EN | ES |

299

299


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

58 O svédclch a svědomich.

IT. Pakliby kdo lidi prvé k svědomí obsílal, poháněl aneb vedl: aby ten, kdoZby se toho dopustil, druhé straně pokuty pět kop grošův českých propadl. K kteréžto pokutě od práva na tom, kdožby se toho dopustil, dopomoženo býti.

A to pod pokutau pěti kop grošův českých.

II. Však obává-li se která strana, aby, nežliby lis contestata byla, svědkové nezemřeli, aneb nókam preć nezaśli: miże práva žádati, aby dopuštěno bylo, svědky před zašlau ještě před právem pří, žalobau i odporem učiněným vésti, příčiny předlože slušné a spravedlivé, pročby to sobě vykonati musila.

IV. A tyto příčiny k tomu postačují. První, obával-li by se kdo, aby mu svědek pro starost anebo pro nemoc neumřel. Druhá, strojil-li by se který svědek na vojnu, aneb na službu do cizí krajiny. Třetí, chtěl-li by který svědek daleko na cestu Jíti, aneb jinam někam se obrótiti, o jehožby zase navrácení pochybováno bylo. Čtvrtá, obviněný aneb obžalovaný činil-li by tůčky původovi, a před právem jemuby se ukreyval. Pátá, v starobylém užívání mezí, a kdyžby se cest a stezek aneb jiných k tomu podobných míst, pastviští, obcí, aneb obecních statkúv dotýkalo. Šestá, v potřebách a v věcech zádušních. Sedmá, kdyžby se statkové a jiné věci mrhali a utráceli. A tak v jiných případnostech, kdežby svědkův potřebí bylo, příčiny se saudcům toho práva pfedloZiti mohau. Tehdy saudcové k tomu, ex beneficio juris, to jest, z milosti práva, jemu povolí, aby takové svédky sobé vésti mohl, aneb mohli, ad perpetuam vel aeternam vei memoriam, to jest, na budaucí a vččnau toho pamět. A takové od práva povolení se mad témi svédky poznamenati, v téchto téměř slovích: Svědomí toto ku potřebě N. proti komukoli a kterýmkoli osobám aneb osobě, kdy a kde- koli, podle práva pro budaucí paměť, pro smrt a jiné nebezpe- čenství: svědkův vedení, s milostivým od práva povolením,

léta .... a dne .. pfrijato jest."

Leč někdy v příčinách těchto: předkem, bál-li by se kdo, aby mu svědek neumřel; druhé, strojil-li by se svědek na vojnu neb na službu do cizí krajiny; třetí, chtěl-li by svědek daleko jíti, o jehožby zas se navrácení bylo pochybováno; čtvrté, obžalovaný činil-li by tůčky původovi a před právem by se ukrýval, a tak v jiných případnostech příčiny se saudcům předložiti mohau, a oni z milosti práva k tomu povolí, aby takoví svědkové na budaucí a věčnau pamět zavedení byli.


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile