EN | ES |

Facsimile Lines

Francouzská Hussitica

AuthorAugustin Neumann
Date1923
LanguageCzech

< Page >

[1]
Potírá nejprve názor, dle něhož laici jsou oprávněni trestati chy-
[2]
bující kněžstvo. To jest názor falešný se stanoviska právního i so-
[3]
ciálního. Odporujeť kánonům, dle nichž laici nemají naprosto
[4]
žádného práva trestati kněze. Zásada ta jest nebezpečna po stránce
[5]
sociální, neb se tím poddaným dává právo stavěti se proti duchov-
[6]
ním představeným. To jest počátek revoluce, neb taková zásada
[7]
se může snadno rozšířiti z pole církevního na světské, od církev-
[8]
ních vrchností se může přejiti na světské.

[9]
Husité odsuzují, že kněžstvo statky. To není nic nového,
[10]
Vždyť již Julian odpadlik zabavoval církevní majetek, a čeští
[11]
sektáři mající podobné intence měli by se proto jmenovati Julia-
[12]
nisté místo husité. Nestačí dovolávati se Písma sv., neb jest
[13]
známo, že husité sami se jím neřídí. Jsou pro evangelickou chu-
[14]
dobu, ale při tom se všemožně suaží uvázati se v držení církev-
[15]
ních statků oni sami. Stejně nestačí poukazovati, že bohatství jest
[16]
na ujmu mravní dokonalosti kněžstva. Vždyť benéficia mohou slou-
[17]
žití i věcem mravně ušlechtilým a dobročinnosti. Naproti tomu jest
[18]
známo, že chudoba husity tolik vynášená tak často nutí ke lži,
[19]
pokrytectví, podvodu a k nemravnostem, zvláště u žen. Tedy ne-
[20]
toliko bohatství, ale i chudoba mohou býti příčinou zla. Sv. Au-
[21]
gustin pak dokázal, že každá věc může svésti člověka ke zlému
[22]
a proto by nesmělo býti vůbec nic na světě. Nesmélo by býti
[23]
žádných stromů, aby nesváděly k oběšení, bylo by třeba odstra-
[24]
niti okna, by se lidé nemohli skokem s nich zabiti, Na konec
[25]
poukazuje na praktické důsledky chudoby. Zná z vlastní zkuše-
[26]
nosti, kterak při bohatých kostelích jest kněžstvo velice vzdělané,
[27]
kdežto při chudých tomu je naopak. Jest to zcela přirozené, ne-
[28]
boť lidé s hodnostmi akademickými snaží se dosáhnouti místa od-
[29]
povídajícího jejich společenskému postavení. Ti, jimž se to nepo-
[30]
daří, raději si hledají bohaté nevěsty, nežli by se dali vysvéčtiti.
[31]
Tim pak se stává, že chudé farnosti mají kněze neučené, ke kte-
[32]
rým lid nemá úcty. To jsou praktické důsledky chudoby kněžstva.
[33]
Falešnost mínění o totožnosti chudoby s dokonalostí lze pozoro-
[34]
vati i na českém kněžstvu. Bylo sice ochuzeno, ale - nestalo se
[35]
proto mravně dokonalejším. Tolik asi pravil opat z Lérins o -
[36]
borském manifesté.

[37]
V předchozí kapitole jsme poznali, že husitské hnutí v severní
[38]
Francii i v Dauphiné se jevilo odporem proti odvádění dávek
[39]
vrchnostem. Proto chápeme, proč opat Geoffroi tak důkladně po-
[40]
tíral sociální názory husitské, a tím také rozumíme i jiným do-
[41]
kladům z téže doby. Jsou to listy koncilia zaslané opatovi v Cluny.
[42]
V druhé z těchto bul, dané dne 31. ledna 1432 představují otcové

[43]
40


Text viewFacsimile