Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
a40 O žhářích neb paličích,
DE INCENDIARIIS,
de spontaneo vel fortuito incendio, et de restinguendo
eodem incendio.
0 žhářích paličích, o pohrůžkách z strany pálení
i také o skutku, a o hašení ohně,
O. XV.
Žhář aneb palič ten Jest, kterýž z aumysla, ze zlosti,
z hněvu, z nenávisti, z nepřátelství, z návodu lidského, z au-
platku aneb z jakýchžkoli jiných příčin buď v svém vlastním
statku aneb v lidském cizím oheň klade, aby tím lidem škodil.
Žhář neb palič ten jest, kterýž z jakýchkoli příčin buď v svém neh
v cizím statku oheň klade, aby tím lidem śkodil.
| O. XVI.
V počtu žhářův aneb za žháře a paliče i ti počteni buďte,
kteřížby úmyslem zlým pohrůžky, že se pálením mstíti chtí,
lidem činili. Jako, kdyžby někdo hrozil, že někomu posvítí, až
se mu i jiným steskne, a jakž obyčejně lidé zlí pohrůžky takové
umějí pod rozličným podobenstvím zavírati, chvoštiště a hlavně
na branách městských, na vratech, na dveřích aneb veřejích jich
zavésujice. Aneb pri komž by nalezena byla znamení k ohňům
kladení, jako, kdyby někdo postižen byl, an uhlí klade a roz-
fukuje, kaudelné aneb Iněné knoty, hnáty s sirau a smolau na-
pauštěné, aneb prach ručničný v rozličných přípravách k tomu
strojený s sebau nosí. Ten a takový každý, by nešlechetného
skutku nevykonal aneb skrze překážku jakau pak koli vykonati
nemohl, však že pohrůžky činil a ohněm se mstíti hrozil, a že
s jistými na oheň vztahujícími se znameními postižen jest, a
po příčinách tomu se rozumí, že jest se k tomu strojil, aby
ohněm skodil: jednostejnau pokutau jakožto zjevni žháři a
paličové ztrestán bude. V škodlivých zajisté veystupcích a
nešlechetných skutcích bývá ztrestán chtíč, vůle, úmysl a před-
sevzetí zlé, by i k svému nepřišlo vykonání. A hrozní skutkové
hroznými pokutami se tresci, Pohrůžky také, kteréž se na pá-
lení vztahují, jinák se vážiti mají, nežli pohrůžky v jiných pří-
padných věcech.