mist a času s sebou nese. A byť i bylo možné na


Text viewFacsimile