EN | ES |

Facsimile Lines

1005


< Page >

[1]
L
[2]
LIST FALCKRABĚTE JANA KE KONCILU

[3]
CENNÝ příspěvek k procesu Jeronymově konanému roko 1410 uve-
[4]
řejnil před lety Klicmann.i Podávám zde doklad z jeho procesu na
[5]
koncilu kostnickém. Jest to list, jejž odeslal s polapeným Jeronymem
[6]
ze Sulcbachu do Kostnice bratr falckrabího Jan. Palacký? pouze
[7]
vypravuje, že Jeronyma poznalo v Sulcbachu několik kněží, na je-
[8]
jichž upozornění byl 25. dubna (1415) jat a dodán koncilu. Více
[9]
se o příběhu sulcbašském nedovídáme. V tomto ohledu jest pro
[10]
historika zajímavým list Jana sulcbašského, neb z něho vysvítá,
[11]
s jakými pocity posílal Jeronyma do Kostnice.

[12]
V listě propleteném hojnými citáty z Bible vyslovuje rozhořčení
[13]
nad tím, kterak Viklefova nauka ohrožuje dosud pravou víru,
[14]
zvláště pak ale království české. Nabízí při tom úplně své služby
[15]
církvi, řka, že jeho úkolem jest poslouchati, povinností církve pak
[16]
jest souditi. To se především týká polapeného Jeronyma i jeho
[17]
druhů. V zájmu pravosti víry i zachování církve jest, aby byli od-
[18]
souzeni k smrti. Srovnává při tom heretiky se zmijemi, které ne-
[19]
ušetří ani těch, z nichž se zrodily. Tak se může státi, že i stou-
[20]
penci Viklefa z církve vyšlí mohou ji rovněž zničiti. K zachování
[21]
církve poukazuje i na prostředky mírné, a sice na obrácení nevě-
[22]
řících a shromáždění rozptýlených ovcí. V tom lze zachrániti křes-
[23]
tanství.

[24]
Takové byly city, s nimiž odesílal pán na Sulcbachu Jeronyma
[25]
do Kostnice. Historický význam jeho dopisu spočívá v tom, že nám
[26]
dává tušiti, v jaké situaci byli otcové kostničtí, nebot oním listem
[27]
snažil se Jan sulcbašský působiti vliv na jejich rozhodnutí anebo
[28]
jim chtěl alespoň označiti své přání, jak by proces s českými vik-
[29]
lefisty vedeny mél dopadnouti. Pravím: ,S českými viklefisty, ne-
[30]
bot v listé nemluvi pouze o samotném Jeronymovi, nybrZ i o jeho
[31]
stoupencích. Mezi nimi byl jistě v první fadé Hus. UváZíme-li, jak
[32]
na jedné straně Hus zatvrzele odmítal všecku autoritu církevní, a
[33]
jak na druhé straně čelný šlechtic na členy koncilu dorážel, aby
[34]
odsoudili české heretiky v zájmu zachování církve a neporušené
[35]
víry, pak nemůžeme se diviti, že na konec oba byli odsouzeni.

[36]
1 ir iudiciarius contra Jeronimum de Praga. (Hist. archiv čes. akade-
[37]
mie, č. 12.
[38]
2 Dějiny, III (Vyd. Rieger), 160.

[39]
149


Text viewFacsimile