[1] |
Bleharies z Tournai, tak i tito, uprchnuvše, šířili bludy jinde. Tak
|
---|
[2] |
se stalo, že inkvisice ještě napomohla k dalšímu rozsévání zásad
|
---|
[3] |
|
---|
[4] |
Proces lillský jest zajímavý ještě v jiném ohledu: jako v roce
|
---|
[5] |
1418, tak i roku 1430 sektáři hledali útulek — v Čechách! Máme
|
---|
[6] |
o jednom z nich (kteří jsou jmenováni v listu Filipa Dobrého)
|
---|
[7] |
zprávu dosti podrobnou. Byl to Jan z Hiellin u, Zenaty klerik
|
---|
[8] |
z Tournai, o némZ zajímavé údaje podává bula Martina V. daná
|
---|
[9] |
v Římě, 22. dubna, 1431.1 Vzhledem k důležitosti dokumentu bu-
|
---|
[10] |
deme se s ním obšírnčji zabývati.
|
---|
[11] |
K jaké sektě Jan z Hiellin-u náležel? V bule čteme: „Volens
|
---|
[12] |
ad infideles Hussitas sive Bohemos transire eorumque sectam, que
|
---|
[13] |
utique in multis cum opinionibus, quas ipse tenebat, concordabat^ ...
|
---|
[14] |
Na jiném místě čteme: „cum olim quedam secta in partibus illis
|
---|
[15] |
(== Tournai) de novo exorta fuisset, exponens ipse ... eius
|
---|
[16] |
errores^. Dle Beuzarta to byli (jak jsme již nahoře poukázali) po-
|
---|
[17] |
kračovatelé Turlupinů, t. j. sekta viklefsko-valdenská. To úplně
|
---|
[18] |
potvrzují další slova buly, dle nichž klerik Jan se držel své sekty
|
---|
[19] |
přes patnáct let. Přináležel k ní tudíž již aspoň od roku 1416, což
|
---|
[20] |
souhlasí s vývojem sektářství ve Flandrech, jak jsme ho již seznali.
|
---|
[21] |
Jaké bylo učení sekty? Směřovalo ,contra fidem catholicam et
|
---|
[22] |
sanctam matrem ecclesiam eiusque sacramenta et ministros*, To
|
---|
[23] |
zcela odpovida nauce sektafi inkvirovanych roku 1420. Jedna se
|
---|
[24] |
teď o českou sektu, která byla s nimi spřizněna, což není nesnadno.
|
---|
[25] |
Oficielní strana pražská nauku o svátostech vždy hájila, takže se
|
---|
[26] |
dá mysleti jenom na radikální husity.
|
---|
[27] |
Jedná se nyní o osobu chyceného sektáře. Jestli dle uvedeného
|
---|
[28] |
již mandátu vévody Filipa sestávala sekta z lidí prostých, pak se
|
---|
[29] |
dá předpokládati, že klerik nad ně rozhodně vynikal a tudíž ne-
|
---|
[30] |
patřil mezi poslední. Skutečně se o něm dočítáme, že svedl mnoho
|
---|
[31] |
lidí dospělých i dětí, jakož i že měl u sebe mnoho knih psaných,
|
---|
[32] |
„in vulgari gallico“. Dá se souditi, že to nebyly pouze kazatelské
|
---|
[33] |
příručky, nýbrž i apologetické (katechismy ?), neboť bula praví, že
|
---|
[34] |
„dubia que habebant (— posluchaói) in eisdem libris interpreta-
|
---|
[35] |
batur“. Jan z Hiellin-u byl tedy zcela jistě valdenskym agitátorem,
|
---|
[36] |
který chtěl „tota intencione adherere“ husitům.
|
---|
[37] |
Všimněme si věci po stránce zeměpisné. Kolem roku 1423 agi-
|
---|
[38] |
toval na území francouzsko-švýcarském Mikuláš Serrurier, v letech
|
---|
[39] |
1429—1430 konala se ve Frýburku (švýcarském) inkvisice Valden-
|
---|
[40] |
ských, kteří se prohlašovali za totožné s husity.2 V téže době
|
---|
[41] |
1 Frédéricg, III, 81. Viz přílohu č. 28.
|
---|
[42] |
2 Haupt, Waldensertum und Inquisition, etc., 110.
|
---|
[43] |
31
|
---|