[1] |
|
---|
[2] |
a sepsali. I což v té míře činiti? K rozvážení toho přečten
|
---|
[3] |
nález a úsudek starých Bratří leta 1496 učiněný, jak bychom
|
---|
[4] |
se k jiným jednotám chovati měli. A ten oblíben i za pra-
|
---|
[5] |
vidlo přijat, a podle něho na tomto zavříno.
|
---|
[6] |
Poněvadž nám Pán Bůh z milosti své prvé hned v na
|
---|
[7] |
šich předcích dal pravdu poznati, k ní se shluknouti, a v po-
|
---|
[8] |
slušenství její uvésti, i řád s kázní vyzdvíhnouti, pro službu
|
---|
[9] |
též pravdy, že nám, prvé než jim v Kristu bylým a ještě zů-
|
---|
[10] |
stávajícím, nesluší od této pravdy a služby její i od obcování
|
---|
[11] |
a svazku lásky i pokoje v mír s zrušením a zkázou Jednoty
|
---|
[12] |
odstoupiti pro Boha a svědomí.
|
---|
[13] |
Druhé. V té pravdě a podělení jich netupice (ovšem toho
|
---|
[14] |
dobrého co jim Pán Bůh dávati ráčil), rádi s nimi v dobrém
|
---|
[15] |
přátelství zůstávati a trvati chceme, a jim sloužiti k hojněj-
|
---|
[16] |
šímu osvícení. A dá-li jim Bůh dokonalost větší ne v řeči
|
---|
[17] |
ale v skutku, i pomoci k pravdě zřízené, s nimi se cele spol
|
---|
[18] |
čiti. | Zatím, jakož prvé sme opravili; při čem bychom z po-
|
---|
[19] |
sloužení Božího a lidí osvícených posloužení při sobě našli,
|
---|
[20] |
tak i ještě té vůle a hotovosti jsme.
|
---|
[21] |
Protož k nim se trpělivě a pokojně míti chceme, mnoho
|
---|
[22] |
od nich sná&ejice, zdaby Büh dal je 1 vyziskati. A však ne-
|
---|
[23] |
přestanou-li na tom a tužšími odpory proti nám půjdou, již
|
---|
[24] |
náleZeti bude místné pficiny sepsati a jim jich podati, proč
|
---|
[25] |
od své společnosti pustiti a s zkázou neb pádem Jednoty s nimi
|
---|
[26] |
se smisiti náleZité nebyloby atd.
|
---|
[27] |
A když 1 na obor kněží toho též podáno bylo, tuto nám
|
---|
[28] |
odpověď dali, jakž níže stojí.
|
---|
[29] |
Bratří a otcové naši v Kristu: Kdež ten artikul na nás
|
---|
[30] |
podán jest, hodně-li se předkové naši oddělili od římské a ka-
|
---|
[31] |
lišné sekty, a sluší-li nám k nim zase přistoupiti, též i k evan-
|
---|
[32] |
geliküm se připojiti, toto k tomu říkáme.
|
---|
[33] |
Co se dotýče římské a kališné strany, poněvadž ty věci
|
---|
[34] |
při nich předce zůstávají, a oni se ještě více v nich tvrdí, pro
|
---|
[35] |
něž oddělení spravedlivě se stalo a zvláštní shromáždění uči-
|
---|
[36] |
něno, tak se nám vidí, že toho učiniti nesluší, lečby kdo chtěl
|
---|
[37] |
charakter neb znamení šelmy na své čelo přijíti.
|
---|
[38] |
Strany pak evangelíků toto se nám vidí: pokudž koli
|
---|
[39] |
kteří mají co dobrého, na kterých koli místech více neb méně,
|
---|
[40] |
jich nezamítáme, ale přijímáme a jedno jsme, jakoż pak na
|
---|
[41] |
ten způsob otcové naši předešlých časů svaté tovaryšství s nimi
|
---|
[42] |
učinili. Jináče vidí se, že bychom pravdě Boží potupu činili.
|
---|
[43] |
A však tak, aby shromáždění naše, kteréž učiněno jest
|
---|
[44] |
pro užívání obnovených pravd víry, tím opuštěno nebylo ale
|
---|
[45] |
zachováno a vždy vic rozmnožováno. Co se pak evangelíků
|
---|
[46] |
|
---|
[47] |
marných, tím jmenem přikrytých (kteříž pro svá provinění
|
---|