[1] |
|
---|
[2] |
neni, pověděl. Na třetí odpověděl, Ze s Bobalem Zádného to-
|
---|
[3] |
varyšství nemá a miti nechce. Napomenutí mu učiněno i
|
---|
[4] |
s osvědčením, aby napravoval zvláště v opilství. Nebylo-li by
|
---|
[5] |
toho, že na všecken zbor podán bude.
|
---|
[6] |
d) Jan Lanecius obviňován z těchto věcí, že postylle
|
---|
[7] |
k přečtení půjčené zase, když nejednou poroučeno bylo, ne-
|
---|
[8] |
vrátil, knih z latiny do češtiny přeložených půjčoval, B. Hu-
|
---|
[9] |
sákovi o protivenstvích církve Bulingerovu, item o školách
|
---|
[10] |
kfestanskych, Berankovi o antikristu, Jelinkovi o rozmnoZo-
|
---|
[11] |
vání papežstva, Tomášovi apologie englické. Na zámku bývá,
|
---|
[12] |
dišputuje se před leckýms a kalvinistů zastává, z čehož ne-
|
---|
[13] |
malé pomluvy na nás jdou, že se k kalvinistům hlásíme. Když
|
---|
[14] |
tomu odepfiti nemohl, tuze mu domluveno, nevěra jemu uká-
|
---|
[15] |
zána, a postilly aby navrátil poručeno, knih půjčovati i rozpi-
|
---|
[16] |
sovati, a na zámku bývati zapovědíno. Slíbil se tak chovati.
|
---|
[17] |
e) Mikoláš Kohout. Povolán byl kněz mizerný ten a co
|
---|
[18] |
se o něm slyšelo a pilně vyhledalo, to jemu ukázáno, a na to
|
---|
[19] |
aby zprávu učinil poručeno. Nezpuosobové jeho tito jemu uka-
|
---|
[20] |
zováni. Ze jest buřič, kněží se na všech kázaních dotýká,
|
---|
[21] |
všetečný jest, crucifix z kostela vzal a spálil, lakomý své obilí
|
---|
[22] |
prodával a na pány se, že nemá čím živ býti, domlouval, a
|
---|
[23] |
co dali prodal. V středy, v pátky místo zboru na pole jel,
|
---|
[24] |
svárlivý s čeládkou i kuchafkou, jísti nedával, k dílu hnal,
|
---|
[25] |
na sousedy se domlouval, pročež jemu tak jako jiným ne-
|
---|
[26] |
dělají. Tak se pány, dělníky atd. Pána napomínal, aby pod-
|
---|
[27] |
dané k náboženství nutil. Lhář nestydatý, tak že mluvili poslu-
|
---|
[28] |
chači jeho, že nikdy tak nestydatého zprávce neměli, hodovný
|
---|
[29] |
po radovánkách, křtinách, na kázaní se nejednou smál, špi-
|
---|
[30] |
navě na kázaních o ženských věcech mluvil, až někteří uchá-
|
---|
[31] |
zeli, o uvozování žen do kostela po šesti nedělích, aby se to
|
---|
[32] |
bez jeho vědomosti a oběti nedálo, přikazoval; frejovný a ne-
|
---|
[33] |
čistý, nemravný, nestydatý při stole, i přede pány. Do pan-
|
---|
[34] |
ských pokojů, kde sám pán se paní bývá, nic se neopověda,
|
---|
[35] |
chodival, pána všudy zlehčoval, že jest k ničemuž. V středu
|
---|
[36] |
v postě, když dlouho s hůry do kostela nepřišli, vzdělával je
|
---|
[37] |
nestydatě. Pánu tuze nejednou mluvil, nad čímž on úzkého
|
---|
[38] |
svědomí byv hrubě se trápil, a že se ho bojí, nejednou pravil.
|
---|
[39] |
A takovým domlouváním a žehráním nečasným (jakž naříkají)
|
---|
[40] |
k smrti jemu posloužil. Jsa vybyt z Liblic, jakž mu poru-
|
---|
[41] |
čeno bylo, aby se tiše vypravil, toho nezachoval, ale zemanům
|
---|
[42] |
okolním to rozpisoval. Odpor těm věcem učinil slabý. Napo-
|
---|
[43] |
sledy za milost prosil a pokání, jakž mu koli ukázáno bude,
|
---|
[44] |
i kázeň jaká koli uložena, že trpělivě a poslušně ponese, se
|
---|
[45] |
ohlásil. I podán jest na soud všech kněží tu shromážděných,
|
---|
[46] |
kteří jednomyslně na tom zavřeli, aby požívání svědomí do-
|
---|