[1] |
Potírá nejprve názor, dle něhož laici jsou oprávněni trestati chy-
|
---|
[2] |
bující kněžstvo. To jest názor falešný se stanoviska právního i so-
|
---|
[3] |
ciálního. Odporujeť kánonům, dle nichž laici nemají naprosto
|
---|
[4] |
žádného práva trestati kněze. Zásada ta jest nebezpečna po stránce
|
---|
[5] |
sociální, neb se tím poddaným dává právo stavěti se proti duchov-
|
---|
[6] |
ním představeným. To jest počátek revoluce, neb taková zásada
|
---|
[7] |
se může snadno rozšířiti z pole církevního na světské, od církev-
|
---|
[8] |
ních vrchností se může přejiti na světské.
|
---|
[9] |
Husité odsuzují, že kněžstvo má statky. To není nic nového,
|
---|
[10] |
Vždyť již Julian — odpadlik zabavoval církevní majetek, a čeští
|
---|
[11] |
sektáři mající podobné intence měli by se proto jmenovati „Julia-
|
---|
[12] |
nisté“ místo „husité“. Nestačí dovolávati se Písma sv., neb jest
|
---|
[13] |
známo, že husité sami se jím neřídí. Jsou pro evangelickou chu-
|
---|
[14] |
dobu, ale při tom se všemožně suaží uvázati se v držení církev-
|
---|
[15] |
ních statků oni sami. Stejně nestačí poukazovati, že bohatství jest
|
---|
[16] |
na ujmu mravní dokonalosti kněžstva. Vždyť benéficia mohou slou-
|
---|
[17] |
žití i věcem mravně ušlechtilým a dobročinnosti. Naproti tomu jest
|
---|
[18] |
známo, že chudoba husity tolik vynášená tak často nutí ke lži,
|
---|
[19] |
pokrytectví, podvodu a k nemravnostem, zvláště u žen. Tedy ne-
|
---|
[20] |
toliko bohatství, ale i chudoba mohou býti příčinou zla. Sv. Au-
|
---|
[21] |
gustin pak dokázal, že každá věc může svésti člověka ke zlému
|
---|
[22] |
a proto by nesmělo býti vůbec nic na světě. Nesmélo by býti
|
---|
[23] |
žádných stromů, aby nesváděly k oběšení, bylo by třeba odstra-
|
---|
[24] |
niti okna, by se lidé nemohli skokem s nich zabiti, Na konec
|
---|
[25] |
poukazuje na praktické důsledky chudoby. Zná z vlastní zkuše-
|
---|
[26] |
nosti, kterak při bohatých kostelích jest kněžstvo velice vzdělané,
|
---|
[27] |
kdežto při chudých tomu je naopak. Jest to zcela přirozené, ne-
|
---|
[28] |
boť lidé s hodnostmi akademickými snaží se dosáhnouti místa od-
|
---|
[29] |
povídajícího jejich společenskému postavení. Ti, jimž se to nepo-
|
---|
[30] |
daří, raději si hledají bohaté nevěsty, nežli by se dali vysvéčtiti.
|
---|
[31] |
Tim pak se stává, že chudé farnosti mají kněze neučené, ke kte-
|
---|
[32] |
rým lid nemá úcty. To jsou praktické důsledky chudoby kněžstva.
|
---|
[33] |
Falešnost mínění o totožnosti chudoby s dokonalostí lze pozoro-
|
---|
[34] |
vati i na českém kněžstvu. Bylo sice ochuzeno, ale -— nestalo se
|
---|
[35] |
proto mravně dokonalejším. — Tolik asi pravil opat z Lérins o tá-
|
---|
[36] |
|
---|
[37] |
V předchozí kapitole jsme poznali, že husitské hnutí v severní
|
---|
[38] |
Francii i v Dauphiné se jevilo odporem proti odvádění dávek
|
---|
[39] |
vrchnostem. Proto chápeme, proč opat Geoffroi tak důkladně po-
|
---|
[40] |
tíral sociální názory husitské, a tím také rozumíme i jiným do-
|
---|
[41] |
kladům z téže doby. Jsou to listy koncilia zaslané opatovi v Cluny.
|
---|
[42] |
V druhé z těchto bul, dané dne 31. ledna 1432 představují otcové
|
---|
[43] |
40
|
---|