EN | ES |

Facsimile Lines

Francouzská Hussitica

AuthorAugustin Neumann
Date1923
LanguageCzech

< Page >

[1]
hové Bleharies-ovi dali biskupovi satisfakci, Mersault byl hned na-
[2]
to (22. července) upálen a Bleharies vypovězen z města.

[3]
Husitské hnutí v severní Francii se patrně rozšířilo k vůli so-
[4]
ciální povaze českého sektářství. V oběžníku zachyceném v Tournai
[5]
věnuje pisatel při výkladu pražských artikulů pozornost světskému
[6]
panovaní kněžstva a usuzuje takto: Kněžstvo nemá žádného práva,
[7]
by drželo sobě statky, a proto Čechové mu nijak nekřivdí, zaba-
[8]
vují-li církevní majetek. Tato zásada nalezla přijetí i ve Francii,
[9]
jak vysvítá z buly Martina V. dané roku 1425 (15. prosince)
[10]
v Římě. Papež v vyslovuje biskupovi z Tournai své uspokojení
[11]
a žádá jej, by stíhal dále všechny, kdož nechtějí odváděti dávky.1
[12]
K tomu třeba podotknouti, že církevní orgány nepotíraly hnutí
[13]
pouze negativně, nýbrž snažily se mu čeliti i positivné. Pisatel
[14]
zmíněného cirkuláře těžil z jakéhosi kněžského skandálu v Lille,
[15]
stavě proti němu mravní přísnost pražských husitů. Martin V. proto
[16]
žádal. ba přímo prosil biskupa z Tournai, by provedl reformu
[17]
mravů duchovenstva své diecése a tím aby vyrazil zbraň sektářům.2
[18]
Podobného opatření bylo velmi třeba, neboť nový agitátor viklef-
[19]
skohusitský se vynořil opět na obzoru.

[20]
Byl to Mikuláš Serrurier, jenž prchnul z kláštera augustiniánů
[21]
v Metách (1423) a začal opětně Sifiti bludy. Tentokráte zabihala
[22]
jeho činnost do Švýcar. Nelze přesně říci, kde všude agitoval,
[23]
neboť bula Martina V. praví, že byl in nonnullis Galliarum par-
[24]
tibus*.3 Zcela bezpečně víme o činnosti jeho v diecési Besancon
[25]
a ve švýcarském biskupství Lausanne.4 Patrno z toho, že agitátoři
[26]
asi pracovali nejvíce v krajinách Valdenskými obývaných.

[27]
Zajímavo jest, jak církevní úřady proti Mikulášovi zakročily. Byl
[28]
sice uvězněn a souzen v Lausanne (kde byl polapen), ale tamní
[29]
biskup se zdráhal nějak ostřeji jej trestati. Vymlouval se na nemoc,
[30]
ale ve skutečnosti se bal lidu. Tedy táZ situace jako v Tournai
[31]
a co ještě zajímavějšího jest, je okolnost, že biskup činil tak na
[32]
pokyn Jana z Vastiny, kanovníka v Tournai. Jednání toto jest
[33]
tím nápadnější, jelikož vévoda savojský Amadaeus nabídl bisku-
[34]
povi své služby. Proto Martin V. zakročil sám. Dal inkvisitorovi
[35]
právo5 a moc vykonati všechny rozkazy sv. Stolice, kdyby biskup
[36]
lausannský nechtěl tak učiniti. Poněvadž ale v Římě věděli, že ani
[37]
inkvisitor si netroufá proti sektářům zakročiti, tedy dal papež po-

[38]
1 U. d. II, 307—308.

[39]
? Frédéricq, u. d, II, 249. Itaque , . . te etiam atque etiam exhortamur,
[40]
ut clerum tuum ita instruas... ut non dent adversariis locum maledicendi...

[41]
3U. d., 258.

[42]
10. c., 256.

[43]
5 Tamże, 259.

[44]
23


Text viewFacsimile